Vai tiešām spējam vienlaikus braukt pie stūres, ēst, dzert, rakstīt un runāt? - iAuto

Vai tiešām spējam vienlaikus braukt pie stūres, ēst, dzert, rakstīt un runāt? 17

 

Foto: Publicitātes foto

Miltton Latvia | 29.maijs 2025 8:34

Ikdienā mēdzam daudz diskutēt par ceļu kvalitāti, laikapstākļiem vai satiksmes organizāciju, bet satiksmes drošības atslēga ir autovadītāju spēja koncentrēt uzmanību uz ceļu.

Tas ir viens no svarīgākajiem faktoriem, kas nosaka, vai mēs esam atbildīgi satiksmes dalībnieki. Diemžēl dati liecina par pretējo – daudzi autovadītāji arvien biežāk pie stūres pievēršas blakus lietām, un tas kļūst par nopietnu risku satiksmes drošībai.

Aptuveni trešdaļa (29%) pie stūres runā pa telefonu

“Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” šī gada dati liecina, ka tikai 51% autovadītāju, esot pie stūres, nenodarbojas ar blakuslietām. Aptuveni trešdaļa (29%) runā pa telefonu, neizmantojot brīvroku sistēmu, 9% raksta ziņas, 20% ēd, 30% dzer kafiju, un vēl 3% lasa ziņas vai pārlūko sociālos medijus. Daudzās citās situācijās šie paradumi būtu nevainīgi, bet satiksmē tie būtiski ietekmē vadītāja spēju savlaicīgi reaģēt, ievērot distanci un pamanīt apdraudējumus. Auto nav vieta “multitaskingam”. 

Jaunākie autovadītāji – mazāk piesardzīgi

Īpaši satraucoši ir dati par autovadītājiem vecumā no 40 līdz 49 gadiem – šajā grupā tikai 37% norādījuši, ka pie stūres nenodarbojas ar blakuslietām. Vienlaikus šī ir vecuma grupa, kas biežāk min autovadītāju paradumus kā galveno riska faktoru satiksmē. Šis pretrunīgais skatījums liecina, ka cilvēki apzinās problēmu, bet paši ne vienmēr rīkojas atbildīgi. Interesanti, ka vecāki autovadītāji (vecumā no 60 līdz 74 gadiem) ir piesardzīgākie – 71% no viņiem pie stūres nenodarbojas ar blakus lietām. Iespējams, tas liecina, ka pieredze un dzīves laikā gūtais pragmatisms veicina piesardzību. Savukārt, gados jaunākie šoferi (vecumā no 18 līdz 29 gadiem) visbiežāk raksta ziņas, ēd, vai pārlūko sociālos medijos – iespējams, viņi vēl neapzinās sekas, ko šāda uzvedība var radīt.

Pārliecība, ka “ar mani jau nekas nenotiks”

Redzot šos datus, rodas pamats jautājums – kāpēc tik daudzi izvēlas darīt paralēlās lietas pie stūres? Iespējams, pie vainas ir pārgalvība, ikdienas stress un izplatītais paradums – “multitaskings”, kas aizvien vairāk ienāk mūsu ikdienā, arī pie stūres. Iespējams, tā ir pārliecība, ka “ar mani jau nekas nenotiks”, bet patiesība ir viena – uzmanības novēršana ir viens no galvenajiem ceļu satiksmes negadījumu cēloņiem.

Atbildīgai braukšanai nevajag kampaņu, bet izpratni

Atbildīga braukšana sākas tad, kad mēs spējam atstāt telefonu kabatā vai zvaniem lietot brīvroku sistēmu, bet kafijas baudīšanu un ēšanu atlikt līdz galamērķim. Šeit nav runa par tehniskām iemaņām, bet par attieksmi – pret sevi, pasažieriem un citiem satiksmes dalībniekiem.

Gribētos cerēt, ka autovadītāji spēj kļūt atbildīgāki. Nevajag īpašu kampaņu, lai izvēlētos nedzert kafiju pie stūres. Pietiek ar sapratni, ka pat viena sekunde novērstas uzmanības var maksāt dzīvību. Braukšanas laikā vienīgā prioritāte ir ceļš. Un, ja to nesaprotam paši, diemžēl to atgādina negadījumu statistika.

 

 
17 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Viencexpercs 29.maijs 2025 13:16
6 0 Atbildēt

kāpēc apstāties? Radio klausīšanās,  sieva, kura muld blakus, raudoši bērni, dzīvnieki utt.

Principā - jebkurš blakus sēdētājs novērš uzmanību no ceļa.

Tāpēc iesaku sodīt visus tos, kuri auto nebrauc vieni. Papildus sods par stūres turēšanu nepareizi. Arī mehānisko kārbu braucējiem, jo pārslēdzot ātrumu, stūre tiek turēta ar vienu roku.

650 29.maijs 2025 12:26
3 0 Atbildēt

Assistējošā assitentu liekukulība un demagoģija arvien izvērstāk izvēršas.Diez vispār priekš Kam tad ir domāti šie assistenti, ja ne tieši kāreiz roku un smadzeņu attālināšanai no braukšanas procesa.Ko īsti tam loham darīt,kad viņš to assistentu ieslēdzis- kontrolēt kontrolētāju, assitēt/asitentam, vai kā? Nav arī dzirdēts, ka "lietas labad" topošos Vadītājus (top.Lohus) kāds tīšām apmācītu braukšanai ar bulciņu/zobos vai dzēriena pudeli rokā (mutē).Vai vismaz "notestētu" viņu spējas vienlaikus Vadīt un Spaidīt (glaudīt).

Kā arī, kāda var būt "drošiba", ja plašsaziņas portālos par to mums "atbild" kkāda tur Alus ražorāji (vai izplātītāji).Nav skaidrs, bvai tiešām sirnīgas rūpes, vai vienkārši kādi kārtējie alussvētki tuvojas.

Dirslis 29.maijs 2025 10:58
2 0 Atbildēt

Var braucot arī ietaisīt komentāru iA

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

1350 km ar vienu bāku - Nissan Qashqai 1.5 e-Power šķērso Lielbritāniju ar vienu degvielas tvertni

Nissan apliecinājis jaunākās paaudzes Qashqai e-Power tehnoloģijas efektivitāti, veicot 1350 kilometru garu pārbraucienu pa Lielbritānijas teritoriju un šajā laikā uzrādot vidējo degvielas patēriņu 3,76 litri uz 100 kilometriem. Lasīt vairāk

 

Liepājā policija veic satiksmes uzraudzību ar drona palīdzību (+ VIDEO) 18

Liepājā policija sākusi veikt satiksmes uzraudzību ar drona palīdzību. Šodien nepilnas pusstundas ilgušā reidā atklāti 15 pārkāpēji, bet nedēļas laikā konstatēti jau 55 pārkāpumi. Policija norāda, ka turpmāk šādi reidi tiks rīkoti arvien biežāk, tādējādi cerot uz pārkāpumu skaita mazināšanos. Lasīt vairāk

 

iAuto.lv noskaidro, cik maksā Audi pagarinātā versija Ķīnā (+ VIDEO) 5

Sadarbībā ar Ķīnas FAW ražotais A5L ir garāks par Eiropas A5 un var atšķirties gan tehniskā ziņā, gan pēc aprīkojuma. Lasīt vairāk

 

Latvija iegādāsies distances mīnēšanas sistēmas "Skorpion 2" 10

Ņemot vērā mūsdienu kara raksturu un nepieciešamību ātri reaģēt uz pretinieka darbībām, arvien nozīmīgākas valstu aizsardzības spējās kļūst distances mīnēšanas sistēmas. Šī iemesla dēļ arī Latvija plāno iegādāties Vācijas ražojuma distances mīnēšanas sistēmas “Skorpion 2”, kas ir moderna un kaujas laukā sevi pierādījusi tehnoloģija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti