Visi komentāri - Vai tiešām spējam vienlaikus braukt pie stūres, ēst, dzert, rakstīt un runāt?

Vai tiešām spējam vienlaikus braukt pie stūres, ēst, dzert, rakstīt un runāt? 17

 

Foto: Publicitātes foto

Miltton Latvia | 29.maijs 2025 8:34

Ikdienā mēdzam daudz diskutēt par ceļu kvalitāti, laikapstākļiem vai satiksmes organizāciju, bet satiksmes drošības atslēga ir autovadītāju spēja koncentrēt uzmanību uz ceļu.

Tas ir viens no svarīgākajiem faktoriem, kas nosaka, vai mēs esam atbildīgi satiksmes dalībnieki. Diemžēl dati liecina par pretējo – daudzi autovadītāji arvien biežāk pie stūres pievēršas blakus lietām, un tas kļūst par nopietnu risku satiksmes drošībai.

Aptuveni trešdaļa (29%) pie stūres runā pa telefonu

“Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” šī gada dati liecina, ka tikai 51% autovadītāju, esot pie stūres, nenodarbojas ar blakuslietām. Aptuveni trešdaļa (29%) runā pa telefonu, neizmantojot brīvroku sistēmu, 9% raksta ziņas, 20% ēd, 30% dzer kafiju, un vēl 3% lasa ziņas vai pārlūko sociālos medijus. Daudzās citās situācijās šie paradumi būtu nevainīgi, bet satiksmē tie būtiski ietekmē vadītāja spēju savlaicīgi reaģēt, ievērot distanci un pamanīt apdraudējumus. Auto nav vieta “multitaskingam”. 

Jaunākie autovadītāji – mazāk piesardzīgi

Īpaši satraucoši ir dati par autovadītājiem vecumā no 40 līdz 49 gadiem – šajā grupā tikai 37% norādījuši, ka pie stūres nenodarbojas ar blakuslietām. Vienlaikus šī ir vecuma grupa, kas biežāk min autovadītāju paradumus kā galveno riska faktoru satiksmē. Šis pretrunīgais skatījums liecina, ka cilvēki apzinās problēmu, bet paši ne vienmēr rīkojas atbildīgi. Interesanti, ka vecāki autovadītāji (vecumā no 60 līdz 74 gadiem) ir piesardzīgākie – 71% no viņiem pie stūres nenodarbojas ar blakus lietām. Iespējams, tas liecina, ka pieredze un dzīves laikā gūtais pragmatisms veicina piesardzību. Savukārt, gados jaunākie šoferi (vecumā no 18 līdz 29 gadiem) visbiežāk raksta ziņas, ēd, vai pārlūko sociālos medijos – iespējams, viņi vēl neapzinās sekas, ko šāda uzvedība var radīt.

Pārliecība, ka “ar mani jau nekas nenotiks”

Redzot šos datus, rodas pamats jautājums – kāpēc tik daudzi izvēlas darīt paralēlās lietas pie stūres? Iespējams, pie vainas ir pārgalvība, ikdienas stress un izplatītais paradums – “multitaskings”, kas aizvien vairāk ienāk mūsu ikdienā, arī pie stūres. Iespējams, tā ir pārliecība, ka “ar mani jau nekas nenotiks”, bet patiesība ir viena – uzmanības novēršana ir viens no galvenajiem ceļu satiksmes negadījumu cēloņiem.

Atbildīgai braukšanai nevajag kampaņu, bet izpratni

Atbildīga braukšana sākas tad, kad mēs spējam atstāt telefonu kabatā vai zvaniem lietot brīvroku sistēmu, bet kafijas baudīšanu un ēšanu atlikt līdz galamērķim. Šeit nav runa par tehniskām iemaņām, bet par attieksmi – pret sevi, pasažieriem un citiem satiksmes dalībniekiem.

Gribētos cerēt, ka autovadītāji spēj kļūt atbildīgāki. Nevajag īpašu kampaņu, lai izvēlētos nedzert kafiju pie stūres. Pietiek ar sapratni, ka pat viena sekunde novērstas uzmanības var maksāt dzīvību. Braukšanas laikā vienīgā prioritāte ir ceļš. Un, ja to nesaprotam paši, diemžēl to atgādina negadījumu statistika.

 

 
Visi komentāri
 
hulili 29.maijs 2025 9:45
0 0 Atbildēt

kā tie nabadziņi pārdzīvo par jūsu dzīvībiņām tāpēc vajag sodu un tādu lielāku - deputātiem tak sīknaudas pamazāk palicis visi laižās prom es vienīgais stulbus aģitācijas rakstus komentēju.

Dirslis 29.maijs 2025 10:58
1 0 Atbildēt

Var braucot arī ietaisīt komentāru iA

ZZZZ 29.maijs 2025 11:50
0 0 Atbildēt

Tā ir. Atkarība, un pašstūrējošie auto to tikai palielina.

650 29.maijs 2025 12:26
2 0 Atbildēt

Assistējošā assitentu liekukulība un demagoģija arvien izvērstāk izvēršas.Diez vispār priekš Kam tad ir domāti šie assistenti, ja ne tieši kāreiz roku un smadzeņu attālināšanai no braukšanas procesa.Ko īsti tam loham darīt,kad viņš to assistentu ieslēdzis- kontrolēt kontrolētāju, assitēt/asitentam, vai kā? Nav arī dzirdēts, ka "lietas labad" topošos Vadītājus (top.Lohus) kāds tīšām apmācītu braukšanai ar bulciņu/zobos vai dzēriena pudeli rokā (mutē).Vai vismaz "notestētu" viņu spējas vienlaikus Vadīt un Spaidīt (glaudīt).

Kā arī, kāda var būt "drošiba", ja plašsaziņas portālos par to mums "atbild" kkāda tur Alus ražorāji (vai izplātītāji).Nav skaidrs, bvai tiešām sirnīgas rūpes, vai vienkārši kādi kārtējie alussvētki tuvojas.

Kanibaals 30.maijs 2025 14:59
0 0 Atbildēt

Sāc nu pieņemt realitāti. Gājēji arī katrs otrais iet pāri ceļam skatoties telefonā(laikam ir kāda gājēju waze ieslēgta). Tagad arī tos pāraudzināsi? Nereāli.

Rexx 29.maijs 2025 12:34
1 0 Atbildēt

Krietni pasen, laikam 333 trasē, tika izdarīts eksperiments- profesionāli stūrētāji( ar šo es nedomāju autoskolu priekšzīmīgi absolvējušu personāžu, bet cilvēku ar reālu pieredzi- autosporta trasēs un uz ceļa) mēģināja noteikt, kā tad auto vadīšanu ietekmē runāšana par telefonu, ēšana/dzeršana, vadot auto,  kā arī pa virsu tam- promiles. Neatceros,  kā šis beidzās? Kādi rezultāti?

Viencexpercs 29.maijs 2025 13:16
5 0 Atbildēt

kāpēc apstāties? Radio klausīšanās,  sieva, kura muld blakus, raudoši bērni, dzīvnieki utt.

Principā - jebkurš blakus sēdētājs novērš uzmanību no ceļa.

Tāpēc iesaku sodīt visus tos, kuri auto nebrauc vieni. Papildus sods par stūres turēšanu nepareizi. Arī mehānisko kārbu braucējiem, jo pārslēdzot ātrumu, stūre tiek turēta ar vienu roku.

Naudasmaiss 29.maijs 2025 12:48
1 0 Atbildēt

SM un CSDD pietuvināts vieplis. Ko jūs gaidījāt?

WALA 29.maijs 2025 13:49
0 0 Atbildēt

Kas tad tā par braukšanu baz Šnabja pudeles vienā rokā un desas vai gurķīša otrā, īsti veči ar kārtīgu metamo ar to tad arī pietur stūri. Un pie 30 km/h jau neko citu ar nevajag

imzz 29.maijs 2025 15:19
0 0 Atbildēt

Aha, šodien tieši viens šarans vilkās uz 25 visiem pa priekšu šaurās ielās t.i. Jaunmoku -Ventspils-Krūzes.

650 29.maijs 2025 14:13
0 0 Atbildēt

Nu ja varētu ko Godīgu palassīt (vismaz nu par kaut/ko, nu kaut minimāli par kādu jebkādu tēmu)...

Jebkura novēršanās braukšanas procesa automātiski rada jebkura Vadītāja attālinātību no ceļa apstākļiem.Kolīdz neesi tur tajā visā "iekšā", tu pārtopi par parastu lohu!

Tā pa lielam nav nekāda īpašā "izmanība/meistarība" vai kāds tādds "Augsts" sabiedriskais stāvoklis, kad tas Vadītājs ir tik 'šauuusmīgi "pieprasīts", ka nevar (nespēj) to savu braukšanas laiku noveltīt konkrēti sev. Visdrīzāk, ar nebeidzamām nekadlīdzgalam neatrisināmām problēmām apkrauts nevrozais ikdienas lohs.Pie kam, TAS laika gaitā vienkārši ievelk, kļūst par ieradumu.Tu nekad nezini, kad un vai Pats sev nemanot par lohu kļūsi. Vajadzīgs būtu ik pa laikam Sevi pārvērtēt.

Kanibaals 30.maijs 2025 14:58
0 0 Atbildēt

Protams, ka var. Adaptīvais kruīzs to lietu atrisina, kaut guli pie stūres.

Rr19 30.maijs 2025 15:30
1 0 Atbildēt

Vakar dāmīte otrā joslā pa jūrmaleni ar 80 km/h mierīgi baksta mobilo.

650 31.maijs 2025 2:25
0 0 Atbildēt

Iedomājos, kas strīdu karstumā ir paslīdējis/garām- kāds gan Skaists vīrietis ir redzams šī raksta titul attēlā. Par ko diez viņš Ņirdz?

056 31.maijs 2025 7:38
0 0 Atbildēt

Neņirdz - smaida. Viņam laimīga dzīve, skaista sieva, laba alga - lasīju mūsu "dzeltenajā" presē, žurnāla nosaukumu neatceros, "privātā dzīve" vai kas tml.

Kanibaals 31.maijs 2025 10:14
0 0 Atbildēt

Nu ne visiem ir fizionomija, ka smaids priekš foto sanāk skaists.

Kristaps 31.maijs 2025 7:55
0 0 Atbildēt

Dzeltenajā presē, mja...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

100 000 eiro: Cadillac gatavo elektrisko Vistiq Eiropas tirgum (+ FOTO)

ASV autobūves uzņēmums Cadillac no septembra sāks piedāvāt savu elektriskās piedziņas SUV Vistiq arī Eiropas tirgū. Lasīt vairāk

 

Degvielas cenas: Dīzelis 1.397 un 95 benzīns 1.447 EUR - 30.05.2025. (+ VIDEO) 11

Maija priekšpēdējā dienā degvielas tirgotāji iepriecina ar patīkami zemām degvielas cenām. Lasīt vairāk

 

Kā jums jaunā Škoda? (+ FOTO) 5

Ņemot piemēru no Renault, kas divus savus jaunākos modeļus radījuši ar atskatu uz 80. gadu ikonām Renault 4 un Renault 5, Škoda rīkojies līdzīgi izvēloties vienu no saviem to gadu veiksminiekiem - Favorit. Lasīt vairāk

 

Te ir tas video, kas pastāsta par karstāko šī brīža jauna auto piedāvājumu manā vērtējumā 36 600 EUR (+ VIDEO) 16

iAuto.lv izsaka savu viedokli par Volkswagen Tayron, uzlādējamo hibrīdu, kas var braukt ar benzīnu vai elektrību (līdz 120 km). Noskaties sižetu, lai saprastu, kādēļ iAuto.lv šo modeli uzskata par šī brīža labāko piedāvājumu un izsaki savas domas. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti