Visi komentāri - Eksperti noskaidro: galvenais iemesls ceļu satiksmes negadījumiem Latvijā ir cilvēciskais faktors

Eksperti noskaidro: galvenais iemesls ceļu satiksmes negadījumiem Latvijā ir cilvēciskais faktors 19

 
Nozare.lv | 19.aprīlis 2023 15:28

Galvenais iemesls ceļu satiksmes negadījumiem Latvijā ir cilvēciskais faktors jeb tas, kas autovadītājam "notiek galvā", šodien diskusijā "Smago ceļu satiksmes negadījumu analīze un prevencija" atzina eksperti.

Diskusijas sākumā moderators Juris Šteinbergs norādīja, ka statistikas dati rāda, ka šogad līdz šim Latvijā ceļu satiksmes negadījumos bijā gājuši 32 cilvēki, kamēr 71 ticis ievainots. Viņš pauda, ka salīdzinājumā ar kaimiņvalstīm Latvijā šādu negadījumu skaits ir visaugstākais.

VSIA "Latvijas valsts ceļi" (LVC) Satiksmes organizācijas pārvaldes direktors Māris Zaļaiskalns pauda, ka, viņaprāt, galvenais smagu un vidēji smagu ceļu satiksmes negadījumu iemesls ir cilvēkfaktors - autovadītāji neievēro ceļu satiksmes noteikumus, tostarp marķējumus, apdzen neapdomīgi un nepareizās vietās.

Zaļaiskalns minēja, ka viens no risinājumiem varētu būt vidējā ātruma kontroles posmu ieviešana, jo ar laiku autovadītāji sapratīs, ka nevēlas maksāt sodus un apzināsies konkrētajā vietā atļauto braukšanas ātrumu.

Valsts policijas Satiksmes uzraudzības un koordinācijas biroja priekšnieks Arturs Smilga piekrita LVC pārstāvja teiktajam. "Mums ir radies tāds tiesiskais nihilims no vadītāju puses, ka viņi par normu jau sāk uzskatīt to, ka mazliet drīkst pārkāpt," uzsvēra Smilga.

Satiksmes ministrijas Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns diskusijā norādīja, ka Latvija iepriekš negadījumu ziņā bija līdzvērtīgās pozīcijās ar kaimiņvalstīm, līdz tajās netika ieviestas stingrākas prasības. Piemēram, pāris gadus atpakaļ Lietuvā tika uzstādītas aptuveni 100 ātruma kontroles sistēmas, kas ievērojami samazināja negadījumu skaitu.

"Abās valstīs soda par ātrumu no pirmā kilometra un mēs esam Eiropas Savienībā praktiski vienīgie, kur šis te "piedošanas limits" ir desmit kilometri stundā," atzīmēja Vectirāns.

Viņaprāt, noteikumu stingrības efektivitāti apstiprina fakts, ka pēc Ainažu robežpunkta latviešu autovadītāji spēj ievērot Igaunijas likumu, savukārt Lietuvas braucēji Latvijā ar radaru apzīmētās vietās noteikto ātrumu ievēro jau no pirmā kilometra. "Tā ir tā atšķirībā, kāpēc lietuvieši ir atrāvušies, bet mēs esam tur, kur esam," atzīmēja Vectirāns.

Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra direktora vietniece, vecākā tiesu medicīnas eksperte Inga Martinova atzīmēja, ka līdztekus vadītāju izvēlēm ceļu satiksmes negadījumus izraisa arī alkohols un citas apreibinošas vielas. Tāpat jāņem vērā autovadītāju veselības stāvokļa faktors, tostarp redze.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Ceļu drošības audita departamenta vadītāja Beāta Dambīte piekrita visam iepriekš minētajam, taču atzīmēja, ka nozīmīga komponente ir arī iedzīvotāju izpratne par ceļu satiksmes noteikumiem un ceļu satiksmes veidošanu. "Manuprāt, kļūstam izglītotāki un tomēr vairāk cenšamies ievērot ceļu satiksmes noteikumus," iestarpināja Dambīte.

Žurnālists un raidījuma "Aizliegtais paņēmiens" autors Guntis Bojārs norādīja, ka Latvijā trūkst objektīvas statistikas par avārijās cietušo vai bojā gājušo patiesajiem nelaimes gadījumu iemesliem un jebkurš iepriekš izskanējušais iemesls ir tikai pieļāvums.

Viņš pauda bažas, ka kāda no amatpersonām varētu sniegt atbildes uz jautājumiem par to, cik no aizvadītajos gados avārijās cietušajiem bija vai nebija piesprādzējušies, vai viņiem bijušas kādas veselības problēmas.

"Ātrums ir loģiska problēma, jo avārijas notiek tad, kad mēs sākam braukt," sacīja Bojārs. Viņaprāt, ja Latvijā tiktu atrisināti jautājumi par objektīvas statistikas iegūšanu, likumsargi varētu veidot arī precīzas un specifiskām problēmām adresētas kampaņas.

LETA jau vēstīja, ka trešdien un ceturtdien, 20.aprīlī, notiek ikgadējā ceļu nozares konference "Valsts ceļu tīkls: noturēt esošo vai attīstīt".
 

 
Visi komentāri
 
Opis 19.aprīlis 2023 16:35
2 0 Atbildēt

Baigie eksperti savākušies, kas runā par Lietuvu, bet ne reizi nav bijuši Lietuvā. Lietuvā var braukt ar 130km/h pilnīgi legāli. Var braukt arī ar 160 pa Lietuvas bāni un neviens policists tevi neaiztiks. Parasti gan visi brauc lēnāk par tiem atļautajiem 130km/h un taupa degvielu. Jāuzmanās ir mazajos miestos un apdzīvotās vietās, tur policisti ir bargi. Bet pa šoseju skrien cik gribi, neviens neliek fotoradarus uz ātrgaitas šosejām. Kur Latvijā var pabraukt ar 130km/h?

vietējais 19.aprīlis 2023 16:56
0 0 Atbildēt

Mans ātruma rekords ir uzstādīts Latvijā, 205 km/h.

Nelabojams 19.aprīlis 2023 18:35
1 0 Atbildēt

Rāpulis.

vietējais 19.aprīlis 2023 20:05
0 0 Atbildēt

Ar 1,5 dzinēju

Glorija 19.aprīlis 2023 20:53
2 0 Atbildēt

Mans rekords ir septiņi pusstundas laikā, neskaitot Opi.

Opis 20.aprīlis 2023 8:41
1 0 Atbildēt

Turklāt Opim ar Maxima karti 90% atlaide.

vietējais 19.aprīlis 2023 16:54
9 0 Atbildēt

Nu idioti! Cilvēciskais faktors ir visas pasaules uzbūves iemesls! Interesanti, cik tie idioti saņēma par šo secinājumu?

Vernons 19.aprīlis 2023 19:54
0 1 Atbildēt
0pis 19.aprīlis 2023 19:57
0 0 Atbildēt

Daudzu negadījumu iemesls ir necilvēciskais faktors. Tik tā var apzīmēt šo indivīdu braukšanas stilu.

Vernons 19.aprīlis 2023 19:59
1 1 Atbildēt

Kur ir tiesas lēmums? Kur ir video no ātrās palīdzības?

Priekšā esoša transporta līdzekļa vadītāja rīcība ir redzēta pat no sarga būdas! Tur ir nepārprotami neadekvāta rīcība.

srt 19.aprīlis 2023 20:19
1 0 Atbildēt

Labāk muti pieturi, darītāj...

Vernons 19.aprīlis 2023 20:34
0 1 Atbildēt

Tu būsi nākamais kritiskā situācijā! Bet būs jau par vēlu...

srt 19.aprīlis 2023 20:37
2 2 Atbildēt

Kritiska situācija ir tev biksēs…

MMX 20.aprīlis 2023 9:04
4 0 Atbildēt

Principā "cilvēciskais faktors" ir tāds ideāls formulējums, zem kā pabāzt visu iespējamo. Mašīna nav tehniskā kārtībā? Cilvēciskais faktors. Brauc dzērumā? Cilvēciskais faktors. Gribi pazīmēties draugiem? Cilvēciskais faktors. Esi aizmidzis pie stūres? Cilvēciskais faktors. Nesakārtota ceļa infrastruktūra? Cilvēciskais faktors. Un tā var turpināt bezgalīgi.

Bet risināsim visu atkal ar vidējā ātruma kontroli...

Tas kas mani pēdējā laikā sāk interesēt ir cik ilgi mēs paši, tai skaitā visi eksperi, spēsim dzīvot šajā fantāziju pasaulē, kur neviens ne par ko nenes atbildību? CSN statistikas mums pašiem nav jau gadiem, jo nav vairs īsti CP, visas mūsu fantāzijas par tēmu balstās tikai uz kaut kādām no konteksta izrautām statistikām par kaimiņvalstīm. 

Lietuvā mazāk līķu jo kameras? Bet to, ka Lietuvā ir autobāņi konsekventi ignorējam. Un pats trakākais, ka visi šie eksperti zin reālos cēloņus, zin ka uz ceļiem ir nepieciešama Ceļu policija, bet tā vietā lai risinātu jautājumu jau saknē izvēlās īsāko ceļu.

imzz 20.aprīlis 2023 10:30
0 0 Atbildēt

Lietuvā arī pietiek līķu:

www.tvnet.lv/7755296/foto-...dus-veci-berni

MMX 20.aprīlis 2023 14:19
0 0 Atbildēt

Jā, Lietuvā mirst tāpat, nedaudz mazāk gan kā mums. Bet kretinē tas, ka valsts amatpersona, visticamāk ar nopietnu seju, pasaka, ka tas ir radaru nopelns nevis rezultāts  lietuviešu ieguldījumiem autoceļu sakārtošanā.

Jānis 20.aprīlis 2023 9:43
0 0 Atbildēt

Ir jāsaprot,ka braukt ar mašīnu var visi pa pļavu,bet uz ceļa diemžēl ir jābūt dotībām ,jo uz ceļa atrodas autovadītāji kuriem būtu labāk staigāt kājām,tādiem nav lemts braukt,diemžēl tiesības tieši tādiem ir dabūjamas.Tas nav cilvēciskais faktors,tā ir bezatbildība,tādi auni brauc un brauks.

gunbox 20.aprīlis 2023 10:55
5 0 Atbildēt

Būtu forši iesūdzēt tiesā šos idiotus, lai pierāda, ka ir eksperti. 

Es vienmēr piesprādzējos, ceļa zīmes ievēroju un pārmetu sievai, ka viņa reizēm palaiž garām gan ātruma ierobežojuma zīmes, gan dzīvojamās zonas, var teikt ka nedzeru, kur nu vēl pie stūres sēsties iereibušam, bet neskatoties pat uz šo mans "cilvēciskais faktors" vakar pie Scania gandrīz avāriju uztaisīja. Es tur 1x 5 gados labi ja izbraucu un šobrīd tur pat par bezceļu nenosaukt, tur ceļa praktiski nav, nepamanīju dodiet ceļu zīmi un man loģika nenostrādāja, ka tur varētu būt kaut kur dodiet ceļu zīme ar nogriešanos uz mazākas nozīmes ceļu nekurienē. Kā var skatīties zīmes, ja mēģini izlavierēt pa bezceļu? Protams liela atvainošanās taurētājam, labi, ka viņš ņēma vērā, ka kāds var uz tāda ceļa nepamanīt zīmi. Ceļus vajag sakārtot līdz stāvoklim ideāls, bez visādiem ielāpiem un plaisām, tad arī cilvēkiem būs vairāk pievērsta uzmanība uz apkārt notiekošo. Šobrīd ik vienam ir 80% uzmanības pievērsts ceļa klājumam. Ir kaut viens, kurš var teikt, ka nepaskatās uz asfalta stāvokli? Experti ibio!

Vernons 21.aprīlis 2023 10:00
0 0 Atbildēt

Cik cilvēcīgi ir braukt bez pāris normām CSN?

1. Pazuda un Nav CSN "Brīdinājuma signāli un to lietošana"!

2. "Ātruma samazināšana"!

3. Divas augstāk minētās lietas rada trešo, esi kādam priekšā "Garantē drošību"! CSN 57. punkts!

CSDD ir pastrādājis noziegumu, nav jēgpilnu CSN! Policijā, ar paaudžu maiņu, tas paslīdējis garām! Jo Likuma "Par policiju" 4. pants ir neizpildāms...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

1350 km ar vienu bāku - Nissan Qashqai 1.5 e-Power šķērso Lielbritāniju ar vienu degvielas tvertni

Nissan apliecinājis jaunākās paaudzes Qashqai e-Power tehnoloģijas efektivitāti, veicot 1350 kilometru garu pārbraucienu pa Lielbritānijas teritoriju un šajā laikā uzrādot vidējo degvielas patēriņu 3,76 litri uz 100 kilometriem. Lasīt vairāk

 

Liepājā policija veic satiksmes uzraudzību ar drona palīdzību (+ VIDEO) 18

Liepājā policija sākusi veikt satiksmes uzraudzību ar drona palīdzību. Šodien nepilnas pusstundas ilgušā reidā atklāti 15 pārkāpēji, bet nedēļas laikā konstatēti jau 55 pārkāpumi. Policija norāda, ka turpmāk šādi reidi tiks rīkoti arvien biežāk, tādējādi cerot uz pārkāpumu skaita mazināšanos. Lasīt vairāk

 

iAuto.lv noskaidro, cik maksā Audi pagarinātā versija Ķīnā (+ VIDEO) 5

Sadarbībā ar Ķīnas FAW ražotais A5L ir garāks par Eiropas A5 un var atšķirties gan tehniskā ziņā, gan pēc aprīkojuma. Lasīt vairāk

 

Latvija iegādāsies distances mīnēšanas sistēmas "Skorpion 2" 10

Ņemot vērā mūsdienu kara raksturu un nepieciešamību ātri reaģēt uz pretinieka darbībām, arvien nozīmīgākas valstu aizsardzības spējās kļūst distances mīnēšanas sistēmas. Šī iemesla dēļ arī Latvija plāno iegādāties Vācijas ražojuma distances mīnēšanas sistēmas “Skorpion 2”, kas ir moderna un kaujas laukā sevi pierādījusi tehnoloģija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti