Steidzamības kārtā rosinās noteikt stingrākas prasības pašgājēju velosipēdiem - iAuto

Steidzamības kārtā rosinās noteikt stingrākas prasības pašgājēju velosipēdiem 22

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 7.oktobris 2025 8:26

Satiksmes ministrija (SM) steidzamības kārtā plāno virzīt grozījumus normatīvajā regulējumā, nosakot pašgājēju velosipēdiem obligātu reģistrāciju, obligāto civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanu, kā arī aizliegumu braukt pa ietvēm un prasību lietot aizsargķiveri, aģentūra LETA noskaidroja SM.

SM pārstāvji norādīja, ka ministrijas ieskatā situācija ir nopietna, vienlaikus droša satiksme ir visu iesaistīto pušu atbildība, un uzlabojumi būs, visām pusēm iesaistoties. SM jau ir veikusi sagatavošanas darbus un virza normatīvā regulējuma grozījumus ceļu satiksmes drošības uzlabošanai, tai skaitā, lai pasargātu bērnus un jauniešus.

Tuvākajā laikā Saeimā trešajā lasījumā tiks skatīti SM virzītie grozījumi Ceļu satiksmes likumā par stingrāku vecuma pārbaudi, vadītāja apliecības esamību un alkohola vai citu apreibinošu vielu testu koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanai.

Tāpat par likumdošanas pilnveidošanu satiksmes drošības uzlabošanai SM ir diskutējusi ar nevalstiskajām organizācijām. Tiekoties ar Rīgas domes vadību, ir pārrunāti iespējamie risinājumi situācijas uzlabošanai, tostarp nepieciešamie grozījumi likumdošanā un ikdienas kontroles pastiprināšana.

Ministrijā norādīja, ka Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā 8.oktobrī tiks izskatīti SM iesniegtie priekšlikumi par grozījumiem normatīvajā regulējumā par jaunajam Eiropas Savienības (ES) regulējumam atbilstošu definīciju velosipēdiem, elektrovelosipēdiem un pašgājēju velosipēdiem. Kā skaidroja ministrijā, tas ir priekšnoteikums, lai virzītu grozījumus normatīvajā regulējumā, nosakot stingrākas prasības, tostarp arī pašgājēju velosipēdiem.

SM steidzamības kārtā virzīs grozījumus normatīvajā regulējumā, nosakot stingrākas prasības pašgājēju velosipēdiem - obligātu aizsargķiveres lietošanu, transportlīdzekļa reģistrāciju un OCTA, kā arī aizliegumu braukt pa ietvēm.

SM ieskatā nošķīrums starp velosipēdu un pašgājēju velosipēdu būtiski uzlabotu ceļu satiksmes drošību, jo ļautu piemērot diferencētu satiksmes organizāciju, piemēram, attiecībā uz atļauto ātrumu, pārvietošanās vietu (brauktuve, ietve, velojosla) un nepieciešamajām drošības prasībām, piemēram, obligāta aizsargķiveres lietošana, vadītāja apliecība un citi.

Ministrijā skaidroja, ka šādas prasības savukārt tiktu noteiktas Ceļu satiksmes noteikumos. Vienlaikus šāds nošķīrums palīdzētu arī identificēt transportlīdzekļus, kuriem ir augstāks risks radīt bīstamas situācijas. Kā norādīja SM pārstāvji, satiksmes uzraudzības kontekstā skaidra terminoloģija un transportlīdzekļu definīcijas ļaus Ceļu satiksmes drošības direkcijai (CSDD), Valsts policijai un pašvaldības policijai viennozīmīgi atpazīt, kuram transportlīdzeklim piemērojami kādi satiksmes noteikumi, kā arī efektīvāk kontrolēt to ievērošanu.

SM piedāvātie grozījumi Ceļu satiksmes likumā pēc būtības arī paredz pašgājēju velosipēdu obligātu reģistrāciju, kā arī papildu prasību - nodrošināt pašgājēju velosipēdiem OCTA. Tā kā pašgājēju velosipēdi ir pielīdzināmi motorizētiem transportlīdzekļiem (netiek izmantots cilvēku muskuļu spēks), tad ir pamatoti un samērīgi noteikt, ka uz tiem attiecināmi papildu pienākumi - reģistrācija un OCTA. Pašgājēju velosipēdi ar lielāku jaudu un masu var nodarīt līdzvērtīgus zaudējumus, īpaši, ja tie pārvietojas pa ietvēm vai tiek izmantoti bez apdrošināšanas. Tādējādi prasība nodrošināt pašgājēju velosipēdiem OCTA pasargā gan cietušos, gan transportlīdzekļa īpašnieku no finansiālām sekām negadījumā.

Tāpat arī Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs veic izmeklēšanu, izvērtējot pārbrauktuves ar visaugstāko negadījumu skaitu, analizējot pārbrauktuvju normatīvo regulējumu, autoceļu un dzelzceļa pārbrauktuvju aprīkojumu un tehnisko stāvokli, auto satiksmes organizāciju un citus faktorus, lai noteiktu starpgadījumu cēloņus un sniegtu rekomendācijas atbildīgajām pusēm dzelzceļa un autoceļu satiksmes drošības uzlabošanai.

Lai iezīmētu tālākās darbības, pagājušonedēļ notika SM tikšanās ar VAS "Latvijas dzelzceļš" un AS "Pasažieru vilciens" pārstāvjiem. Kā nākamie soļi plānoti kopīgi ar Mobilitātes asociāciju izvērtēt risinājumus, vai un kā labāk ieviest ātruma ierobežojumus nomas transportlīdzekļiem dzelzceļa pārbrauktuvju zonās.

SM norādīja, ka arī izglītojošas kampaņas ir viens no instrumentiem drošākai satiksmei. Dzelzceļa uzņēmumi iespēju robežās plāno likt vēl lielāku fokusu uz informatīvajām kampaņām par drošu dzelzceļa sliežu šķērsošanu, kā arī paplašināt sadarbību ar skolām izglītojošo pasākumu veikšanā. Savukārt SM plāno papildināt ceļu satiksmes drošības kampaņas bērniem un jauniešiem, iekļaujot drošu pārbrauktuvju šķērsošanas tēmu.

Vienlaikus ministrijā uzsvēra, ka droša satiksme ir arī ikviena satiksmes dalībnieka atbildīga rīcība. Tas, pirmkārt, attiecas uz ceļu satiksmes noteikumu ievērošanu, nemēģinot tos apiet, tai skaitā, rodot iespējas pusaudžiem braukt ar transportlīdzekļiem, kas likumā nav atļauts. "Vecākiem un skolotājiem ar bērniem jāpārrunā būtiskākais, lai droši iekļautos satiksmē, mikromobilitātes rīku nomātājiem jāpārliecinās par braucēja vecumu. SM ieskatā visu kopīgs mērķis ir pārvietošanās paradumu maiņa - lai ikviens satiksmē justos droši un neapdraudētu sevi vai citus satiksmes dalībniekus," norādīja ministrijā.

Jau ziņots, ka ceturtdien, 2.oktobrī, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) nolēma apturēt koplietošanas "e-velosipēdu" operatora "Ride Mobility" sniegtos pakalpojumus. Šāds lēmums sekoja pēc Rīgas mēra Viestura Kleinberga (P) aicinājuma vērtēt uzņēmuma darbību, kas savukārt sekoja pēc divu 2012.gadā dzimušo meiteņu nāves, ar "Ride Mobility" aparātu pakļūstot zem vilciena Imantā.

Piektdien PTAC informēja, ka centrs "Ride Mobility" piemēros administratīvo pārkāpumu sodu par darbības neapturēšanu atbilstoši PTAC aicinājumam.

PTAC aicinājusi visus patērētājus, īpaši jauniešus un viņu vecākus, atbildīgi lietot koplietošanas transporta līdzekļus, ievērojot pakalpojuma sniedzēju noteikumus un likumus. Tāpat PTAC atgādināja, ka elektrisko skūteru un citu mikromobilitātes rīku izmantošana bez atbilstošas sagatavotības un vecuma pārbaudes var radīt nopietnus riskus gan pašam lietotājam, gan apkārtējiem.
 

 
22 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
WALA 7.oktobris 2025 10:19
4 0 Atbildēt

Noteikumus var piepsiest ievērot - sadala treitoriju zonējumā - ja liec kur pagadās - dārgāks brauciens, liec "parking zonā" - atlaide utml. Ja gribētu sakrātot - izdarītu, bet tur nu tev taisnība - visiem viss pie kājas līdz nenotiek kādas ziepes ...

Karijs 7.oktobris 2025 10:20
4 0 Atbildēt

Stāvdrāžiem jau ir obligāta reģistrācija, octa utt. Ko tieši tas mainītu dotajā situācijā? Atbilde ir: Neko. Tikpat labi abas nelaiķes varēja izvēlēties bolt zaļo stāvdrāzi, bet rezultāts būtu tieši tāds pats.

Valdība dara visu iespējamo, lai atkratītos no savas atbildības sakārtot infrastruktūru. Tā vietā uzgrūž uzņēmējiem un privātpersonām pienākumu maksāt!

WALA 7.oktobris 2025 8:52
3 0 Atbildēt

Intersanti, ka līdz šim ķiveres bija "pie kājas"bet tagad" kontekstā ar to braucamrīku pakļūšanu zem vilciena kāds atcerējies par ķiverēm ??? Klau  pret vilcieniem ķiveres nepalīdzēs... un lūdzu ņemt vērā - nākamreiz kad tirgū parādas jauns pakalpojumus - paskatīties vai līdzīgas problēmas nav atrodamas jau citās preču vai pakalpojumu grupās, un skārtot likumus uzreiz, tas šajā gadījumā nu nepavisam nebūtu grūti, jo prasības paratsiem ve;o, mopēdiem utml. ir jau labu laiku ...

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Mercs aicina ES atcelt plānoto iekšdedzes dzinēju spēkratu tirdzniecības aizliegumu 21

Vācijas kanclers Frīdrihs Mercs pirmdien paziņoja, ka viņš vēlas, lai Eiropas Savienība (ES) atteiktos no mērķa līdz 2035.gadam izbeigt jaunu ar iekšdedzes dzinējiem aprīkotu automobiļu tirdzniecību, jo viņa valsts meklē iespējas palīdzēt savai automašīnu rūpniecībai. Lasīt vairāk

 

Remontē dzelzceļa būvnieku sabojāto ietvi! Tas labi, bet salauztās apmales arī vajag mainīt (+ VIDEO) 1

Būvnieki labo pašu sabojāto ietvi, kas jau ir Jūrmalas domes īpašums. Taču kāda ir darbu kvalitāte un vai visiem elementiem pievērsta pienācīga uzmanība? Lasīt vairāk

 

Dacia modernizē Sandero un Stepway (+ FOTO)

Dacia Sandero un tā SUV modifikācija Stepway piedzīvojuši modernizāciju, kas liks tiem izskatīties laikmetam atbilstoši. Lasīt vairāk

 

Ietriecoties kokā, Lamborghini sadalās divās daļās un aizdegas 10

Vācijā, netālu no Minhenes, notikusi smaga avārija 600 Zs jaudīgajam Lamborghini Huracan nobraucot no ceļa un ietriecoties kokā. Vadītājs izdzīvojis, no 220 000 eiro vērtā superauto pāri palicis maz. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti