Baltijas valstīs turpina pieaugt lietoto auto tirgus, taču līdzās tam dati liecina, ka 24% no lietotajiem auto vietējā tirgū ir ar mainītu nobraukumu.
Iegādājoties spēkratu no privātpersonas, pastāv risks, ka preces vērtība nav pielīdzināma patiesajam tehniskajam stāvoklim, turpretim sertificēti auto dīleri piedāvā auto ar pārbaudītu vēsturi un garantiju.
Kopējā tendence visās Baltijas valstīs liecina, ka biežāk auto īpašnieki izvēlas tieši lietotas automašīnas. Pēc AutoTyrimai[1] datiem, Latvijā reģistrēto lietoto auto skaits ir par trim reizēm lielāks nekā jauno, savukārt Lietuvā lietoto auto pārsvars ir sešas reizes lielāks, Igaunijā atšķirība nav tik izteikta – pārsniedzot jaunos auto par vienu reizi.
Moller Auto grupas uzņēmumu valdes locekle Izīda Gerkena skaidro, ka galvenais iemesls, kādēļ pircēji dod priekšroku lietotiem, nevis jauniem auto ir pieejamāka cena un plašās izvēles iespējas. “Pieprasījuma pieaugumu mazlietoto auto segmentā aizvadītajā gadā izjutām arī mēs. Salīdzinot ar 2020. gadu, uzņēmuma peļņa šajā segmentā pieauga par 20%,” skaidro Gerkena.
Moller Auto mazlietoto auto segmentā, nemainīgu līdera pozīciju Volkswagen klāstā saglabā Passat, Tiguan un Golf, savukārt Audi – A4, A6, Q5, kā arī Q7. Līdzās šiem spēkratiem pērn piegādāti arī tādi reti modeļi kā Audi TTRS un Audi SQ8. Plašās izvēles iespējas ir viena no galvenajām Moller Auto mazlietoto auto segmenta priekšrocībām. Pircēji var izvelēties no vairāk nekā 400 spēkratiem, kas pieejami uz vietas dīleru centros, kā arī var veikt īpašu pasūtījumu, norādot vēlamo auto komplektāciju.
Mazlietoto auto klāstu veido nomas auto un mazlietotas automašīnas, kas kalpojušas kā pirmā iemaksa jauna spēkrata iegādei. Tāpat šajā klāstā ir automašīnas, kas iegādātas izsolēs un no ražotāju demo automobiļu parkiem. Neatkarīgi no tā vai automašīnas vecums ir vien seši mēneši vai 10 gadi, Moller Auto centros visiem spēkratiem tiek veikta detalizēta pārbaude, kas ietver vairāk nekā 130 punktus. Tāpat tiek sniegta informācija par auto nobraukumu jau kopš pirmā kilometra. Tieši šāda patiesa informācija par auto nobraukumu ir visbiežāk sastopamā problēma, iegādājoties auto sludinājumu lapās vai sociālajos medijos.
Kā apliecina carVertical[2] veiktais pētījums, kurā pārbaudītas apmēram 900 000 automašīnu vēstures, visbiežāk krāpšanās ar nobraukumu ir sastopama tieši Latvijā. 24% no pārbaudītajiem transporta līdzekļiem vietējā tirgū uzrāda odometra manipulācijas pazīmes. No tā neatpaliek arī pārējās Baltijas valstis, ieņemot 3. un 4. vietu – Igaunija ar 19% un Lietuva ar 18%. Kopumā tieši Centrāleiropa un Austrumeiropa ir centrs krāpniecībai ar automašīnu nobraukumiem. Lai jaunais pirkums nesagādātu nepatīkamus pārsteigumus, drošāk auto iegādāties pie sertificētiem dīleriem. Turklāt tieši Moller Auto mazlietotajiem spēkratiem, kuri nav vecāki par pieciem gadiem un to nobraukums nepārsniedz 150 tūkstošus kilometru, tiek piešķirta 12 mēnešu garantija.
[1] Datus apkopojis AutoTyrimai Baltijas valstīs 2021. gadā.
[2] Pētījumu veicis carVertical 2022. gada janvārī, apkopojot apmēram 900 000 automobiļu vēstures ziņojumus no 23 pasaules valstīm.
Manas domas, pārāk optimistisks pieņēmums. Ticamāki nobraukumi mazās klases un nepopulāriem auto. Vidējā klase vācu, zviedru auto maz oriģināla. 10 gadīgi - gandrīz visi kruķīti. Tas ir apburtais loks, klients baidās pirkt ar lielu nobraukumu, jo pēc pāris gadiem nevienam nepārdos, jo būs vēl lielāks nobraukums. Pircējs nav kompetents saprast cik ilgi auto brauks, ja tam 400 tk oriģināls nobraukums, jo pazīstamais sādžas mehs saka, ka pēc 300 AMBA, kaut pats 300 nobraukušu nav nekad redzējis, jo lielākoties tiem 180 niekiem visiem patiesais 400 pāri.
Nu ar jaunākiem auto ir vieglāk, jo kvēpu filtri un turbinas iet pa pieskari pie 250, savukārt vācietis neturēs auto tik ilgi, lai ieguldītu šādos remontos.
Turklāt tie pat nav nekādi jaunie auto:
Bmw f10/11, d530d(ar šiem mazāk, jo pārsvarā brauc sēnes), 535d, m50d, kuri tiek ražoti jau no 2012 gada, pie nobraukuma ~ 250k ir jāmaina gan ķēdes gan dpf filtri un turbīnas ar sprauslām jau sāk iet uz galu.
Tādēļ saņemt šādu auto ar nobrauktiem 400kkm un ar orģinālajām iekšām vienkārši nav iespējams.