Visi komentāri - Droša mikromobilitāte pirmkārt ir paša braucēja atbildība

Droša mikromobilitāte pirmkārt ir paša braucēja atbildība 3

 

Foto: Publicitātes attēls

SM | 8.aprīlis 2025 12:12

Sākoties siltākam laikam, pilsētvidē ir atsākusies elektroskrejriteņu sezona, tāpat ceļu satiksmē arvien vairāk redzam arī velosipēdus un citus mikromobilitātes rīkus. Lai pārvietošanās visiem satiksmes dalībniekiem būtu droša, aicinām ievērot spēkā esošos satiksmes noteikumus un citam pret citu izturēties cieņpilni.

Atceramies, ka pa ietvi braucot ar elektroskrejriteni vai velosipēdu, vienmēr priekšroka ir gājējiem. Tāpat braucamrīks jāatstāj tikai šim mērķim paredzētajās vietās, lai tas netraucētu citus satiksmes dalībniekus.

Ņemot vērā ceļu satiksmes negadījumos gūto traumu statistikas datus un mediķu ieteikumus, no pagājušā gada Ceļu satiksmes noteikumos (CSN) ir noteiktas stingrākas prasības elektroskrejriteņu lietošanā. Savukārt no 2025. gada jūlija stājas spēkā jauns regulējums, kas nosaka, ka arī elektroskrejriteņiem būs nepieciešama OCTA. Saskaņā ar šī brīža prognozēm, elektroskrejriteņiem OCTA polise, līdzīgi kā mopēdiem, varētu izmaksāt no 24 līdz 50 eiro gadā. 

“Mikromobilitāte dod iespēju pārvietoties ātrāk un ērtāk, vienlaikus, ja netiek ievērotas CSN prasības, mēs apraudam savu un citu satiksmes dalībnieku drošību. Lai brauciena rezultāts nebūtu paša vai citu cilvēku trauma, aicinu vispirms apgūt braukšanas iemaņas ar elektroskrejriteni, zināt un ievērot CSN, kā arī vienmēr satiksmē izturēties cieņpilni. Pilsētvides infrastruktūra visur nav pielāgota mikromobilitātes vajadzībām, tas jāņem vērā, izvēloties braukšanas maršrutus”, aicina Satiksmes ministrijas Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamenta direktores vietnieks Jānis Kalniņš.

CSN paredz, ka elektroskrejriteņu vadītājiem vecumā līdz 17 gadiem, braucot ar šo mikromobilitātes rīku, obligāti ir jālieto aizsargķivere un sliktas redzamības vai intensīvas satiksmes apstākļos vēlams apģērbs ar gaismu atstarojošiem elementiem, piemēram, atstarojoša veste.

Lai mazinātu iespējamos riskus, elektroskrejriteņu vadītājiem jābrauc ar ātrumu, kas neapdraud ceļu satiksmes drošību un nepārsniedz maksimālo atļauto ātrumu – 25 km/h. Braukšana atļauta pa brauktuvi tikai vietās, kur atļautais braukšanas ātrums nepārsniedz 50 km/h. Braucot pa ietvi ir jābrauc lēnāk, atbilstoši cilvēku plūsmai, dodot priekšroku gājējiem.

Elektroskrejriteņu reģistrācija ir obligāta, ar nereģistrētiem elektroskrejriteņiem piedalīties ceļu satiksmē ir aizliegts. Tas attiecas arī uz pašizgatavotiem vai pārbūvētiem elektroskrejriteņiem. Elektroskrejriteņa reģistrāciju veic Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD). Reģistrēt elektroskrejriteni var e-CSDD, izmantojot tiešsaistes pakalpojumu, vai CSDD klientu apkalpošanas centros klātienē.

Ir stājusies spēkā arī jauna kārtība attiecībā uz elektroskrejriteņu piespiedu pārvietošanu, ja tie traucē citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Jaunā kārtība paredz, ka evakuēt varēs arī nepareizi novietotus un satiksmi traucējošus velosipēdus, elektroskrejriteņus un velorikšas, kā to nosaka grozījumus noteikumos par transportlīdzekļa piespiedu pārvietošanu un transportlīdzekļa atzīšanu par ilgstoši atstātu uz ceļa.

Satiksmes ministrija arī aicina brīvprātīgi reģistrēt velosipēdus, jo, ja velosipēdu atzīs par ilgstoši atstātu uz ceļa, to pārvietos uz speciālo stāvvietu. Par ilgstoši atstātu uz ceļa to atzīs un lems par tā pārvietošanu uz speciālo stāvvietu tikai tad, ja tas atrodas vietā, kur traucē pārvietoties citiem ceļu satiksmes dalībniekiem, ilgāk par astoņām stundām kopš brīža, kad velosipēdam, kam nav iespējams noskaidrot piederību, ir piestiprināta brīdinājuma uzlīme.

Tāpat, ja tas atradīsies vietā, kur tas netraucē ceļu satiksmei, bet netiks izmantots vismaz 45 diennaktis, kopš tam pielīmēta brīdinājuma uzlīme, tas tiks atzīts par ilgstoši atstātu uz ceļa.

Svarīgi atgādināt, ka tādi paši noteikumi tiek attiecināti arī uz elektroskrejriteņiem un velorikšām.

Tāpat jānorāda, ka no 2025. gada jūlija OCTA būs nepieciešama arī elektroskrejriteņiem, jo iepriekš pieņemtie grozījumi OCTA likumā noteic, ka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana būs vajadzīga arī elektroskrejriteņiem. Prognozēts, ka elektroskrejriteņiem OCTA polise, līdzīgi kā patlaban mopēdiem, varētu izmaksāt no 24 līdz 50 eiro gadā.  

 

 
Visi komentāri
 
uupis 8.aprīlis 2025 12:31
1 0 Atbildēt

Nu redz - pa Vanšu tilta brauktuvi ar VELO DRĪKST pedalēt bet ar skūteri tikai trotuārs! 😂

Nianse, kuru ne katrs izlasīs...

0pis 8.aprīlis 2025 19:27
0 0 Atbildēt

Arī A/V nezin, domā ka ar velo ir jāriskē pa šauro bedraino ietvi.

0pis 9.aprīlis 2025 11:51
0 0 Atbildēt

Tāpat var teikt, ka A/V drošība vispirms ir pašu A/V rokās. Nevis valsts kas nav uzbūvējusi vismaz 4joslu ceļus /UZ valsts nozīmes pislētām un ne LVC kas nav salabojuši ceļus /AR ielāpiem.

Sanāk, ka paši vien vainīgi visi tie, kas brauc neatbilstoši braukšanas apstākļiem.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Visuzticamākās automašīnas ražo Subaru

ASV patērētāju organizācija Consumer Reports veikusi kārtējo aptauju ar mērķi noteikt auto zīmolus, kas ražo visuzticamākos automobiļus. Lasīt vairāk

 

Ar V8 dzinēju aprīkotais augstas veiktspējas pikaps Ram 1500 TRX atgriezīsies 1

Amerikāņu pikapu un komerctransportlīdzekļu ražotājs Ram Trucks atgriezīs piedāvājumā jaudīgo 1500 TRX pikapu, kas tika noņemts no konveijera saistībā ar emisiju standartiem. Lasīt vairāk

 

10 000 pasūtījumu 72 stundās – Leapmotor B01 pirmie soļi ir veiksmīgi 6

Ķīnas uzņēmums Leapmotor nāk klajā ar labām ziņām saviem klientiem – no ražošanas konveijera nobraucis desmittūkstošais B01 eksemplārs un 72 stundu laikā saņemti 10 132 pasūtījumi šī modeļa iegādei. Lasīt vairāk

 

Škoda ieņem trešo vietu Eiropas tirgū 1

Pēc automobiļu noieta 2025. gada pirmajā pusgadā, čehu autoražotājs kļuvis par trešo lielāko spēlētāju Eiropas tirgū. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti