Visi komentāri - Vai Latvijā beidzot nebūtu laiks ieviest ceļa zīmi “Melnais punkts”?

Vai Latvijā beidzot nebūtu laiks ieviest ceļa zīmi “Melnais punkts”? 18

 

Foto: Publicitātes attēls

Avis | 18.jūlijs 2023 13:53

Latvija ir trešā valsts Eiropas Savienībā pēc ceļa satiksmes negadījumos bojā gājušo skaita 2022. gadā . Ir redzams, ka daļa negadījumu notiek vienās un tajās pašās vietās, ko mēdz saukt par satiksmes “melnajiem punktiem”.

”. Vairākās Eiropas valstīs tie tiek īpaši atzīmēti ar ceļa zīmēm, lai brīdinātu autobraucējus. Latvijā šādu punktu uzskaite notiek, bet informācija ir speciāli jāmeklē, turklāt ir vairākus gadus veca. Šādas ceļa zīmes ieviešana uz Latvijas ceļiem būtu svarīga gan kā preventīvs instruments satiksmes drošībai, gan īpaši nozīmīga, lai informētu tūristus, kas ar automašīnu dodas apceļot Latviju, kā arī vietējos autobraucējus, kas retāk brauc konkrētus ceļa posmus.

Uzmanīgāki autobraucēji = mazāk negadījumu

Ceļazīme “Melnais punkts” citās pasaules valstīs tiek izmantota, lai norādītu uz bīstamību attiecīgajā ceļa posmā, tādā veidā pievēršot īpašu autovadītāju uzmanību ceļam. Starp valstīm atšķiras veids, kā statistiski tiek noteikts “melnais punkts”, piemēram, tepat Lietuvā šādi apzīmē 500 m garu ceļa posmu, kur pēdējo četru gadu laikā ir notikuši četri vai vairāk satiksmes negadījumi ar cietušajiem vai bojāgājušajiem.

Arī pētījumi pierāda, ka negadījumu “melno punktu” identificēšanai ir ļoti liela nozīme, lai novērstu satiksmes negadījumus[1]. Lietuvā patlaban uz valsts nozīmes ceļiem ir identificēti 42 “melnie punkti”, uz mazākas nozīmes ceļiem – 121.[2] Arī Latvijas valsts ceļi veido “melno punktu” karti, tomēr tā pēdējo reizi ir atjaunota 2019. gadā, līdz ar to, daļa potenciāli bīstamo vietu visticamāk tur nav iekļautas. Tikmēr ceļu satiksmes negadījumu statistika arvien ir satraucoša – 2022. gadā reģistrēti 3381 negadījumi, kuros ir cietušie, 113 cilvēki gājuši bojā[3]. Šogad, līdz 3. jūlijam, ir 63 bojāgājušie ceļu satiksmes negadījumos[4]. Traģiski, ka Latvija arvien ierindojas Eiropas Savienības valstu negatīvā topa augšgalā, skatot bojāgājušo skaitu ceļu satiksmes negadījumos[5] - ar 78 bojāgājušajiem uz vienu miljonu iedzīvotājiem, esam valsts ar trešo sliktāko rādītāju. Vēl vairāk traģisku negadījumu ir vien Rumānijā un Bulgārijā.

Šī statistika “kliedz” mums priekšā, ka jebkura iespēja samazināt traģisko statistiku uz ceļiem, ir jāizmanto. Un viens no preventīviem risinājumiem ir skaidra un precīza cilvēku brīdināšana, ka viņi tuvojas satiksmes posmam, kur ir lielāka iespēja nokļūt satiksmes negadījumā, ko var izdarīt ar “melnā punkta” ceļa zīmi.

Informācija ir, bet vai pieejama tiem, kam nepieciešams?

Latvija, salīdzinot ar citām Eiropas un pasaules valstīm, ir salīdzinoša maza, līdz ar to, iespējams, mums visiem šķiet, ka labi pārzinām mūsu valsts ceļus, tai skaitā arī bīstamākos, sarežģītākos posmus un “melnos punktus”. Iespējams, ka šis arī ir galvenais iemesls, kādēļ aktivitāte par ceļa zīmes “melnais punkts” ieviešanu nav tik liela, kā būtu nepieciešams. Turklāt vietēji iedzīvotāji, jeb tie, kas regulāri izmanto konkrētos ceļa posmus, noteikti ir informēti par to bīstamību un spēj attiecīgi izbraukt konkrētās vietas. Bet lielā daļā pasaules izmanto šo ceļa zīmi ne bez iemesla – tā dod iespēju šoferiem laicīgi pievērst uzmanību ceļam un attiecīgajam posmam.

Tādēļ uzskatu, ka šāda zīme noteikti ir nepieciešama, īpaši tādēļ, ka Latvija ir gana populārs gala mērķis tūristiem, turklāt daudz skaistu apskates objektu mums ir ārpus Rīgas. Kas nozīmē, ka liela daļa viesu Latviju apceļo ar automašīnu. “Melnā punkta” ceļa zīme dotu ieskatu par braucamo posmu ārzemju tūristiem un tiem vietējiem iedzīvotājiem, kas konkrēto ceļa posmu izmanto neregulāri. Un papildu uzmanība šādās vietās pilnīgi noteikti būs tikai ieguvums.

Vai “melnie punkti” tiek pietiekoši bieži pārskatīti?

Latvijā par “melno punktu” ceļa posmā tiek klasificētas vietas, kur pēdējo trīs gadu laikā ir notikuši vismaz trīs ceļa satiksmes negadījumi, kuros ir cietušie, vai vismaz astoņi ceļu satiksmes negadījumi (ārpus apdzīvotām vietām), vai vismaz 10 ceļu satiksmes negadījumi (apdzīvotās vietās). Kā jau minēts iepriekš, Latvijas valsts ceļu veidotā karte[6] nav tikusi atjaunota kopš 2019. gada, kas nozīmē, ka pēdējo gadu satraucošā statistika tajā nav ņemta vērā. Vislielākā “melno punktu” koncentrācija ir Rīgas apkārtnē, ko pierāda arī ceļa satiksmes negadījumu statistika – lielākā daļa no tiem 2022. gadā notikusi Pierīgā un Rīgā – 2136 no 3381.

Braukšanas kultūras uzlabošana

Tomēr tikai ar informatīvām zīmēm nevar atrisināt visas problēmas – ir svarīgi arī pašiem autobraucējiem mainīt braukšanas kultūru. AVIS apkopotie dati, rāda, ka ir ļoti konkrētas vietas, kur biežāk notiek negadījumi. Tie ir vieni no noslogotākajiem satiksmes apļiem Rīgā – Mūkusalas aplis un Slāvu rotācijas aplis. Daļu no bīstamām situācijām rada nekorekta braukšana, agresīvi manevri, arī satiksmes noteikumu nepārzināšana, bailīga braukšana. Savukārt ārpus Rīgas, ceļu satiksmes negadījumu dati liecina, ka nereti smagākās avārijas notiek pārgalvīgas braukšanas, nepārskatāmas apdzīšanas manevra veikšanas laikā.

Ļoti svarīga ir arī infrastruktūras sakārtošana gan Rīgā, gan uz Pierīgas ceļiem. Tā kā ir maz tiltu, neērti, sarežģīti plānoti krustojumi, veidojas lieli sastrēgumi un šoferi kļūst neiecietīgi, pat agresīvi, šādā veidā provocējot avārijas situācijas. Tas pierāda, ka par ceļa satiksmes drošību mēs nevaram nosaukt vienu atbildīgo iesaistīto pusi. Gluži pretēji – katrs satiksmes dalībnieks savā ziņā ir iesaistīts drošas satiksmes veidošanā, tomēr tas, ko var papildu darīt atbildīgās iestādes – sniegt pēc iespējas vairāk preventīvus risinājumus, lai autobraucējus padarītu uzmanīgākus un brīdinātu par potenciālām briesmām. “Melnā punkta” ceļa zīme pilnīgi noteikti ir viens no veidiem, kā ar salīdzinoši nelieliem ieguldījumiem, novērst kādas potenciāli bīstamas situācijas uz ceļa.

[1] https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2095756422000575
[2] https://tka.lt/en/2023/01/17/parengtas-nacionalinis-2022-m-lietuvos-juoduju-demiu-zemelapis/
[3]https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_OD/OSP_OD__transp__negad/TRG410.px/table/tableViewLayout1/
[4] https://www.csdd.lv/celu-satiksmes-negadijumi/ikmenesa-dati
[5] https://www.euronews.com/2023/06/28/eus-deadly-roads-traffic-accident-deaths-increase-for-first-time-in-a-decade
[6] https://lvceli.lv/celu-tikls/celu-kartes/melnie-punkti/

 

 
Visi komentāri
 
khe 18.jūlijs 2023 15:02
2 0 Atbildēt

kaut kā vēl aizvien internetā nav pat atrodama melno punktu karte par 2020. - 2022. gadu. Par kādu melno punktu pārzināšanu var būt runa?

p.s. ja atmiņa neviļ, tad divtūkstošo gadu sākumā jau tāda ceļazīme bija ieviesta, bet kaut kur pazuda.

srt 18.jūlijs 2023 15:07
0 0 Atbildēt

Vajag atjaunot sodu par avārijas izraisīšanu un sodīt par braukšanu ar bojātu auto, ja nav noformēts negadījums. Padomju laikā bija laba sistēma, 3 caurumi tiesībās un staigā kājām!

khe 19.jūlijs 2023 11:11
0 0 Atbildēt

vispār sods par avārijas izraisīšanu ir. 

To gan piemēro tikai , ja tiek saukta policija. 1 punkts un laikam 40eur.

Ome 18.jūlijs 2023 15:11
2 0 Atbildēt

Zīme "Sievišķis mellā kleitā"

GTD2 18.jūlijs 2023 15:46
7 0 Atbildēt

Varbūtās tomēr ceļa zīmes vietā vajadzētu kaut ko darīt lai tai vietā novērstu bīstamo situāciju, un statistikā tā pēc tam vairs neparādītos ,kā melnais punkts. Protams dārgi

srt 18.jūlijs 2023 15:50
0 0 Atbildēt

Zīme "STOP", "30" un guļošais policists ir pavisam lēti.

Ņeporjādok! 18.jūlijs 2023 15:55
0 0 Atbildēt

Komentārs par gulošo - vispār par baltu velti!

GTD2 18.jūlijs 2023 16:06
4 0 Atbildēt

citur prasās kāds aplītis uzbūvēt, vai vēl dārgāk visdukts, lētāk luksofors

srt 18.jūlijs 2023 16:11
0 6 Atbildēt

Rotācija apļi ir potenciālie melnie punkti. Pilsētās tikai bardaku taisa, uz šosejām fūres velk pāri. Pats idiotiskākais no krustojumiem. Un nav svarīgi vai aplī braucošajam ir priekšroka, vai iebraucošajam. Un papildus čakarē plūsmu, jo pēkšņi galvenais ceļš pie apļa pārtot par mazāksvarīgo.

CSDD 18.jūlijs 2023 16:14
1 0 Atbildēt

Lauku grants ceļš, kas ir svarīgāks pret izbraucamo piemājas ceļu, arī pārtop par mazāksvarīgo ceļu pievienojoties šosejai. Kur tad problēma ar apļiem?

srt 18.jūlijs 2023 16:19
0 0 Atbildēt

Lasi divreiz! Ceļš ar intensīvāko plūsmu (galvenais ceļš tradicionālā krustojumā), izbūvējot apli, pēkšņi vairs nav galvenais ceļš. Galvenajai plūsmai ir jādod ceļš pa apli braucošajiem no mazāksvarīgā/-giem ceļiem. Gribi piemēru - Dreiliņu aplis. Ko dara pa Lubānas ielu braucošie? Pareizi, stāv un gaida, kad varēs iebraukt aplī. Un tā ir daudzkur, it īpaši uz A kategorijas ceļiem.

CSDD 18.jūlijs 2023 16:41
2 0 Atbildēt

Ir tik grūti atcerēties - piebrauc pie apļa, un uzskati ka tev galvenais beidzies? Ja gribi - ka esi piebraucis pie galvenā, kur tev jādod ceļš. 

Viegli saprast, kāpēc aplis ir galvenais.

srt 18.jūlijs 2023 17:01
0 0 Atbildēt

Tak izlasi vēl trešo reizi! Pēc tavas loģikas, galvenie ceļi vispār nav vajadzīgi. Piemājas ceļš ir līdzvērtīgs A kategorijas ceļam? Ja brauc pa A kategorijas ceļu, tad priekšrokai ir jābūt visā tā garumā, nevis pirmajā apļvaida krustojumā jāpalaiž pa kautkādu P ceļu braucošiem.

CSDD 18.jūlijs 2023 17:08
1 0 Atbildēt

Tu tak pats nesaproti, kā izskatās. Tu jau laid nevis tos kas brauc pa kaut kādu piemājas ceļu, bet tikai tos, kas jau brauc pa apli. Tas ir tik vienkārši!

srt 18.jūlijs 2023 17:14
0 0 Atbildēt

Bet nafig man jeb galvenajai (prioritārajai, VIP vai kā lai vēl nosauc tev saprotamā valodā) plūsmai būtu krustojumos (apļos) kādu vispār jālaiž? Tur zūd plūsmas jēga un tiek veidoti mākslīgi korķi. Vēl nesaproti? T-veida krustojumā tu pa galveno kā gāji uz 120+, tā arī aizgāji. Bet pirms apļa tev ne tikai ir jābremzē, bet vēl jāpalaiž kautkāds Ješka no ģerevņas.

asd 18.jūlijs 2023 17:20
2 0 Atbildēt

Nu ja, nu ja. Apļi slikti. Labāk uztaisīt milzīgus 5 zaru regulējamus krustus, ar luksoforiem vai vēl labāk, tupa galvenais ceļš un visi pārējie gaida pusstundu, kamēr uz tā galvenā būs kāda sprauga, kur ielīst/pārbraukt, vai ne? Noteikti, būs lētāk un saprotamāk, ne? Nu i loģika.

Vienkārši ir kaudze ar lohiem parastajiem, kas apļus mācījās tikai zīmēt, nevis braukt, tāpēc arī tas bardaks rodas.

srt 18.jūlijs 2023 17:42
1 0 Atbildēt

Nu bet loģiski! Ja pa galveno brauc 100x vairāk auto, tad tam zemākas nozīmes braucējam tos savus 100 ir jāpalaiž garām. 😁 Tikai tā to ekonomiku var pacelt!

CSDD 19.jūlijs 2023 11:45
2 0 Atbildēt

Sliktam braucējam traucē gan apļi, gan lēnāki braucēji, gan lietus, gan tumsa!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Atļauts 120 km/h, traucās ar 321 km/h – Vācijā pieķer ātruma pārkāpēju ar Porsche 2

Satiksmes kontroles laikā Vācijā, uz autoceļa A2 pieķerts īpaši steidzīgs autovadītājs, kurš ar Porsche Panamera S E-Hybrid traucies ar ātrumu 321 km/h vietā, kur atļautais ātrums bijis 120 km/h. Lasīt vairāk

 

Elektriskais Polestar 3 ar jaunu Ginesa rekordu – 935 kilometri ar vienu uzlādi 7

Veicot 935 kilometrus bez papildu uzlādes, Polestar 3 uzstādījis jaunu rekordu elektriskajiem SUV. Lasīt vairāk

 

Ķīnā uzsāk jaunā Volvo XC70 ražošanu 4

Ķīnā uzsākta uzlādējamā Plug-in hibrīda Volvo XC70 ražošana. Ar trīs elektromotoriem apveltītais SUV pirmizrādi svinēs 27. augustā un uzreiz kļūs pieejams pasūtīšanai. Lasīt vairāk

 

Veiksmīgs starts – elektriskais Mercedes eActros 600 darbībā jau 15 valstīs 5

Mercedes elektriskais kravas auto ar sniedzamību līdz 500 kilometriem, ir veiksmīgi startējis un tiek izmantots nu jau 15 pasaules valstīs, aptverot plašu darbības spektru, kas sākas ar speciālo transportu piena savākšanai un beidzas ar tālsatiksmes pārvadājumiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti