Visi komentāri - Ar pārgalvīgu skrejriteņu braucēju ierobežošanu nedrīkst vilcināties

Ar pārgalvīgu skrejriteņu braucēju ierobežošanu nedrīkst vilcināties 4

 
LAMB | 4.augusts 2023 11:07

Pēdējo gadu laikā, pienākot pavasara un vasaras sezonai, pastiprinātu uzmanību ceļu satiksmē pievēršam elektroskrejriteņu lietošanai pilsētvidē.

. Aizvien vairāk apkārt dzirdami stāsti par elektroskrejriteņu vadītāju pārgalvību un dažādiem negadījumiem, kuros iesaistīti šie transportlīdzekļi. Elektroskrejriteņi ir savairojušies kā sēnes pēc lietus un ir uz palikšanu kopējā ceļu satiksmē, tāpēc jau tagad ir jādomā - kā sadzīvot visiem draudzīgi.

Pārvietošanās pilsētā ar spēles elementiem

Ejot pa Rīgas ielām, dažkārt nākas izvairīties no nomestajiem elektroskrejriteņiem un šādas situācijas ir kļuvušas ikdienišķas un pierastas. Gluži kā datorspēle, kurā ir jāizvairās no šķēršļiem. Viens spēles līmenis ir tāds, ka jāizvairās no nekustīgiem šķēršļiem jeb nepareizi novietotiem skrejriteņiem, bet jau nākamais līmenis prasa izvairīties no braucošiem šķēršļiem dažādos virzienos.

Ar pārgalvīgu skrejriteņu braucēju ierobežošanu nedrīkst vilcināties. Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta mediķu redzes lokā teju ikdienu nonāk negadījumos ar elektroskūteri cietuši cilvēki, kuri guvuši smagas un īpaši smagas traumas – daudzpusīgi iekšējo orgānu bojājumi, asiņainas brūces un vairāku ķermeņu daļu lūzumi pat vienlaicīgi, kā arī smagas muguras un galvas traumas.

Kā jau medijos izskanējusi informācija, salīdzinājumā ar pagājušo gadu, cietušo skaits ir dubultojies un, ja ņemam vērā iepriekšējos četrus gadus, tad situācija ir vēl skaudrāka - pēdējo 4 gadu laikā cietušo elektroskrejriteņu lietotāju skaits audzis 10 reizes. Piebildīšu, ka šī ir tikai oficiālā statistika un ne visi negadījumi ir reģistrēti un par tiem zinām.

Izmaiņas Ceļu satiksmes likumā un noteikumos

Videi draudzīga transporta izmantošana ir laba un tālredzīga, arī e-mobilitāte ir svarīga un noteikti apsveicama lieta. Skalpelis ķirurga rokā ir dzīvību glābjošs instruments, ja tas ir slepkavas rokās - tas ir slepkavas instruments. Tāpat ir skrejriteņu jautājumā - ja tu brauc kārtīgi ar elektroskrejriteni atbilstoši noteikumiem un neapdraudi sevi vai citus, tas ir perfekts un videi draudzīgs mobilitātes risinājums. Elektroskrejriteņu izmantošana ir jāpadara drošāka un apkārtējiem mazāk traucējoša. Patīkami, ka Satiksmes ministrija ir apzinājusi situāciju un rīkojusies, ieviešot izmaiņas Ceļu satiksmes likumā un tuvākajā laikā tiks veiktas izmaiņas arī Ceļu satiksmes noteikumos. Šīs izmaiņas sevī ietver sodu palielināšanu, piemēram, par braukšanu reibumā vai ielas šķērsošanu pie sarkanās gaismas. Savukārt koplietošanas pakalpojumu sniedzējiem būs jāveic pakalpojuma saņēmēja identitātes un vecuma pārbaudi no 2023.gada 1. septembra. Tāpat izmaiņas paredz arī obligātu elektroskrejriteņu reģistrāciju no 2024.gada.

Dzērājšoferi uz skrejriteņa

Atsevišķs stāsts ir par tiem, kuri brauc ar jebkādu transportlīdzekli reibumā. Par braukšanu reibumā un sekām stāsta nepārtraukti, dzērājšoferiem atņem automašīnas, vadītāja apliecības un pat iesēdina cietumā, bet uzlabojumus mēs neredzam. Dzērājšoferis var atrasties arī pie elektroskrejriteņa stūres. Varbūt kādam liekas, ka pie skrejriteņa stūres var būt reibumā un sekas tam nebūs, bet negadījumi notiek. Un te no NMPD var uzzināt dažādus stāstus, piemēram - divdesmitgadīgs vīrietis alkohola reibumā pārvietojies ar elektroskūteri 50km/h, kritis, guvis galvas traumu, mugurkaula lūzumu un iekšējo orgānu bojājumu traumu. Kā mēs varam iztēloties - pēc šādām traumām ir nepieciešama ilgstoša atveseļošanās.

Infrastruktūra kā iemesli negadījumiem

Jāuzsver, ka ceļu satiksmes noteikumu pārzināšana, ceļu satiksmes kultūra un apdomīga braukšana ir tikai viens no nosacījumiem, lai izvairītos no negadījumiem. Svarīgs aspekts ir arī infrastruktūra un sakārtota pilsētvide. Tas ir lēns, “sāpīgs” un dārgs process. Šobrīd ir nepietiekoša infrastruktūra, bet to nevar atrisināt vienā vai divos gados, tāpēc mums vien atliek pielāgoties un būt prātīgiem pie skrejriteņu stūres.

Kontrole un uzraudzība

Ar policijas resursiem vien nepietiek, lai kontrolētu un uzraudzītu elektroskrejriteņu vadītājus. Uzraudzībā var iesaistīties elektroskrejriteņu pakalpojumu sniedzēji. Nesen parādījuses informācija, ka elektroskrejriteņu nomas kompānija BOLT ir ieviesis pārgalvīgas braukšanas mērītāju, kas ir tikai apsveicami, jo braucējiem, kuri ar elektoskrejriteni pāvietojas bezatbildīgi, īstā vieta ir sacīkšu trasē, nevis pilsētā. Arī citas nomas kompānijas var sekot šim piemēram, viss ir ievadāms internetā šodien, bet rīt stājas spēkā.

Domājot par pašvaldības policijas uzraudzību nedomāju, ka tagad policisti veiks pakaļdzīšanos - tas nebūtu risinājums. Tam ir jābūt skaidrojošam darbam, bet arī katram jāsajūt soda neizbēgamība, uzskaite un kontrole. Jo arī nerakstītie likumi - cilvēciska saskatīšanās, savstarpēja cieņa, pieklājība un sapratne var glābt vairāk dzīvību, nekā strīdi un bargi sodi.

 
Visi komentāri
 
0pis 4.augusts 2023 11:18
8 1 Atbildēt

Nepareizi novietotos skrejriteņus vajag evakuēt uz maksas stāvvietu - kad operatoriem būs jāmaksā par to atgūšanu (tarifs eur50/dienā par to uzglabāšanu), viņi beidzot sāks izglītot savus klientus ar cāļu smadzenēm.

50 gadi uz diviem ratiem velo moto 4.augusts 2023 12:35
0 1 Atbildēt

likumi nedrikst darboties ar atpakalejosu datumu !

iegādājos elektrooskreiriteni 4 gadus atp. !

650 4.augusts 2023 13:21
1 0 Atbildēt

Parreiz,pareiz, cien.Lohi. Vaig visu kārtīg pārdomāt- drīzumā mūs(lohus) apmeklēs tā dēvētais 1mais(aizvaiga) sniegs.Kā arī, apmeeram kkur taa ap 2024.-26.gg 1.-2.janv sāksies atkal jauna (zilākāroga plūdmales) Sezona.

Pārējā laikā ieteicams tikai(un/vai) skaļi kladzināt.Kontrollēts tiks iespēju robežās- tā ka vēl šo un (visdrīzāk arī nākam)sezon varat(variet,drīkstiet) braukt gan 2vatā, gan 3jatā(4ratā),25km/h vietā uz visiem 65, gan (ari) pusreibumā,kramā(p-pelē) un/vai (pat) pilnīgā galīgā po/ujā.Jebkurā virzienā un pie jebkuras lukso-gaismas un pāri jebkam. Jā.

imzz 4.augusts 2023 17:27
0 1 Atbildēt

Nevar padarīt par "drošu kaut ko tādu, kas jau pēc uzbūves principa ir nedrošs. Cita starpā, vakar pamanīju rakstu arī par Monreālas elektrisko vienriteņu braucējiem, kuri arī cer uz "legalizāciju", bet kurus policija patlaban pamatīgi soda, ja noķer uz ielas, sods ap 600 EUR

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Volkswagen ID.5 varētu noņemt no konveijera; kuriem vēl modeļiem jāaiziet?

Coupe-SUV modeļa sliktie pārdošanas rezultāti var veicināt tā noņemšanu no konveijera. Lasīt vairāk

 

Latvijā šogad gājis bojā viens elektriskā skrejriteņa vadītājs un 122 cietuši 9

Latvijā šogad gājis bojā viens elektriskā skrejriteņa vadītājs, bet 122 cietuši, aģentūra LETA noskaidroja Valsts policijā. Lasīt vairāk

 

Elektriskā pikapa starts atikts - Ford pārskata plānus 2

Ford atlicis divu nākamās paaudzes elektroautomobiļu laišanu tirgū, jo uzņēmums pārslēdz savu uzmanību uz mazākiem un pieejamākiem modeļiem. Lasīt vairāk

 

Pēc uzņēmēja pasūtījuma - Bugatti izgatavos unikālo Brouillard (+ FOTO) 1

Brouillard ir unikāls automobilis, ko Bugatti vienā eksemplārā izgatavos pēc holandiešu uzņēmēja Mišela Peridona pasūtījuma. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti