Saeima šodien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Krimināllikumā un Ceļu satiksmes likumā, nosakot kriminālatbildību par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu to vadīt, ja alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 1,5 promiles.
Pieņemtās izmaiņas attieksies uz visu veidu automobiļu, traktoru un citu pašgājēju mašīnu, tramvaju, trolejbusu, motociklu un citu mehānisko transportlīdzekļu, kas pārvietojas ar savu enerģijas avotu, vadīšanu šādā reibumā, izņemot transportlīdzekļus ar iekšdedzes dzinēju, kura darba tilpums ir mazāks par 50 kubikcentimetriem, vai elektromotoru, kura maksimālā jauda nepārsniedz četrus kilovatus un konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums nepārsniedz 45 kilometrus stundā.
Kā skaidro Tieslietu ministrijā (TM), uz velosipēdu, elektroskrejriteņu un mopēda vadīšanu šī Krimināllikuma jaunā norma neattieksies - par šādu transportlīdzekļu vadīšanu reibumā saglabāsies administratīvā atbildība.
Šodien deputāti pieņēma arī TM priekšlikumu, kas nosaka, ka, ja persona vadījusi transportlīdzekli reibumā vai atteikusies no apreibinošo vielu klātbūtnes organismā pārbaudes, bet izmantotais transportlīdzeklis pieder citai personai, - tad no noziedzīgu nodarījumu izdarījušās personas piedzen pilnu vai daļēju šī transportlīdzekļa vērtību.
Konfiskācijai pakļaus noziedzīgu nodarījumu izdarījušai personai piederošu transportlīdzekli, ja persona to būs vadījusi reibumā vai atteikusies no apreibinošo vielu klātbūtnes organismā pārbaudes.
Kriminālatbildība noteikta arī par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu to vadīt, atrodoties narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē. Šajā gadījumā netiek paredzēts noteikt šo vielu daudzumu vai ietekmes pakāpi, atzīmēts pieņemto izmaiņu anotācijā.
Par minēto pārkāpumu piemēros brīvības atņemšanu uz laiku līdz vienam gadam, īslaicīgu brīvības atņemšanu, probācijas uzraudzību, sabiedrisko darbu vai naudas sodu, atņemot transportlīdzekļa vadīšanas tiesības uz pieciem gadiem.
Vienlaikus noteikta kriminālatbildība par atteikšanos no medicīniskās pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai asinīs vai narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošu vielu ietekmes pārbaudes. Līdz šim kriminālsods par to bija paredzēts tikai tiem transportlīdzekļa vadītājiem, kuriem nav transportlīdzekļa vadīšanas tiesību.
Kā ziņots, līdz šim Ceļu satiksmes likumā bija noteikts par transportlīdzekļa vadīšanu reibumā, kas pārsniedz 1,5 promiles, piemēro naudas sodu un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz pieciem gadiem. Savukārt kriminālatbildība par transportlīdzekļa vadīšanu, ja vadītājs atrodas alkohola vai citu apreibinošu vielu ietekmē, līdz šim bija paredzēta tikai transportlīdzekļa vadītājiem, kuriem nav transportlīdzekļa vadīšanas tiesību.
Es teiktu ka vajag samazināt promiļu slieksni- 0.1 jaunajiem autovadītajiem līdz 5 gadu stāžam un 0.2 pārējiem. (lai pudeļu mīļu aizstāvji nesāktu brēkt, ka šo 0. promili var dabūt no zālem, kvasa vai kefīra)
Savādāk 'vienu jau var'.. un brauc notiek ikdienā, kas galīgi nav normāli jo tu vari būt apzinīgs, bet īpaši lauku apvidos braucot ir bail, ka kāds pretīmnakošais neietesīs purnā jo piemāvies vietējo kandžu un uzksata ka ir normali braukt. 0.5 ir pārāk augsts slieksnis kas jā protams karuseļus netaisa un taisni nobraukt vari, bet esošais alkohols sistēmā pataisa cilvēkus tā teikt vaļīgakus, kur daudz vairāk riskē.
kriminālatbildībai būtu jāsākās no 0.5 promilēm.
Domāju, ka 0.5 ir ok, jo tapat metējs brauks, vinam pohuj, doma vins cer ieklauties 0.5 promilēs?
Savukart uz satiksmes drosibu tas tapat neko neietekmē, vairak sūdus sataisa dauni kuri pa dzīvi nesaprot kur atrodās, nevis kāds kuram uzraditos 0.2-0.5!