Visi komentāri - ST vērtēs Pleša lēmumu apturēt noteikumus par iebraukšanas maksu Jūrmalā

ST vērtēs Pleša lēmumu apturēt noteikumus par iebraukšanas maksu Jūrmalā 8

 
Nozare.lv | 6.maijs 2022 9:10

Satversmes tiesa (ST) ir ierosināja lietu, kurā vērtēs Jūrmalas domes pieteikumu, ar kuru apstrīdēts vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra Artūra Toma Pleša (AP) lēmums apturēt noteikumus par iebraukšanas maksu pilsētā, aģentūru LETA informēja tiesā.

ST vērtēs aktu, ar kuru apturēta Jūrmalas domes pērnā gada 30.septembra saistošo noteikumu "Grozījumi Jūrmalas pilsētas domes 2017.gada 12.janvāra saistošajos noteikumos "Par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonā Jūrmalas pilsētas administratīvajā teritorijā"" darbība.

Dome lūdz tiesu izvērtēt Pleša lēmumu pamatojoties uz Satversmes 115.pantu, kā arī likumu "Par nodokļiem un nodevām" 10.panta trešās daļu, kā arī 12.panta 6.punktu.

Satversmes 115.pants nosaka, ka valsts aizsargā ikviena tiesības dzīvot labvēlīgā vidē, sniedzot ziņas par vides stāvokli un rūpējoties par tās saglabāšanu un uzlabošanu.

Savukārt likuma 10. panta trešā daļa nosaka, ka vietējo pašvaldību saistošajos noteikumos par pašvaldības nodevu uzlikšanu jāparedz to maksāšanas kārtība, ar nodevām apliekamie objekti, likmes, atbrīvojumi un atvieglojumi, kā arī citas prasības, kuras paredz citi likumi un Ministru kabineta (MK) noteikumi. Likuma 12.panta pirmās daļas 6.punkts nosaka, ka vietējās pašvaldības domei ir tiesības MK noteikumos noteiktajā kārtībā savā administratīvajā teritorijā uzlikt pašvaldības nodevas par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonās.

iAuto video, kāpēc pat jūrmalniekiem jāpērk Jūrmalas caurlaide:

Jau vēstīts, ka Jūrmalas domes deputāti pērnā gada 23.decembrī nolēma neatcelt Jūrmalas domes 30.septembra saistošos noteikumus, kas paredz no 2022.gada 1.aprīļa noteikt iebraukšanas maksu visa gada garumā, turklāt caurlaides cenu nosakot trīs eiro apmērā līdzšinējo divu eiro vietā.

Pašvaldība ir secinājusi, ka saistošie noteikumi ir pieņemti normatīvajos tiesību aktos noteiktā pilnvarojuma ietvaros, tiem ir leģitīms mērķis - sabiedrības veselības un vides aizsardzība un tajos ietvertais personu pamattiesību ierobežojums atbilst samērīguma principam.

Līdz ST lēmumam spēkā paliks līdzšinējā kārtība, kas nosaka, ka no nākamā gada aprīļa iebraukšanas maksa Jūrmalā būs divi eiro.

LETA jau vēstīja, ka Plešs ir parakstījis rīkojumu par Jūrmalas domes saistošo noteikumu darbības apturēšanu saistībā ar nodevas paaugstināšanu par iebraukšanu pilsētā un nodevas piemērošanas perioda paildzināšanu no pieciem mēnešiem līdz kalendāram gadam.

30.septembra domes sēdē pašvaldības deputāti lēma no 2022.gada 1.aprīļa noteikt iebraukšanas maksu visa gada garumā, turklāt caurlaides cenu nosakot trīs eiro apmērā līdzšinējo divu eiro vietā.

Plešs atgādina, ka ministrija bija aicinājusi domi pārskatīt šo lēmumu, tomēr domes veiktie grozījumi saistošajos noteikumos nepamatoja nodevas paaugstināšanu un tās piemērošanas nepieciešamību visa gada garumā. "Diemžēl dome nav izvērtējusi tūrisma nozares intensitātes, tranzīta satiksmes plūsmas, kā arī gaisa piesārņojuma mijiedarbību. Nav arī izvērtēta sasitošo noteikumu kopēja nepieciešamība un sabiedrības intereses, tādēļ ministrija ir izdevusi rīkojumu par pašvaldības sasitošo noteikumu darbības apturēšanu," skaidroja ministrs.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) jau iepriekš ir vērsusi uzmanību, ka likumā "Par autoceļiem" noteikts, ka valsts un pašvaldību autoceļi, tostarp arī ielas ir lietojamas bez maksas, un pašvaldībām nav dots deleģējums noteikt maksu par pašvaldības ceļu un ielu lietošanu. Jūrmalas pašvaldība ir pieņēmusi saistošos noteikumus ar mērķi ierobežot tranzīta satiksmi caur tās teritoriju. Pēc būtības pašvaldība ir noteikusi nodevu par pašvaldības ielu lietošanu, tādējādi pieņemot saistošos noteikumus pretēji likumā noteiktajam pilnvarojumam. Ministrija secina, ka pašvaldība, pieņemot lēmumu par nodevas apmēra paaugstināšanu un nodevas apmaksas perioda pagarināšanu, nav izvērtējusi nodevas apmēra samērīgumu, kā arī tai nav bijis izpratnes par pašvaldības sniegto pakalpojumu, par ko maksājama nodeva par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonā.

VARAM secināja, ka pašvaldība ir pārsniegusi tai normatīvajos aktos piešķirto deleģējumu. Pašvaldība nav veikusi konsultācijas ar privātpersonām, turklāt lēmumā netiek ņemtas vērā to komersantu tiesības un vajadzības, kas nodarbojas ar komercdarbību Jūrmalā, bet kuru juridiskās adreses reģistrētas ārpus Jūrmalas.

Kā vienu no pamatojumiem dome norāda, ka autotransports veicina klimata pārmaiņas un gaisa piesārņojumu. Savukārt lēmuma faktiskais mērķis ir samazināt tranzīta plūsmu Jūrmalas administratīvajā teritorijā, daļu no tās novirzot apbraukšanai pa apvedceļu, kas kopumā neveicina gaisa piesārņojuma un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājumu, bet gan, iespējams, pat palielina to apmēru. Līdz ar to attiecīgais mērķis nevar kalpot par pamatu šādam lēmuma. Ministrija atzīmē, ka klimata pārmaiņu ierobežošanu iespējams veicināt ar alternatīviem līdzekļiem un metodēm, piemēram, VARAM ir izstrādājusi priekšlikumu no 2022.gada piedāvāt finansiālu atbalstu grantu veidā videi draudzīgu mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļu iegādei.

Kopumā ministrija secināja, ka domes saistošie noteiktumi ir izstrādāti un apstiprināti, neņemot vērā sabiedrības intereses, tiem trūkst pamatojuma un tie nav samērīgi, kā arī tie ir pretrunā ar normatīvo aktu prasībām. Jūrmalas dome nav spējusi pamatot būtisku tranzīta satiksmes palielinājumu Jūrmalas administratīvajā teritorijā. Tādejādi dome nevarēja arī pamatot nodevas par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonā palielināšanas un nodevas piemērošanas perioda pagarināšanas nepieciešamību.

 
Visi komentāri
 
Freijers 6.maijs 2022 12:11
0 0 Atbildēt

Šeit nu Plešs pilnīgi pareizi ir izdarījis, jo lēmums ir klaja alkatība, un, kas sliktāk, rada precendentu šādas kasēšanas vietas paplašināt LV. Ja vēl atceramies, ka pirms eiro - maksa jo ilgi bija 1 lats.... pēc "reformas" sanāk 2vītis kruglosutočna.

Pag 6.maijs 2022 13:33
0 0 Atbildēt

Gan Saulkrastiem, gan Jūrmalai ir apvedceļi...bet iebraukšanas maksa ir tikai Jūrmalai...un kas tālāk?

iAuto 6.maijs 2022 19:15
1 0 Atbildēt

Tur ir ļoti daudz nelikumību:

1) Latvijā nav maksas ceļu, tagad sanāk, ka Jūrmalā ir?

2) Kāpēc cilvēki uz savu īpašumu nevar aizbraukt nemaksājot šo nodevu?

3) Tā vairāk ir naudas izspoešanas shēma un te es vairāk domāju tieši piemēroto sodu apjomu. Nav normāli kaut kas sistēmā ja 2 000 000 ir no caurlaidēm un 1 500 000 ieņēmumi no sodiem

4) Kāpēc Jūrmalas caurlaides jāpērk tikai ar LV numuriem aprīkotiem auto?

5) Kāpēc caurlaides jāpērk motocikliem?

6) Kāpēc, ja jūrmalas iedzīvotājam ir mocis, tam braucot ar auto nepienākas bezmaksas iebraukšana, ja brauc ar citu auto.

utt. utt.

anonimikis 6.maijs 2022 15:27
1 0 Atbildēt

Iebraukšanas maksu vajadēja atcelt. Vienlaikus uz prospekta no Majoriem līdz Vaivariem 30km/h un vismaz kādus 6 fotoradarus.

uxz 6.maijs 2022 15:58
0 0 Atbildēt

Drīzāk kādus lēzenus guļošos tādus kuriem var ar saviem 40 mierīgi braukt, bet jau brauc ātrak tad ir jāpiebremzē savādāk pats sačakarēsi savu auto tadas pat lielas gājeju pāreju salas un pusi bezjēdzīgos luksaforus, kas sezonā taisa tikai sastrēgumus varētu novākt! Jo tapat tos puse vai vairak autovadītāju neievēro.

Piemeram Braucot Kauguru virzienā, nobraucot no tilta(lai 70/80kmh ieskrējušos piebremzētu)

Tad Turaidas ielas krustā

Pliekšāna ielas pārejā(noņemt luksoforu)

Smilsu ielas jo skola

Pie majoru stacijas

Otru Pie stacijas kas savienojas ar ātro ielu(noņemt luksoforu)

Pie Jūrmalas domes

Pie Dubultu stacijas

Baznīcas ielas

Slokas ielas(noņemt luksoforu)

Ceriņu iela(noņemt luksoforu)

Kļavu iela(noņemt luksoforu)

Krovalda iela pumpuros pie skolas kur daudz bērni

Pie mellužu parka

Kanalu ielā pie elvi

Stacijas ielā pie bernu laukumiņa(noņemt luksoforu)

Vaivaros pie rahabil. centra(noņemt luksoforu)

Un vairs neviens cauri pilsētai vairs 'nelidos' pat motociklisti...

Laba prakse ir tepat kaimiņos, ja šosejas posms iet cauri mazakai vai lielākai pilsētai, tur ir šādi lēzeni guļošie, kurus vari mierīgi uz saviem 40-50kmh pārbraukt, bet uz 90 točna nelidosi vairs cauri pilsētai. Bet pie mums ka brauci tā brauci un po...

Bet jūrmalā laikam māk tikai 90to gadu tehnoloģiju- luksoforus likt uz katra stūra kur māmiņas pacīkst un nevis gudros, bet gan uz taimeri, ko 'vasja' ir iestatījis pec saviem ieskatiem un tad sezonā, kad ir cilveku pieplūdums, tad no Jaundubultiem līdz Lielupei jabrauc/jāstumdās 1h.

imzz 7.maijs 2022 11:03
0 0 Atbildēt

Vienkāršāk visu šo posmu noteikt kā "dzīvojamo zonu".

650 7.maijs 2022 3:59
0 0 Atbildēt

Līdz kuram tur "aprīlim" bij "jāpabeidz" tie trubu/bāzt darbi jaunķemmeru šossejā? Un diez līdz "kuŗam" kūrortseZonas tekošajam mēnesim tiks aizdarīti trubā/bāzēju izdarītie caurumi ceļa segumā? Var būt tas tā ir spešal izstrādāts, lai caur un ap un garām braucošie LOHI tur šo vasssar nolauztu savus beidzamos riteņus un/vai izsistu cits citam atlikušos zelta zobus?

650 7.maijs 2022 4:10
0 0 Atbildēt

ps.,- tas tur apstrīdētais LV vadošais ekolologs Pelšs iespējams ir kāreiz tas, kuŗš "pārvietojas" ar spavaigu (11g.v.) 11tā gada ā6.Tāteikt, rāda piemēru Lohiem un Visas Valsts Eko Sistēmai.Iespējams,ka vēl arī kādu dīzeļkompensāciju saņem, par/Ciešanām,tāteikt.Jā.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Soda par iebraukšanu Jūrmalā bez caurlaides, ja pat tā ir nopirkta 18

Vai nopērkot Jūrmalas caurlaidi var tikt pie soda par iebraukšanu pilsētā bez tās? Izrādās, ka var. Kas jāņem vērā, lai šādas situācijas nenotiktu? Lasīt vairāk

 

Eiropā kļūst pieejams jaunais Nissan Micra 2

Vācijas tirgū par elektrisko Nissan prasa nepilnus 28 000 eiro. Lasīt vairāk

 

Tās patika ķīniešiem - BMW attaisno “milzīgo nāsu” periodu 9

BMW galvenais dizaineris Adrians van Hoidonks attaisnojis daudz kritizēto stilistisko risinājumu, kas pēdējos gados tika izvēlēts vairākiem bavāriešu modeļiem. Lasīt vairāk

 

Sankcijas un rietumu auto – krievi kaut kā tos pērk, bet dominē Ķīnas autobūve 18

Pret Krieviju ieviestas sankcijas, taču Eiropā, ASV un Korejā ražoto automobiļu noiets ne tikai nav apstājies, bet tieši otrādi - uzrāda pieaugumu. Par to raksta izdevums Motor, kas atsaucas uz JatoDynamics speciālista apkopoto statistiku. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti