21% autovadītāju neatjauno savas zināšanas un prasmes par ceļu satiksmes noteikumiem, vairāk kā puse (56%) seko līdzi Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) jaunumiem par izmaiņām ceļu satiksmes noteikumos, savukārt 22% izmanto dažādus tiešsaistes testus un citus bezmaksas risinājumus, liecina “Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” dati. Vien 2% autovadītāju mēdz apmeklēt braukšanas nodarbības.
“Jo ilgāks laiks pagājis kopš vadītāja apliecības iegūšanas, jo svarīgāk atjaunot savas zināšanas, ne vien sekojot līdzi jaunākajām izmaiņām, bet arī, piemēram, pārbaudot savas zināšanas internetā pieejamajos tiešsaistes testos. Braukšanas nodarbības būtu īpaši noderīgas tiem, kuri kādu iemeslu dēļ ilgāku laiku nav sēdušies pie auto stūres – lai atsvaidzinātu savas zināšanas un sajustos drošāk pie stūres. Arī ikdienas braucējiem tās var noderēt, ja ir kādas situācijas, kurās vadītājs nejūtas pārliecināts par sevi,” norāda Drošas Braukšanas Skolas vadītājs Jānis Vanks.
Salīdzinot ar pērn iegūtajiem datiem, iespējams secināt, ka šogad situācija ir divreiz labāka, jo iepriekš savas zināšanas par ceļu satiksmes noteikumiem neatjaunoja 42% Latvijas autovadītāju. Savukārt CSDD jaunumiem par izmaiņām ceļu satiksmes noteikumos seko līdzi par 17% vairāk autovadītāju - pērn tie bija 39%. Arī pērn braukšanas nodarbības apmeklēja tikai 2% autovadītāju.
“Prasmju un zināšanu atjaunošana ir svarīga, lai neapdraudētu sevi un citus ceļu satiksmes dalībniekus. Regulāri strādājam pie tā, lai mūsu uzņēmuma autovadītāji atjaunotu savas zināšanas un justos pārliecināti par savām braukšanas spējām. Jo vairāk būs šādu autovadītāju, jo vairāk situācija uz ceļiem uzlabosies,” stāsta “Carlsberg Baltic” izpilddirektors Rolandas Viršilas.
Analizējot datus dažādās vecumgrupās, redzams, ka visbiežāk zināšanas un prasmes neatjauno autovadītāji vecumā no 18-29 gadiem (25%), savukārt visretāk – autovadītāji vecumā no 60-74 gadiem (17%). Atsevišķi autovadītāji aptaujā norādījuši, ka zināšanas atjauno mācoties kopā ar savu bērnu, kurš kārto kāda transportlīdzekļa vadītāja tiesības, citi – ka seko līdzi aktualitātēm sociālajos tīklos un medijos, kā arī mēdz pārrunāt ar pazīstamajiem.
Par izmaiņām ceļu satiksmes noteikumos iespējams sekot līdzi Satiksmes ministrijas mājaslapā, kur īsumā tiek ieskicētas izmaiņas, sīkāk ar veiktajām likuma izmaiņām iepazīstoties Likumi.lv mājaslapā.
"Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indekss" ir bezalkoholiskā alus "Carlsberg 0.0" pētījums, kas tapis sadarbībā ar Drošas Braukšanas Skolu un pētījumu centru Norstat. Pētījumā, kas veikts 2024. gada jūlijā piedalījās 1000 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem. Pētījums veikts ar mērķi sekmēt atbildīgu braukšanu un izpratni par to, kas rada papildus riskus uz ceļiem, un kā tos novērst.
Es teiktu ka tikai 20% atjauno zināšanas - pārējie sagaida soda kvīti un pēc tam lamājas ka noteikumi ir nepareizi un Labā roka sen nav jāievēro!
Ar velosipēdu vadītājiem tā situācija ir vēl bēdīgāka. Noteikumus pārsvarā zina tikai bērni, kam skolā nodroišina iespēju iegūt velosipēda vadītāja apliecību un automobiļu vadītāji, kam ir autovadītāja apliecība.
Pārējie brauc pēc sētas vīna konvencija un pašu izdomātiem noteikumiem.
Autovadītāju LIELĀKĀ daļa NEZIN CSN!!! Regulāri stāvlaukumos LABĀ ROKA! Regulāri izbraucot no stāvlaukumiem 65. nepildīšana! Dzīvojamā zona - vispār bēdu ieleja!
Diemžēl, bet no auto vadītājiem patiesi ir palikuši pāri tikai "kloķu un pedāļu raustītāji" un stūres "pieturētāji" ...
Taču CSN/CSL zināšanas sākas no gājēja/velobraucēja ... un kā nu iesāk, tā visticamāk arī "sļūc" pa dzīvi ...
Pasaule virzās pašraucošu automašīnu virzienā, tādēļ auto vadītāji nebūs vajadzīgi. Ar arhajiskajiem velosipēdiem būs bēdīgi, būs jāmācās noteikumi.
Wala - var uzzināt kāpēc Autovadītājam ir jākārto CSN eksāmens bet Gājējam nav? Nu kā tu domā - kāpēc ir tāda kārtība?
Tāda kārtība ir tikai tāpēc kas stulbums ir kļuvis par dzīves normu. Tas arī viss kas man par to būtu sakāms. Un tehniski ja es būtu dusmīgs gājējs tad vismaz 2 x dzīvē velosipēdistiem būtu garantēta slimnīca no manis personīgi ... nerunāsim par tiem gadijumiem kur esmu nejaušs aculiecinieks.
Vai tad kad stulbums nebija norma bija jākārto vadītāja eksāmens vai nebija?
Vecīt kurš no mums ir instruktors ... pastāstīsi kā dalbojobi tiek caur šo te austskolu un pecāk CSDD eksāmena sietu ???
Jeb varbūt tomēr "skolotājiem" pienākas kāda daļa no atbildības par "problēm-skolniekiem" ... vai varbūt ir problēma ar "apgūstamās vielas" saturu ??? Es esmu tikai nejaušs novērotājs ... pastāsti man ir intersanti.
P.S. un tas ka cilvēki ik pa laikam cenšas "atspītēt" viņus ierobežojošiem likumiem - tam nevajdzētu būt nekādam jaunumam visiem tiem kam ir kaut kāda nojēga par psiholoģiju ... tāpēc jautājums ir tikai par to kā cilvim "parastajm" neapmaldīties savās izjūtās par to ko var, drīkst un kur tas ir bīstami ...
Tad varētu uzzināt kad stulbums nebija norma?
Aizej uz Rīgas motormuzeju un palūdz lai parāda kādas vecas, pirmskara laika automašīnas lietotāja rokasgrāmatu. Ja agrāk lietotāja rokasgrāmatā bija pamācība kā regulēt aizdedzi vai karburātoru, tad tagad lietošanas instrukcijā raksta par to, ka nedrīkst dzert dzesēšanas šķidrumu! ;)