Droša mikromobilitāte pirmkārt ir paša braucēja atbildība - iAuto

Droša mikromobilitāte pirmkārt ir paša braucēja atbildība 3

 

Foto: Publicitātes attēls

SM | 8.aprīlis 2025 12:12

Sākoties siltākam laikam, pilsētvidē ir atsākusies elektroskrejriteņu sezona, tāpat ceļu satiksmē arvien vairāk redzam arī velosipēdus un citus mikromobilitātes rīkus. Lai pārvietošanās visiem satiksmes dalībniekiem būtu droša, aicinām ievērot spēkā esošos satiksmes noteikumus un citam pret citu izturēties cieņpilni.

Atceramies, ka pa ietvi braucot ar elektroskrejriteni vai velosipēdu, vienmēr priekšroka ir gājējiem. Tāpat braucamrīks jāatstāj tikai šim mērķim paredzētajās vietās, lai tas netraucētu citus satiksmes dalībniekus.

Ņemot vērā ceļu satiksmes negadījumos gūto traumu statistikas datus un mediķu ieteikumus, no pagājušā gada Ceļu satiksmes noteikumos (CSN) ir noteiktas stingrākas prasības elektroskrejriteņu lietošanā. Savukārt no 2025. gada jūlija stājas spēkā jauns regulējums, kas nosaka, ka arī elektroskrejriteņiem būs nepieciešama OCTA. Saskaņā ar šī brīža prognozēm, elektroskrejriteņiem OCTA polise, līdzīgi kā mopēdiem, varētu izmaksāt no 24 līdz 50 eiro gadā. 

“Mikromobilitāte dod iespēju pārvietoties ātrāk un ērtāk, vienlaikus, ja netiek ievērotas CSN prasības, mēs apraudam savu un citu satiksmes dalībnieku drošību. Lai brauciena rezultāts nebūtu paša vai citu cilvēku trauma, aicinu vispirms apgūt braukšanas iemaņas ar elektroskrejriteni, zināt un ievērot CSN, kā arī vienmēr satiksmē izturēties cieņpilni. Pilsētvides infrastruktūra visur nav pielāgota mikromobilitātes vajadzībām, tas jāņem vērā, izvēloties braukšanas maršrutus”, aicina Satiksmes ministrijas Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamenta direktores vietnieks Jānis Kalniņš.

CSN paredz, ka elektroskrejriteņu vadītājiem vecumā līdz 17 gadiem, braucot ar šo mikromobilitātes rīku, obligāti ir jālieto aizsargķivere un sliktas redzamības vai intensīvas satiksmes apstākļos vēlams apģērbs ar gaismu atstarojošiem elementiem, piemēram, atstarojoša veste.

Lai mazinātu iespējamos riskus, elektroskrejriteņu vadītājiem jābrauc ar ātrumu, kas neapdraud ceļu satiksmes drošību un nepārsniedz maksimālo atļauto ātrumu – 25 km/h. Braukšana atļauta pa brauktuvi tikai vietās, kur atļautais braukšanas ātrums nepārsniedz 50 km/h. Braucot pa ietvi ir jābrauc lēnāk, atbilstoši cilvēku plūsmai, dodot priekšroku gājējiem.

Elektroskrejriteņu reģistrācija ir obligāta, ar nereģistrētiem elektroskrejriteņiem piedalīties ceļu satiksmē ir aizliegts. Tas attiecas arī uz pašizgatavotiem vai pārbūvētiem elektroskrejriteņiem. Elektroskrejriteņa reģistrāciju veic Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD). Reģistrēt elektroskrejriteni var e-CSDD, izmantojot tiešsaistes pakalpojumu, vai CSDD klientu apkalpošanas centros klātienē.

Ir stājusies spēkā arī jauna kārtība attiecībā uz elektroskrejriteņu piespiedu pārvietošanu, ja tie traucē citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Jaunā kārtība paredz, ka evakuēt varēs arī nepareizi novietotus un satiksmi traucējošus velosipēdus, elektroskrejriteņus un velorikšas, kā to nosaka grozījumus noteikumos par transportlīdzekļa piespiedu pārvietošanu un transportlīdzekļa atzīšanu par ilgstoši atstātu uz ceļa.

Satiksmes ministrija arī aicina brīvprātīgi reģistrēt velosipēdus, jo, ja velosipēdu atzīs par ilgstoši atstātu uz ceļa, to pārvietos uz speciālo stāvvietu. Par ilgstoši atstātu uz ceļa to atzīs un lems par tā pārvietošanu uz speciālo stāvvietu tikai tad, ja tas atrodas vietā, kur traucē pārvietoties citiem ceļu satiksmes dalībniekiem, ilgāk par astoņām stundām kopš brīža, kad velosipēdam, kam nav iespējams noskaidrot piederību, ir piestiprināta brīdinājuma uzlīme.

Tāpat, ja tas atradīsies vietā, kur tas netraucē ceļu satiksmei, bet netiks izmantots vismaz 45 diennaktis, kopš tam pielīmēta brīdinājuma uzlīme, tas tiks atzīts par ilgstoši atstātu uz ceļa.

Svarīgi atgādināt, ka tādi paši noteikumi tiek attiecināti arī uz elektroskrejriteņiem un velorikšām.

Tāpat jānorāda, ka no 2025. gada jūlija OCTA būs nepieciešama arī elektroskrejriteņiem, jo iepriekš pieņemtie grozījumi OCTA likumā noteic, ka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana būs vajadzīga arī elektroskrejriteņiem. Prognozēts, ka elektroskrejriteņiem OCTA polise, līdzīgi kā patlaban mopēdiem, varētu izmaksāt no 24 līdz 50 eiro gadā.  

 

 
3 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
uupis 8.aprīlis 2025 12:31
1 0 Atbildēt

Nu redz - pa Vanšu tilta brauktuvi ar VELO DRĪKST pedalēt bet ar skūteri tikai trotuārs! 😂

Nianse, kuru ne katrs izlasīs...

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Nissan Frontier Pro piedzīvo pirmizrādi Šanhajas autoizstādē (+ FOTO)

Nissan pikaps kļūs par pirmo japāņu zīmola uzlādējamo hibrīdu. Sadarbībā ar Nissan Ķīnas partneri izstrādātais pikaps jau līdz gada beigām nonāks pārdošanā vietējā tirgū, bet vēlāk arī citur pasaulē. Lasīt vairāk

 

BMW piesaka elektrisko universālu i3 Touring 2

Nākamās paaudzes 3. sērija apvienos vairākus virsbūves veidus, iekšdedzes un elektriskos modeļus, ieskaitot elektriskas piedziņas universālu. Lasīt vairāk

 

"Volkswagen" peļņa pirmajā ceturksnī sarukusi par 40,6% 2

Vācijas autobūves koncerns "Volkswagen" šogad pirmajā ceturksnī strādājis ar 2,19 miljardu eiro tīro peļņu, kas ir par 40,6% mazāk nekā attiecīgajā laika periodā gadu iepriekš, teikts trešdien publiskotajā uzņēmuma paziņojumā. Lasīt vairāk

 

Riepas komerctransportam un no pārstrādātām izejvielām (+ VIDEO)

Izvēloties riepas komercautomašīnām, sevišķi vasarā, kad saķerei nav tik liela nozīme, reti pievēršam uzmanību zīmolam un raksturlielumiem - ka tikai lētāk. Šodien mums ir iespēja salīdzināt divas pēc skata vienādas Continental riepas ar atškirīgiem raksturlem un mērķauditorijām. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti