Saeima šodien nodeva izskatīšanai komisijās grozījumus Enerģētikas likumā, lai noteiktu regulējumu, kā tiek apliecināts, ka gāzes attiecīgais daudzums ir saražots no atjaunojamajiem energoresursiem.
Koalīcijas deputāti likumprojekta anotācijā vērš uzmanību, ka uzņēmēji jau ražo biometānu, kam iespējams piešķirt gāzes izcelsmes apliecinājumus, tāpēc likumprojekts būtu jāpieņem steidzami.
Sākotnēji pēc Ekonomikas ministrijas (EM) iniciatīvas sagatavotos grozījumus iesnieguši deputāti Ilze Indriksone (NA), Krišjānis Feldmans (JKP), Kārlis Šadurskis (JV), Gatis Zamurs (AP) un Jānis Dombrava (NA).
Enerģētikas likumā paredzēts noteikt, ka gāzes izcelsmes apliecinājums ir elektronisks dokuments, ko izmanto vienīgi kā pierādījumu, ka attiecīgais gāzes daudzums ir saražots no atjaunojamajiem energoresursiem.
Ražotājs, kas ražo biogāzi, biometānu vai sintētisko gāzi no atjaunojamajiem energoresursiem, par saražotās gāzes enerģijas vienību varēs pieprasīt gāzes izcelsmes apliecinājumu.
Gāzes izcelsmes apliecinājumus izsniegs un pārvaldīs vienotais dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators AS "Conexus Baltic Grid" atbilstoši Eiropas Enerģijas izcelsmes apliecinājumu sistēmas vai Eiropas citas atjaunojamās enerģijas dokumentācijas sistēmas prasībām. Izmaiņu pamatojumā atzīmēts, ka "Conexus Baltic Grid" ir neatkarīgs no ražošanas, tirdzniecības un gāzes piegādes darbībām
Grozījumu anotācijā norādīts, ka uzņēmēji, tajā skaitā Latvijas Biogāzes asociācija, aicina šos grozījumus pieņemt raitā procesā. Tāpat skaidrots, ka, piemēram, biogāzi tehnoloģiskā procesā iespējams attīrīt līdz biometāna kvalitātei, ko Latvijā veic vismaz divi biogāzes ražotāji. Biometānu iespējams izmantot transporta enerģijas mērķu sasniegšanai, saspiestās dabasgāzes transporta līdzekļos, aizvietojot dabasgāzi ar biometānu.
Izmaiņu pamatojumā arī norādīts, ka atbilstoši Nacionālajam attīstības plānam investīciju atbalsts biometāna ražošanai un ievadīšanai tīklā no Eiropas Savienības (ES) līdzekļiem paredzēts ap 18 miljonu eiro vērtībā.
Likumprojekts sākotnēji sagatavots pēc EM iniciatīvas, lai tajā pārņemtu vairāku ES tiesību aktu nosacījumus.
Tādas tehnoloģijas jau ir sen, kas attīra biogāzi līdz metāna kvalitātei.
Bet to jau vajadzeja darīt sen laist biometānu tīklā kur tas iespejams un kur nav iespejams tur pildit balonos un vest uz degvielas stacijam pildit smagos, autobusus un ari vieglos nevis ražot dārgāko elektrību pasaulē.
Un to nostimulet vareja ar atbalsta nodrošināšanu autobusu parkiem (tādi autobusi izmaksa kudiš lētāk nekā elektrobusi), un ilgtermiņa līgumu noslēgšanu ar biometāna eažotājiem uz 20-30 gadiem, lai tie var piedāvāt lētu biometāna cenu. Tad autobusu pārvadātājiem nebūtu nekāda cenu lēciena, būtu izmantots vietejais resurs, darbavietas utt
Zviedrijā 95% CNG mašīnu pārvietojas ar biometānu.
Bet tagad krīzes brīdī šis risinājums izskatās pēc sazin kā ķeršanas un grābšanas.
Beidz murgot!!!
Metāna tur nav vairāk kā 75%!
Biometāna transportā
2019 jau bija 91%
bioenergyinternational.com/markets-finan...cle-gas-market
2021 gada beigas jau bija 95%
Jēziņ kas pa stulbeni!!!!!!!!!!!!!!!!
Metāna saturs biometānā nav augstāks par 75% = par metāna kvalitāti!!
Es par zirgiem, bet kārtējais stulbenis par zirņiem!