Visi komentāri - Rīgas Motormuzejā unikāls eksponāts – «koka Moskvičs»

Rīgas Motormuzejā unikāls eksponāts – «koka Moskvičs» 3

 
28.aprīlis 2010 8:50

Atklājot jauno tūrisma sezonu un atzīmējot Rīgas Motormuzeja 21. dzimšanas dienu, interesentiem tiek piedāvāts jauns, unikāls eksponāts - kravas furgons “Moskvič” 401 – 422 jeb 'koka Moskvičs'.

„Koka moskviča” restaurācijas process (I.Znotiņa foto)

Šis ir viens no trim „Moskvič” furgoniem, kurš ir pilnībā restaurēts. Vēl divi šādi modeļi ir apskatāmi Maskavā. Ar šī automobiļa restaurācijas pabeigšanu Rīgas motormuzeja speciālisti parāda, ka viņi spēj  pilnībā atjaunot vēsturiskos spēkratus un sniegt konsultācijas citiem kolēģiem.

Informācija par auto

Pēc Otrā pasaules kara, pildot Staļina norādes, Padomju Savienībā sāka ražot mazlitrāžas vieglo pasažieru automobili “Moskvič 400”, kurš bija pirmskara OPEL „ Kadet K - 38 ” dvīņu brālis.

Iesākumā tika ražoti tikai pasažieru auto, bet pēckara gados tautsaimniecības atjaunošanai bija ļoti nepieciešami nelieli preču piegādes transportlīdzekļi pasta, pārtikas preču veikalu, tipogrāfiju u. c. vajadzībām. Tādēļ uz minētā auto bāzes tika radīts neliels kravas furgons, kura projektēšanā atkal tika izmantotas OPEL iestrādes.

Jaunā auto virsbūve tika izgatavota no bērza koka. Tas tādēļ, lai taupītu deficīto auto skārdu, izvairītos no sarežģīto un dārgo štanču izgatavošanas un jaunas, jaudīgākas iekārtas iegādes. Tajos gados līdzīgu ceļu gāja arī citi pasaules auto ražotāji, sevišķi ASV konstruktori, kuri radīja “Station wagon” vai “Woody wagon”. Padomju tauta savu mazo kravas mašīnu iesauca par “buratino”.

Šos auto privātpersonām nepārdeva, tos izmantoja tikai valsts uzņēmumu vajadzībām. ”Koka Moskiviču” mūžs nebija ilgs Tie tika bez žēlastības nolietoti un pēc tam - iznīcināti. Tieši tādēļ līdz mūsu dienām ir saglabājušies tikai atsevišķi ” koka Moskviča” eksemplāri.

Laika posmā no 1947 līdz 1956 gadam saražoja vairāk kā 11 000 koka furgonus. Salīdzinājumam parastos sedanus (M400 un M401) izgatavoja 216 606 eksemplāros.
Latvijā šos koka furgonus uz ceļiem varēja sastapt 50tajos un 60tajos gados, pēc tam tie pazuda.

Informācija par Rīgas „koka Moskviču”

Latvijas (toreiz Latvijas PSR) Antīko automobiļu kluba biedriem 1985. gadā Siguldā izdevās atrast vienu saglabājušos eksemplāru. Vairākkārtīgi mainījās auto īpašnieki, jo restaurācija bija sarežģīts un dārgs prieks. Turklāt trūka informācijas un nebija parauga, pēc kā auto atjaunot. Visbeidzot automobili iegādājās Rīgas Motormuzejs.

“Buratino” restaurācija ilga vairākus gadus. Šajā procesā iesaistījās kā kluba biedri, tā arī vairākas Rīgas darbnīcas. Ar informāciju palīdzēja arī Maskavas kolēģi.
Ar šī automobiļa restaurācijas pabeigšanu Rīgas motormuzeja speciālisti ir atklājuši sabiedrībai vēl vienu interesantu mūsu vēstures lappusi.


Informācija par muzeju un darba laikiem

Adrese: S.Eizenšteina ielā 6, Rīgā
Darba laiks: katru dienu  plkst. 10:00 – 18:00
Biļešu cenas: pieaugušie 1,50 Ls, skolēni, studenti, pensionāri 1,- Ls, ģimenes biļete 3,- Ls
Tālr.67097170
e-pasts : info@motormuzejs.lv 
 

 
Visi komentāri
 
276582. viesis 28.aprīlis 2010 10:51
0 0 Atbildēt

Super, ļoti interesants raksts

Vairāk tādus

276587. viesis 28.aprīlis 2010 14:23
0 0 Atbildēt

Tiešām, interesants auto. Atceros 70-to gadu sākumu, kad Jūrmalā viens vecs onka ar tādu braukāja - parasti zivis kastēs no Tukuma rajona ciemiem uz Slokas tirgu veda. Pa laikam ar to auto brauca uz Slokas privātmāju rajoniem svaigus lučus tirgot. Vēl tagad atceros, kā viņš zivis "kālos" skaitīja, nevis kg. tirgoja. Tas mosis viss pēc zivīm smaržoja...

276621. viesis 29.aprīlis 2010 17:09
0 0 Atbildēt

a kur koka moci :)

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Rekords: Opel Sports Tourer Hybrid nobrauc 1200 km reālos apstākļos 4

Ar hibrīda iekārtu aprīkotais universālis uz 100 km patērēja vidēji 4,3 litrus degvielas, turklāt 345 kilometrus no kopējiem 1200 kilometriem nobrauca ar elektrību. Lasīt vairāk

 

Visas NATO dalībvalstis šogad aizsardzībai beidzot atvēlēs 2% no IKP 1

Šogad visas NATO dalībvalstis sasniegs jau sen izvirzīto mērķi aizsardzībai atvēlēt vismaz 2% no iekšzemes kopprodukta (IKP), taču tikai trīs, tajā skaitā Latvija, šobrīd sasniedz jaunizvirzīto mērķi - 3,5% no IKP, teikts kārtējā alianses ziņojumā. Lasīt vairāk

 

Pēdējais “Godzilla” jeb Nissan R35 GT-R nobrauc no konveijera; vai tās ir stāsta beigas? (+ FOTO) 3

Pēc saražotiem 48 000 eksemplāru, šonedēļ no Nissan rūpnīcas konveijera Točigi nobraucis pēdējais R35 GT-R eksemplārs, noslēdzot dzīves cikla posmu 18 gadu garumā. Lasīt vairāk

 

Man patīk kā tas brauc! Eko rallija dalībnieks Caune vērtē jauno Škoda Enyaq (+ VIDEO)

Jaunais Škoda Enyaq patiesībā ir vērienīgi uzlabots iepriekšējais. Šodien braucam ar Enyaq 85, kam ir 82 kWh (bruto) baterija un 286 ZS elektromotors. Elektromobilis ir ļoti izskatīgs, taču pajautāsim FIA Eco Rally dalībniekam Krišjānim Caunem, kā jābrauc un jāizskatās kārtīgam elektromobilim. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti