Būtiski tehnoloģiski pavērsieni elektroauto industrijā – jau dažu gadu laikā - iAuto

Būtiski tehnoloģiski pavērsieni elektroauto industrijā – jau dažu gadu laikā 21

 

Foto: iAuto.lv

Elektrum | 9.septembris 2024 15:44

Tehnoloģiju inovācijas šobrīd piedzīvo nebijušu ātrumu: tas, kas vēl pirms dažiem gadiem šķita gandrīz neiespējams, šodien ir ikdiena un vairs nevienu nepārsteidz. Arī elektroauto industrijas attīstība uzņem milzīgus apgriezienus – daudzi ražotāji iet uz to, lai 2035. gadā pilnībā pārtrauktu iekšdedzes dzinēju ražošanu.

Bet vai elektroauto spēs apmierināt visu braucēju prasības? Domāju, ka tas notiks daudz agrāk nekā pēc 10 gadiem. Ko tad varam gaidīt no elektroauto tuvākajā nākotnē?

Jau tuvākajā piecgadē

Pirmkārt, tā būs elektroauto bateriju iekšējā sprieguma attīstība. Šis process jau ir sācies un tikai vērsīsies plašumā. Tam būs liela nozīme uzlādes brīdī: proti, uzlādes jaudu nosaka mijiedarbība starp strāvu jeb uzlādes iekārtu un spriegumu jeb mašīnas bateriju. Šobrīd vairumam elektroauto ir 400 voltu bateriju sistēmas, taču pēdējā laikā sāk parādīties arī 800 voltu infrastruktūra, piemēram, tādiem modeļiem kā Porsche Taycan, Hyundai Ioniq 5 un Hyundai Ioniq 6, Kia EV6. Tas nozīmē, ka ar vājāku strāvu var panākt lielāku uzlādes jaudu no uzlādes iekārtām, kuras spēj mijiedarboties ar 800 voltu bateriju arhitektūru. Uzlādes infrastruktūras attīstītājiem tas ļautu nodrošināt vēl ērtāku un ātrāku lietotāju pieredzi, savukārt auto īpašniekiem būtu iespēja uzlādēt savus transportlīdzekļus par zemāku cenu.

Otrkārt, mainīsies elektroauto bateriju ķīmiskais sastāvs. Šobrīd 99% elektroauto darbina litija jona baterijas. Visizplatītākās ir niķeļa mangāna kobalta baterijas jeb NMC un litija dzelzs fosfāta baterijas jeb LFP. Ja man būtu jāizvēlas, es teiktu, ka LFP ir labāks risinājums: tās nesatur toksisko un videi kaitīgo kobaltu, kā arī ir daudz izturīgākas, ja situācija regulāri spiež biežāk uzlādēt un izlādēt bateriju. NMC baterijas veiksmīgāk darbojas 20–80% baterijas piepildījuma koridorā, kuru kā optimālu elektroauto darbībai iesaka vairums autoražotāju.

Taču ar litija jona baterijām ir viena problēma: tām vajadzīgs litijs, kura resursi nav neierobežoti un ir lokalizēti – litiju iegūst Čīlē, Austrālijā, Argentīnā, Ķīnā, nedaudz arī Skandināvijā. Minēto iemeslu dēļ šo tehnoloģiju īsti nevar uzskatīt par pilnībā ilgtspējīgu, jo dažas prognozes liecina, ka piegādes deficīts var iestāties jau 2025. gadā. Tāpēc auto industrija cītīgi meklē alternatīvas. Litijs ir sārmu metāls, ko varētu aizstāt ar citu sārmu metālu, kuru saraksts Mendeļejeva tabulā ir salīdzinoši īss. Visdaudzsološākais no tiem ir nātrijs. Tas ir salīdzinoši drošs, un, kas ir pats svarīgākais, tas ir sestais visizplatītākais metāls uz Zemes un ir brīvi pieejams (kā zināms, nātrija hlorīds ir sāls, ko lietojam uzturā). Šobrīd turpinās izpēte un eksperimenti, lai jau drīzumā litija jonu baterijas aizstātu ar nātrija jonu baterijām, iegūstot videi draudzīgākas un ražošanā izdevīgākas baterijas. Tiesa, pagaidām tās vēl nav tik enerģētiski ietilpīgas, taču domāju, ka arī šajā ziņā piedzīvosim progresu.

Treškārt, būtiski mainīsies uzlādes koncepcija. Attīstoties arvien jaudīgākām uzlādes iekārtām, elektroauto īpašnieki ir priecīgi – automašīnas uzlādēšanai nepieciešams pavisam īss laiks. Taču tikai tagad industrija sāk nopietni iedziļināties tajā, kā baterija šos jaudas lādiņus uzņem. Britu uzņēmums Breathe Technologies sadarbībā ar Volvo izstrādā pirmo elektrouzlādes protokolu jeb loģikas aprakstu, kā elektroauto saņem jaudu. Labāk izprotot baterijas “domu gājienu”, rastos iespēja vēl vairāk paātrināt un uzlabot uzlādes procesu un panākt garāku baterijas kalpošanas laiku, labāku izturību pret nolietojumu un zemāku cenu.

Pēc 10–20 gadiem

Skatoties mazliet tālākā nākotnē – vai, ņemot vērā, cik daudz auto industrija šobrīd investē elektroauto attīstībā, varam sagaidīt, ka elektroauto pārņems pasauli? Kaut arī pētījumi sniedz pretrunīgas ziņas, domāju, ka elektroauto pēc 10–20 gadiem būs viena no dominējošām globālajām tehnoloģijām, taču noteiktos apstākļos joprojām gana dzīvīgs būs arī iekšdedzes dzinēju tirgus. Ķīna aktīvi investē elektroauto attīstībā, kas nenoliedzami motivē konkurences pieaugumu Eiropā, jo, ja gribam sevi pasargāt no Ķīnas ietekmes, būsim spiesti pielāgoties un turēt tempu. Tomēr iekšdedzes dzinējam nevajadzētu pilnībā pazust no aprites. Gana daudzu lietotāju acīs tam ir neizmērojama praktiska un emocionāla vērtība. Jāņem vērā, ka arī iekšdedzes dzinēji pastāvīgi attīstās: nevar pat salīdzināt pirms 30 gadiem un šobrīd ražotu dzinēju, un tā ir tehnoloģija, kuru vēl var uzlabot, bet tas notiks ciešā saistībā ar elektroauto attīstību. Ja izdosies izstrādāt videi draudzīgas sintētiskas degvielas, kas ļaus samazināt oglekļa izmešu emisijas un apmierināt ilgtspējas prasības, viennozīmīgi arī degvielas dzinēji turpinās darbināt automašīnas.

Kā elektroauto tirgus attīstīsies Latvijā? Šobrīd tas strauji aug, un pēdējā laikā ikgadējā izaugsme bija ap 60%. Domāju, ka 10–20 gadu attīstības perspektīvā elektroauto loma būs atkarīga no konkurences cīņas auto ražotāju starpā, kā arī no otrreizējā tirgus izaugsmes. Jo vairāk lietotu elektroauto par zemākām cenām ieplūdīs mūsu tirgū no tādām ražotāju lielvalstīm kā Vācijas un Francijas, jo lielāka iespēja, ka izaugsme būs apmēram tikpat ātra kā pārējā pasaulē. Cena šobrīd nenoliedzami ir faktors, kas daudzus attur no jauna elektroauto iegādes, toties Latvijas sabiedrībai nav iebildumu pret lietotām automašīnām. Esmu diezgan pārliecināts, ka īstais elektroauto vilnis lēnām, bet neatlaidīgi veļas uz Latvijas pusi.

 
21 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Ābols 10.septembris 2024 13:26
16 1 Atbildēt

Nu nezinu.. Varbūt procentizteiksmē ir pamanāms ir tas kritums, bet nu tā bāzes cena tiem tosteriem ir kudiš augstāka, ka pat pēc 5..8 gadiem lietots tosteris būs 1.5/2x dārgāks par ekvlialentas klases ICE auto.

Par 12..16 gadu vecumu(tādu vidējo LV auto parku) nerunāšu, lai arī protams, ka bundža būs vesala, tur lādē cik 'pareizi' gribi baterija būs tūū tūū un tādi būs šrota cenā...

 Jo autobūve visu ir speciali izveidojusi lai būtu maksimāli nerentabla un neizdevīga jaunu bateriju ielikšana, bet izdevīgaka būtu jauno modeļu iegāde, ar jauno bateriju

(tikmēr skaisti dzied pasaules glābšanas dziesmas.. skaisti dubultstandarti!)

Piem 2013/ 15 gada 'pirmās' teslu teslas var dabūt zem 10tūkstošiem🙈😂 Autiņam nav pat 10 gadi, bet otreizejā tirgū, cena vairs galigi nekāda... Rēcīgi....

khe 9.septembris 2024 16:18
14 1 Atbildēt

te arī rodas lielākā problēma -  tehnoloģija strauji attīstās, līdz ar to šobrīd nopērkot, tavs auto jau ir "vecs" pēc dažiem gadiem...

Pieļauju, ka tādēļ arī stipri strauji krīt cenas lietotiem elektroauto - ja liekas, ka varbūt nedaudz jāpagaida un tad jau būs kaut kas stipri labaks (lielāka baterija, ātrāka uzlāde, lielāka efektivitāte, neaizmirstam arī dizainu un citas ekstras)

Krotow 9.septembris 2024 16:41
4 2 Atbildēt

Būtiskākās elektroauto problēmas - pietiekami vieglu un lētu bateriju samērīgam nobraukumam no 1 uzlādes ziemā ar ieslēgtu salona apsildi (vai vasarā ar ieslēgtu kondicionieri), kas vienīgajam ģimenes auto būtu ap 400 km un iespēju auto uzlādēt ārpus mājas, negaidot pusstundu un ilgāk, tā arī īsti nav atrisinājuši. Mazākā cena, par ko pārdod auto, kas apmēram atbilst abiem augstāk minētajiem kritērijiem, atsit jebkādu velmi to pirkt. Kamēr te situācija neuzlabosies, nekas nemainīsies.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 4 pirmizrādēm un autoražotāja debiju noticis Vasaras testa brauciens no "Latvijas Gada auto 2026" (+ VIDEO) 1

Ar rekordlielu auto skaitu 9. augustā aizvadīts “Latvijas Gada auto 2026” vasaras mediju testa brauciens. Konkursa žūrija un mediju pārstāvji izmēģināja 22 jaunākos auto modeļus - gan Latvijā zināmu marku modeļus, gan līdz šim neredzētus jaunumus. Lasīt vairāk

 

Atļauts 120 km/h, traucās ar 321 km/h – Vācijā pieķer ātruma pārkāpēju ar Porsche 4

Satiksmes kontroles laikā Vācijā, uz autoceļa A2 pieķerts īpaši steidzīgs autovadītājs, kurš ar Porsche Panamera S E-Hybrid traucies ar ātrumu 321 km/h vietā, kur atļautais ātrums bijis 120 km/h. Lasīt vairāk

 

EKII elektroauto atbalsta programma ir noslēgusies – LEAB aicina uz steidzamu rīcību nākamās programmas ieviešanā 19

Latvijas Elektroauto biedrība (LEAB) informē, ka elektroauto iegādes atbalsta programma (EKII), kas tika finansēta no Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma līdzekļiem, ir noslēgusies – viss pieejamais finansējums ir izlietots. Lasīt vairāk

 

Volkswagen Vācijā paaugstinās cenas; pieaugums neskar elektriskos modeļus un T-Roc 6

Paaugstinājums saistīts ar ražotāja ikgadējo cenu korekciju. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti