Lielākā daļa transporta līdzekļu īpašnieku iegādājas KASKO apdrošināšanu, lai justos drošāk ceļu satiksmē, savukārt citi uzskata, ka viņiem piederošais transporta līdzeklis ir tehniski novecojis un apdrošināšana pārāk dārga, lai būtu vērts iegādāties šo pakalpojumu, liecina Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA) veiktā iedzīvotāju aptauja.*
Fiziska un finansiāla drošība
Aptaujātie, kuriem ir KASKO apdrošināšana, kā galvenos iegādes iemeslus norāda lielāku drošību uz ceļa (49%) un aizsardzību pret zādzībām, vandālismu vai dabas nodarītajiem postījumiem (48%). Aptuveni trešdaļai KASKO pakalpojuma saņēmēju ir būtiska arī finansiālā drošība (36%) un nodrošinātā palīdzība uz ceļa, ja sanācis iekļūt negadījumā (35%).
"KASKO apdrošināšanas galvenās priekšrocības patiešām ir gan finansiāla un fiziska, gan arī psiholoģiska drošība. Apdrošināšana sedz zaudējumus, kas rodas auto bojājumu vai zādzības rezultātā - pat ja vainīgais ir spēkrata īpašnieks vai situācija ir ārpus autovadītāja kontroles, piemēram, dabas stihijas, vandālisms vai dzīvnieku izraisītu bojājumu gadījumā. KASKO nodrošina arī psiholoģisku komfortu, zinot, ka īpašnieks un transporta līdzeklis ir pasargāts no dažādiem neparedzētiem gadījumiem, t.sk. saņemot palīdzību uz ceļa," skaidro LAA prezidents Jānis Abāšins.
Saskaņā ar aptauju, katram ceturtajam KASKO pakalpojuma saņēmējam (27%) ir svarīgi, lai transporta līdzeklis tiktu remontēts kvalitatīvā servisā pēc negadījuma, īpaši aptaujātajiem virs 50 gadiem. Bet katrs piektais (21%) KASKO pērk, jo transporta līdzeklis ir iegādāts līzingā, tāpēc KASKO apdrošināšana ir obligāta, īpaši vecuma grupā no 30 līdz 39 gadiem.
Auto pārāk vecs un pakalpojums pārāk dārgs
Gandrīz puse iedzīvotāju (48%), kuriem pieder transporta līdzeklis, bet kuri KASKO apdrošināšanu neiegādājas, uzskata, ka viņiem piederošais transporta līdzeklis ir pārāk vecs, lai to būtu vērts apdrošināt. Tik pat respondentu (47%) norāda, ka pakalpojums ir pārāk dārgs un nevar atļauties to iegādāties.
J. Abāšins gan uzsver, ja auto ir būtisks ikdienas mobilitātei un tā zaudēšana var radīt finansiālas vai loģistikas grūtības, KASKO ir vērts iegādāties arī vecākiem transportlīdzekļiem.
"Ja braucat bieži, pa intensīvas satiksmes maršrutiem, sliktos laikapstākļos vai mežainiem apvidiem un negadījumu risks ir salīdzinoši augsts, ir liela iespēja, ka KASKO noderēs, pat ja auto ir salīdzinoši vecs un tā tirgus vērtība vairs nav tik liela. Piemēram, vairāki apdrošinātāji piedāvā ierobežotu KASKO versiju par zemāku cenu, kas sedz tikai konkrētus riskus, piemēram, stikla bojājumus, sadursmes ar dzīvniekiem vai auto zādzību, kas šādā gadījumā var būt piemērots risinājums. Savukārt KASKO ar augstāku pašrisku noderēs tiem, kas ar mazajām ķibelēm prot tikt galā paši, taču auto vēlas apdrošināt tikai pret nopietnākiem riskiem," stāsta LAA prezidents. Tāpat viņš norāda, ka vairāki apdrošinātāji piedāvā prēmiju sadalīt vairākos maksājumos, lai transportlīdzekļu īpašniekiem neradītu tik lielu slogu uz mājsaimniecības budžetu.
Pozitīvas izmaiņas notikušas arī ar KASKO apdrošināšanu elektroauto - ja vēl pirms dažiem gadiem tā bija ievērojami dārgāka, jo arī paši elektroauto bija dārgāki un vēl nebija tik plaši pieejamas servisa iespējas, tad tagad šī starpība ir būtiski sarukusi vai pat pazudusi. Arī apdrošinātāji ir pielāgojuši polises riskus īpaši elektroauto, piemēram, sedzot zaudējumus publiskās uzlādes stacijas un kabeļa bojājumu gadījumā, nodrošinot evakuatora pakalpojumu, ja izlādējies elektroauto akumulators u.tml.
"Tāpat kā iegādājoties jebkuru apdrošināšanu, arī pērkot KASKO elektroauto ir rūpīgi jāiepazīstas ar polisē ietvertajiem riskiem, jo katram apdrošinātājam tie var atšķirties, tajā skaitā, piemēram, baterijas pašriskam, ja tāds ir atsevišķi izdalīts," atgādina J. Abāšins.
KASKO neiegādājas, jo brauc piesardzīgi
Vēl 15% aptaujas dalībnieku norādījuši, ka brauc ļoti piesardzīgi, tāpēc KASKO apdrošināšana nav nepieciešama. Tomēr, J. Abāšins norāda, ka ne visi autovadītāji ir apzinīgi un KASKO apdrošināšana var palīdzēt arī tad, ja vainīgais būs kāds cits. Proti, KASKO ļauj vērsties tieši pie sava apdrošinātāja, negaidot, kamēr vainīgais paziņo par negadījumu vai kamēr viņa OCTA apdrošinātājs pieņem lēmumu. Tas būtiski paātrina auto remontu vai kompensācijas saņemšanu. KASKO noder arī gadījumos, kas nav saistīti ar satiksmi, piemēram, ja auto uzkrīt vētrā nolauzts koks, tas tiek apzagts vai nozagts, tiek izsists stikls.
Turpinot izglītojošo kampaņu par dažādiem apdrošināšanas veidiem, LAA kopā ar sadarbības partneriem ir sagatavojusi KASKO apdrošināšanas ceļa karti. Tajā vienkāršā valodā skaidrota šī apdrošināšanas veida darbība, izmantojot ceļa kartes principu. Ceļa karte elektroniskā veidā ir brīvi pieejama LAA mājaslapā www.laa.lv sadaļā "Ceļveži", kā arī pie LAA sadarbības partneriem, tostarp pie Latvijas Bankas un Patērētāju tiesību aizsardzības centra.
* Aptauju veikusi pētījumu kompānija "Norstat", š.g. maijā aptaujājot 1010 Latvijas iedzīvotājus vecuma grupā no 18-74 gadu vecumam.
KASKO, identiski kā brīvprātīgā civītiesiska apdrošināšana, ne OCTA, ir saprātīga indivīda neatņemama sastāvdaļa. OCTA vienmēr lētākā, un ja arī, neesi pie vainas negadījumā, ar KASKO ir 100 % iespēja izvairīties no nesamērīgi ilgas lietas izskatīšanas, "šķūņu" servisiem, protams, ja KASKO ir iegādāts no labas apdrošinātāju kompānijas. Faktiski, ja ir laba KASKO apdrošināšana, tad problēmu nekādu, viss tiek segts, evakuators, palīdzība uz ceļa, remonti izvēlētajā servisā, aizvietojošais auto, veselība, manta. Regresā šos izdevumus piedzen no vainīgās puses apdrošinātāja.
Lasbs KASKO labi maksā, nereti pat vairāk kā 10% no auto vērtības!Latvietis taupīgais ātri sarēķina, kas viņam izdevīgāk!
Ņemot vērā, ka vidējais autoparks ir 15-20 gadus vecss, tad par KASKo maksājumu jau var nopirkt citu auto ar visu skati!
36 t. eiro auto, KASKO maksimālā izpildījumā, jeb sedz visu iespējamo, 590 eiras gadā. Sanāk nepilni 2 %. Par 590 eirām neko braucamu nedabūt! Tas tā, ja "+" vēsture. BMW īpašnieki/turētāji, protams, de Facto ir riska grupa, tur jāreizina ar 3.
Nu ja tu brauc ar kaut kādu Dacia Duster tā arī varētu būt. Ar KASKO ne vienmēr būs līdzēts! Piemēram, tavā minētajā budžetā var būt arī taads palietots, bet savā ziņā ineteresants auto kā SAAB 9-4X AERO, kam vētras laikā uz Jumta uzkrita koks. KASKO noplātīja rokas, jo ss.lv tādu auto nav, remontēt neviens negrib. Pat ja apdrošināsi kaut kādu elektrisko Q8, tev jau KASKO nesegs jauna auto vērtību, bet atļaus ss.lv izvēlēties lētāko modeli, kuram var būt arī 300k uz odometra. JA gribēsi apdrošināt kādu retro auto, tevi visi KASKo kantori sūtīs dillēs.
Kas par muļķībām. Par 500€ var nopirkt kasko max 15t€ auto. Pārbaudīti ntie brokeri. Kas ir tā par brīnumu firmu, kura apdrošināšana 36t€ auto, par 590 € ?
Redz, ja tu esi patstāvīgs klients, un neiegādājies tikai vienu polisi, bet gan pilnu versiju nekustamajam īpašumam, vēl 2 transporta līdzekļiem, prēmijas būs samērīgas. Bet, ja lēkā no viena apdrošinātāja, pie otra, maini brokerus, vēsture nav spīdoša, tad ir kā ir.
Tā nav neviena no lētajām, švakajām kompānijām, bet vienīgā Latvijā vērā ņemamā. Lai vēl jaukāk izskatās, tad cenrādīs 42 t. eiras, 36 ar atlaidi. Tas vienam auto.
Ļauj minēt, tas ir skandināvu kantoris, kas tev arī piešķīra līzingu auto iegādei!? Man tev ir sliktas ziņas, līzinga perioda beigās KASKO sadārdzināsies x2, jo mainot tavu statusu no turētājs uz īpašnieks, tas vairs nebūs viņu auto un cena tev būs ar koeficientu x2. ;)
Šitā KASKo izmaksas mēdz izaugt no 600 euro gadā uz 1200 euro.
Par apdrošināšanu kā tādu sūdzību nav, visu dara pa skaisto un nežakarējas ar izmaksām.
Nē SWEDBANK ir viena no manis nīstākajām bankām un jau kopš 2008. kā pamesta. Blackstone kā finansētājs, polis kā apdrošinātājs.