Visi komentāri - "Longo Group": Latvijas iedzīvotāji automašīnu izvēlē ir kļuvuši daudz racionālāki

"Longo Group": Latvijas iedzīvotāji automašīnu izvēlē ir kļuvuši daudz racionālāki 29

 

Foto: iAuto.lv

Longo Group | 7.novembris 2022 14:47

Latvijas iedzīvotāji automašīnu izvēlē ir kļuvuši daudz racionālāki, intervijā aģentūrai LETA sacīja lietoto auto tirgotāja "Longo Group" valdes priekšsēdētājs Edgars Cērps.

"Cilvēku paradumos var sākt manīt ļoti nopietnas izmaiņas. Cilvēki, izvēloties automašīnas, ir kļuvuši daudz racionālāki," teica Cērps.

Tostarp viņš atzīmēja, ka Latvijā autoparks ir viens no vecākajiem Eiropas Savienībā (ES) un viens no iemesliem šādai situācijai meklējams tajā, ka automašīnu izvēlē līdz šim daudz ir dominējis tāds emocionāls faktors kā patīk/nepatīk. "Rezultātā cilvēki daudz ir izvēlējušies "premium" auto zīmolus, bet, lai varētu tos atļauties, ar lieliem nobraukumiem vai ar kādām problēmām un defektiem, nevis ekonomiskās klases un jaunākus auto modeļus. Tas viennozīmīgi sāk mainīties - cilvēki lēmumus pieņem arvien racionālāk, mazāk kļūst emocionālu pirkumu," sacīja Cērps.

Viņš minēja, ka cilvēki ir ne tikai sākuši vairāk pirkt ekonomiskās klases automašīnas, bet pieaug arī benzīna dzinēju mašīnu iegāžu skaits, jo automašīnām ar benzīna dzinējiem ir vienkāršāka uzturēšana, mazāki potenciālie nodokļi, augstāka automašīnas vērtība. "Tādēļ bez ekonomiskuma tiek vērtēta arī automašīnas potenciālā vērtība pēc kāda noteikta laika," piebilda Cērps.

Tāpat viņš norādīja, ka tipiski katrs automašīnas pirkums sākas internetā ar pieejamo iespēju pētīšanu, bet ir arī tādi gadījumi, kad automašīna tiek iegādātā internetā, to klātienē neapskatot, kas gan vairāk bija raksturīgi Covid-19 pandēmijas laikā, tomēr šādam iegādes risinājumam ir potenciāls. "Mašīnu iegādei tiešsaistē ir nopietns potenciāls, un mēs šajās iespējās nākamos gados gribam investēt. Cik daudz šis tirgus segments augs? To vēl ir grūti pateikt, taču galvenais ir, lai cilvēkiem šāda iespēja ir," teica Cērps. 

Pēc viņa minētā, atvērtākie pirkumiem tiešsaistē ir Lietuvas iedzīvotāji, kamēr Igaunijā ir visracionālākie pircēji, viņiem svarīga ir ne tikai cena, bet arī garantijas, kvalitāte, atsauksmes. Tajā pašā laikā Latvijas iedzīvotājiem vissvarīgākais ir cenas faktors.

"Ir redzams, ka sāk augt pieprasījums pēc jaunākām mašīnām un mašīnām ar zemākiem nobraukumiem. Turklāt es uzsvēršu - ar reāli zemākiem nobraukumiem, jo nav noslēpums, ka arī manipulācijas lietoto auto tirgū ir lielas. Tas ietekmē to, ka aug arī vidējās cenas. Vēl pirms 10 gadiem ļoti liela nozīmē bija mašīnas zīmolam, un tieši tas varēja veidot milzīgas atšķirības cenās. Ja mēs skatāmies uz mašīnām tagad, tad atšķirības starp ierastajiem "premium" zīmoliem un pārējiem kļūst arvien mazākas un mazākas un automašīnu zīmols pircēju izvēlē kļūst par arvien mazāk svarīgu faktoru. Vecākos "premium" zīmolu auto modeļos nav tādu tehnoloģiju kā jaunākos ekonomiskās klases modeļos. Visā auto industrijā pašlaik notiek lielas izmaiņas," sacīja Cērps.

Jautāts, kāds ir pieprasījums pēc elektroauto, Cērps atzīmēja, ka problēma pašlaik ir nevis elektroauto pārdošana, bet gan to iepirkšana labā kvalitātē par samērīgām cenām.

Viņš arī norādīja, ka elektroauto pārdošana joprojām ir ļoti maza daļa no visa kopējā lietoto auto tirgus. 

"Tādu lietotu elektroauto, kas vēl brauc, šodien var nopirkt par ne mazāk kā 20 000 eiro. Protams, tirgū ir arī lētāki piedāvājumi, bet tur ir jautājums par to, vai šie auto vēl ilgi kustēsies. Savukārt iekšdedzes dzinēju automašīnu zemākajā cenu segmentā auto var nopirkt arī trīs četras reizes lētāk. Tādēļ ļoti liels jautājums ir par cenu. Visdrīzāk, šie auto dārgi būs vēl ļoti ilgu laiku. Tādēļ, jā, šis tirgus segments strauji attīstīsies, taču, lai mēs nonāktu līdz situācijai, kad elektroauto īpatsvars veidos jau vērā ņemamus procentus, būs vajadzīgi vēl daudzi gadi. Protams, ir jautājumi par pieejamību, infrastruktūru utt., bet vissvarīgākais ir tieši ekonomiskais aspekts," klāstīja Cērps.

 
Visi komentāri
 
R(8) 7.novembris 2022 15:50
6 2 Atbildēt

Latvija un racionali tas ir divas nesavienojamas lietas

Janka 9.novembris 2022 11:39
0 0 Atbildēt

Jā jo tāpat nebanku aizdevēji ar zvērīgiem procentiem turpina labi pelnīt un uzdzīvot, jo vienmēr gribas ko labāku.. svaigāku, pat ja nevari atļauties.

Un mums 'mašīna' ir tajā pašā ilgtermiņa pirkumā, kā īpašums vai māja.

Tāpēc ja arī kabatā tev ir 3K kur sanāk kādam 10 gadīgam fordam, tad 80% cilveku vēl paņems 3..4 vai 5K aizņēmumu lai paņemtu 10 gadīgu BMW vai AUDI marku, jo galvā tas tak prestižaks brends.... Tas nekas ka tā kaste būs tikpat nobraukta un problēmas būs tās pašas! Labāk paņems 5K nebanku aizņēmumu, kur jaatdod beigās ir 7-8K, toties nebrauks fordā....

Smieklīgi, ka latviešiem ir tik seklas vērtības!

GTD2 7.novembris 2022 17:16
8 5 Atbildēt

esam esam racionāli, esam viena no eiropas nabadzīgākajām valstīm un tapēc loģiski ,ka mums vissvecākais auto parks ar vidējo nobraukumu 300+tūkst. Mums tieši otrādi nav racionāli pirkt dārgus auto kurus nevaram atļauties. Pēc mūsu vidējās algas varam atļauties auto 3-5tūkst, robežās. Tajā cenā sakarīgs auto ar mazu nobraukumu nekā nesanāk.

R(8) 7.novembris 2022 17:36
9 2 Atbildēt

Ka var uzlaboties Latvijas iedzivotaju dzives limenis , ja mes visus sos neatkaribas gadus skatamies Krievijas ekonomiskaja virziea un vinu dzives stila veida , tapat ari biznessa veidu cilveki velas , lai butu tads ka Krievija , bet pectam pasi brinamies , ka Latvija neatistas rietumu virziena , ja gribam dzivot ka rietumos , tad ar vajag dzivot pec vinu ekonomiska modela

rt 7.novembris 2022 17:56
5 9 Atbildēt

Un kāds tad ir viņu ekonomiskais modelis? Iznīcināt jebkādu ražošanu mazajās valstīs, padarīt viņas par vecās pasaules patērētājiem! Sadirst izglītības sistēmu, par imigrācijas politiku vispār nerunāsim.

Tajā brīdī, ka visas Eiropas valstis būs vienā līmenī, viss sabruks. Nebūs vairs ko cirpt, vecajām valstīm samazināsies peļņa, bet līdzmaksājums paliks nemainīgs. Kādēļ UK aizgāja? Tikai dēļ tā, ka ES dalības izdevumi pārsniedza ieguvumu no dalības. Tieši uz tāda paša sprādziena sliekšņa patreiz stāv DE.

R(8) 7.novembris 2022 18:07
7 0 Atbildēt

Beidz mulkoties , Latvija neviens nevienu razotni neiznicinaja , tas nospraga pasas , jo nebija konkuretspejigas brivaja tirgu , pastasti kuru konkuretspejigu rupnicu iznicinaja , vismaz es nezinu nevienu

GTD2 7.novembris 2022 18:11
2 4 Atbildēt

kaut kam palīdzēja gan iznīkt, piemēram cukura ražošanai dāsni piedāvāja īpašniekiem kompensācijas lai likvidētu fabrikas, tas pats ar zvejnieku laivām, gan vēl ir kādi piemēri

R(8) 7.novembris 2022 18:26
5 1 Atbildēt

Tak beidz , esmu Jelgavnieks , to cukurfabriku likvideja citu iemeslu del , bija tikai divi varjanti , slegt esoso razotni un celt modernu rupnicu arpus pilsetas ar visam atiecigajam atirisanas iekartam vai panemt EK piedavato naudu un slegt rupnicu pa visam , toreizejie ipasnieki izvelejas vieglako celu , panemt EK naudu un sadalit sava starpa un tas ari viss

msh 8.novembris 2022 3:11
2 1 Atbildēt

Tu kaut ko sajauci par to cukurfabriku. Neko nezinu par kaut kādām attīrīšanas iekārtām - bet ļoti labi atceros iemeslu kāpēc slēdza abas cukurfabrikas - jo ES stūma cukura ražošanas kvotas, bet valdība nekādu palīdzību [apņemšanos cīnīties par kvotām mūsējajiem] nesolīja - attiecīgi fabriku īpašnieki izvelējās mazāko risku, saņemt kompensāciju uzreiz nevis riskēt izputēt pēc dažiem gadiem dēļ aizlieguma strādāt. Ak jā, tā laika premjers Godmanis dīvainā kārtā radās esam Dansukker akcionārs...

eidis 8.novembris 2022 11:35
1 0 Atbildēt

Ar cukuru bija diezgan vienkārši - bietēs ir ievērojami mazāk cukura un grūtāk pārstrādāt kā niedres. FR ir savu koloniju cukura kvotas ES tirgū un biešu cukurs nekādi nespēj tai cenai tikt līdzi. Pat lētā darbaspēka laikos. Cukura nozarei jebkurā gadījumā brīvā tirgū būtu nāve un iznīcība.

Un jā - domāju, ka Godmanis NAV Dansukker akcionārs. Šitos murgus daydz un dažādās variācijās varēja dzirdēt. Domāju, ka tipiska krievu propoganda rada šīs baumas

msh 9.novembris 2022 2:52
0 0 Atbildēt

Kāpēc murgus un kāpēc "krievu propaganda"? Kā tu zini ka tā nav? Es konkrēti to dzirdēju vienā šaurā, slēgtā čata grupiņā [saujiņa Liepājas ITešņiku, lielākā daļa savstarpēji pazīstami], kā viens teica - radinieka radinieks Dānijā dansukkerī strādāja, vienu dienu pasaka, "satīriet, akcionāri nāks", a tur, hujaks, cita starpā Godmanis...

eidis 9.novembris 2022 10:38
0 0 Atbildēt

Tāpēc ka tieši tādu pašu. Precīzi tādu pašu stāst dzirdēju par BASF

Nav rezona melot (c) Kivičs

Cilvjiem patīk blatot ar zināšanām par prominencēm. Pat ja tādu nav.

Un nezinu, bet esmu gatavs saderēt....

rt 7.novembris 2022 18:17
1 5 Atbildēt

Auto sfērai tuvākā - Amoplant!

Bet stāst ir tieši par to - brīvajā tirgū mēs neesam konkurētspējīgi, meš varam būt tikai lielo valstu patērētāji. Tāda ir Rietumu politika. Nogriez jebkurai lielvalstij eksportu, viņa nosprāgs. Uzliec visai ES vienu piena cena, lielo valstu pieninieki nosprāgs, jo nespēs ar tik mazu peļņu (algu) izdzīvot, savukārt mēs būsim miljonāri

GB 7.novembris 2022 18:15
6 1 Atbildēt

Kaut ko tu te pats saputrojies!

Uk jau atbalstija musu bomžvalstiņas. Kādēļ, lai kas sabruktu, ja bomži nebūtu jāuztur?

Uk tieši tā, noriebās stutēt kangaru valstis, kur piķis aiziet kadam krievam, vai postpadomju letiņUrlai kabatā..

rt 7.novembris 2022 18:24
1 6 Atbildēt

Un kādēļ mūs atbalstīja? Jebšu, caur ko mūs atbalstīja?

ASV arī atbalsta āfrikāņus, ļoti atbalsta. Savāc no visas pasaules naudu ziedojumu veidā, atpērk no saviem zemniekiem par pašizmaksu ražošanas pārpalikumus un kā "humāno palīdzību" cēli aizsūta uz Āfriku. Pamēģini noziedot āfrikāņiem tonnu kartupeļu vai 1000 bakšus. Kartupeļi sapūs kamēr atradīsi kurai palīdzības organizācijai viņus vajag, toties bakšiem uzreiz dabūsi vismaz 10 "palīdzības" kontus. Bet no LV Āfrikā ta kartupeļus var ātrāk un lētāk nogādāt.

Janka 9.novembris 2022 11:37
0 0 Atbildēt

Bet tāpat nebanku aizdevēji ar zvērīgiem procentiem turpina labi pelnīt un uzdzīvot, jo vienmēr gribas ko labāku.. svaigāku, pat ja nevari atļauties.

Un mums 'mašīna' ir tajā pašā ilgtermiņa pirkumā, kā īpašums vai māja.

Tāpēc ja arī kabatā tev ir 3K kur sanāk kādam 10 gadīgam fordam, tad 80% cilveku vēl paņems 3..4 vai 5K aizņēmumu lai paņemtu 10 gadīgu BMW vai AUDI marku, jo galvā tas tak prestižaks brends.... Tas nekas ka tā kaste būs tikpat nobraukta un problēmas būs tās pašas! Labāk paņems 5K nebanku aizņēmumu, kur jaatdod beigās ir 7-8K, toties nebrauks fordā....

Smieklīgi, ka latviešiem ir tik seklas vērtības!

R(8) 7.novembris 2022 18:36
4 1 Atbildēt

Amoplant , bija atmazgata Maskavas mera nauda un nekas vairak , ja tas butu patiesam veidots ka bizness , tad ar sadiem autobusiem butu pilna Latvija un noteikti butu ari kadus simtus notirgojusi Igauniem , Leisiem un Somiem

rt 7.novembris 2022 18:44
1 2 Atbildēt

Tāds arī bija plāns. Jelgava joprojām viņus lieto, atsauksmes labākas par zili-baltajiem.

Un tas arī bija reāls mazās valsts bizness. Uz ES atpakaļ viņus tāpat nenotirgotu, bet peļņa nāca. Tāpat kā būtu nākusi no cisternu rūpnīcas. Bet nē, job. valdītājiem visu jānogriež un jāpūš tikai patērētājvalsts stabulē.

R(8) 7.novembris 2022 18:57
2 1 Atbildēt

Amoplant tak nepiedalijas neviena Latvijas pasvaldibu konkursa , pat nemeginaja piedavat tos autobusus seit , vini cereja , ka vares piegadat Maskavai , beigas Putins to Luzkovu pastuma mala un vis tas bizness ta ari izputeja , vareja tos VDL autobusus piedavat visam Latvijas pasvaldibam , PROTAMS , bet komunistiem tas neintereseja

rt 7.novembris 2022 18:49
1 3 Atbildēt

Īsu brīdi pirms slēgšanas viņi bija gatavi izlaist elektrisko autobusu. Un nevis tupi lādējamu, bet ar ātrās akumulatoru nomaiņas sistēmu galapunktos.

R(8) 7.novembris 2022 19:08
4 0 Atbildēt

Ir jasaprot , ka Krievijas bizness tiek veidots uz sazagto naudas atmasgasanu un viniem ir pie vienas vietas ja no ta mijarda vini kautkur pazaude kadus parsimts miljonus , bet caur siem uznemumiem vini to naudu ir atmazgajusi un iepludinajusi ka legalu kada eiropas valsts banka a vietejie te cepjas par neko

rt 7.novembris 2022 19:12
0 2 Atbildēt

Domā, ieroču tirgošanas biznesa nauda ir "tīrāka"?

R(8) 7.novembris 2022 19:23
4 0 Atbildēt

Nauda nav tira , bet noteikti militaras rupniecibas biznes ir daudz lojalaks par Krievu biznesu , nosauc kaut vienu valsti , kur Krievu biznes ir atistijies , ( iznemot naftas un gazes joma )

rt 7.novembris 2022 19:27
0 2 Atbildēt

Visa bijusī PSRS teritorija, Sīrija, ASV u.t.t. Kur ir krievs, tur ir krieva bizness!

Kaut vai LV. Kā Tu domā, kā pie mums ir vairāk: saimnieks krievs, kalps latvietis vai saimnieks latvietis, kalps krievs?

Krugers 8.novembris 2022 17:20
1 0 Atbildēt

Kāds krievu bizness? Kurš tieši? Krieva bizness ir gāze, nafta un derīgie izrakteņi, principā tas kas zemē.

Kur citās jomās viņi ir ko sasnieguši?

Salīdzināt Lv ar Rus nebus korekti, mus izcakarējusi sūdainā psrs,. turklāt cilvēku samērs nav korekts.

Manuprāt ir jābūt diezgan trulam, lai krievu cilvēku uzskatītu par gudru biznesmeni, visur kur krievs piesaistīts ir, vai nu ļoti augsts risks un uzmetiens, vai dabas resursi, kas atrodas zemē kur tie kustoņi ir izmitināti!!

R(8) 7.novembris 2022 19:41
5 0 Atbildēt

Neiet runa par kalpiem vai vergiem , Latvijas tauta ir pilna ar mazvertibas kompleksiem ko mums ir atstajusi mantojuma padomju savieniba , tas izpauzas loti labi kidiena , jo visiem ir japierada ka esi dzives veiksminieks , jo padomju savieniba bijam ka otrskiriga cilveku klase

MMX 8.novembris 2022 10:50
0 0 Atbildēt

Amoplant problēma bija tajā, ka mēs esam pārāk mazs tirgus lai ļautu tai rūpnīcai atsperties, uz āru eksportēt arī grūti, jo blakus ir tā pati Škoda, bet austrumu pusei ir savi, lētāki risinājumi. Pat ja visa Latvija brauktu tikai ar Amoplant autobusiem ar to nebūtu pietiekami lai nosegtu ražošanu ilgtermiņā, ja vien neplānojam tos autobusus mainīt ik pēc pāris gadiem. Ja krievu ekonomisti ņirgājas par savu mašīnbūves tirgu ar tekstiem, ka valstī ir pārsimts miljonu iedzīvotāju par maz, lai pamatotu ražošanu, tad ko mēs te ar saviem 1,8miljoniem gribam. Labākajā gadījumā sanāk tāda mazapjoma komplektēšana nevis ražošana. Tie paši lietuvieši uzreiz piesaistīja lielos ražotājus, lai tie atver savas komponenšu rūpnīcas, bet mēs kaut ko par autobusiem sapņojam.

Pareizas vietējās ražošanas paraugs ir Patria bruņumašīnu ražošana - saprotam, ka nevaram visu, ražojam pēc iespējas vairāk ko varam saražot kopā ar partneriem. Laika gaitā strādājam uz to lai ražotu visu.

eidis 8.novembris 2022 11:41
0 0 Atbildēt

Amoplant problēma bija core competence. Nevar pilnīgi visu ievest (ieskaitot energoresursus) un cerēt kautko nopelnīt. Škoda savos transportos gulda kaudzēm R&D un pašu izstrādnes.

Savukārt militārā rūpniecība ir kvotas un tur salīdzinoši mierīgi viss. Ja kontraktu dabūji, var arī neko paši nemācēt.

Bet kopumā biznesā tā ir: personīgās zināšanas un prasmes ir jāiegulda. Citādi nekā. Turklāt latvju mīlētās "amatnieku" prasmes ir drīzāk traucēklis kā bonuss - tādā veidā ražot neko nedrīkst. Par ilgu un par dārgu.

MMX 8.novembris 2022 12:45
0 0 Atbildēt

R&D protams arī ir problēma, jo neviens investors neieguldīs naudu izpētē un idejas attīstībā, kurai nav ne tirgus, ne resursu, ne vismaz kaut kādu iestrāžu. Škodai tādā ziņā bija jau iestrādes un esošs tirgus, uz kā pamata tad arī tālāk var ieguldīt attīstībā. Amoplant labi ja bija tikai telpas.

Un militārā rūpniecība, itsevišķi tehnikai, tomēr nav tik vienkārša - vispirms ir jāieguldās izpētē un starta modeļos, un tikai tad var tikt pie kontaktiem. Nevienmēr valsts nodrošina izpētes izmaksu segšanu, attiecīgi militārie uzņēmumi ir spiesti zaudējumus paņemt uz sevi, un tad jau glābj tikai tas vai uzņēmums izpētes rezultātā ir izstrādājis kaut ko pārdodamu, pretējā gadījumā pēc kāda laika var nākties pārdot kantori kādam lielākam konkurentam. ASV gaisa spēku projekti ir vienkārši izcils paraugs - no vairākiem kantoriem, kas šajā jomā darbojās kopš otrā pasaules kara, tirgū palikušas tikai trīs grupas - Boeing, Lockheed Martin un Northrop Grumman. Visi pārējie ir kaut kur apakšā. Ar šaujamieročiem gan ir vienkāršāk - dažs labs kantoris vēsturiski ir pamanījies uzvarēt NATO valstu konkursus ar pāris virpām un pārdesmit prototipiem.

Bet jā, galvenā doma paliek - visi minētie uzņēmumi ir ieguldījuši savus līdzekļus, meklējuši speciālistus, veikuši gan tehnoloģiju gan tirgus izpēti, lai būtu tur kur ir. Un amatnieku prasmes jau nav sliktas, bet tad tām amatnieku prasmēm jābūt augstā līmenī ar attiecīgu mārketingu. Rekur japāņi otrā pasaules galā pa lielām naudām ražo tos pašus rokas instrumentus (skrūvgriežus, uzgriežņatslēgas, galdniecības instrumentus, utt) un par biznesu nesūdzās. Pašam ir Silky ražots zaru zāģis un 60Eur ir ļoti atbilstoša cena kvalitātei. Attiecīgi jautājums jau nav par ražošanas ilgumu un cenu, bet gan par kvalitāti. Ja sanāk ilgi, dārgi un sūdīgi nu tad neko nevar palīdzēt. No otras puses grūti uztrenēt roku kaut kam labākam, ja iekšējais tirgus ir tik mazs.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Tās patika ķīniešiem - BMW attaisno “milzīgo nāsu” periodu 7

BMW galvenais dizaineris Adrians van Hoidonks attaisnojis daudz kritizēto stilistisko risinājumu, kas pēdējos gados tika izvēlēts vairākiem bavāriešu modeļiem. Lasīt vairāk

 

Baltijas valstis kopīgi paraksta 1,8 miljardu eiro līgumu par “Rail Baltica” elektrifikāciju (+ VIDEO) 2

Viļņā parakstīts Baltijas valstu kopīgs gandrīz 1,8 miljardu eiro vērts līgums par dzelzceļa projekta “Rail Baltica” elektrifikāciju. Atšķirībā no, piemēram, dzelzceļa būvniecības, kur trīs Baltijas valstis rīkojas katra atsevišķi, elektrifikācijas līgums ir kopīgs Latvijai, Lietuvai un Igaunijai. Lasīt vairāk

 

ASV atsauc gandrīz 95 000 Toyota, Subaru un Lexus elektromobiļu 5

Visiem elektromobiļiem pamatā Toyota eTNGA platforma, visus var piemeklēt likstas, kas saistītas ar apsildes sistēmu. Lasīt vairāk

 

Tas nav Bugatti - putekļu sūcēju ražotājs piesaka savu pirmo hiperauto 9

Putekļu sūcēju, zāles pļaušanas robotu un citu elektronisko ierīču ražotājs, Ķīnas uzņēmums Dreame Technology, paziņojis par nodomu startēt arī autobūves nozarē. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti