Visi komentāri - Steidzamības kārtā rosinās noteikt stingrākas prasības pašgājēju velosipēdiem

Steidzamības kārtā rosinās noteikt stingrākas prasības pašgājēju velosipēdiem 22

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 7.oktobris 2025 8:26

Satiksmes ministrija (SM) steidzamības kārtā plāno virzīt grozījumus normatīvajā regulējumā, nosakot pašgājēju velosipēdiem obligātu reģistrāciju, obligāto civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanu, kā arī aizliegumu braukt pa ietvēm un prasību lietot aizsargķiveri, aģentūra LETA noskaidroja SM.

SM pārstāvji norādīja, ka ministrijas ieskatā situācija ir nopietna, vienlaikus droša satiksme ir visu iesaistīto pušu atbildība, un uzlabojumi būs, visām pusēm iesaistoties. SM jau ir veikusi sagatavošanas darbus un virza normatīvā regulējuma grozījumus ceļu satiksmes drošības uzlabošanai, tai skaitā, lai pasargātu bērnus un jauniešus.

Tuvākajā laikā Saeimā trešajā lasījumā tiks skatīti SM virzītie grozījumi Ceļu satiksmes likumā par stingrāku vecuma pārbaudi, vadītāja apliecības esamību un alkohola vai citu apreibinošu vielu testu koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanai.

Tāpat par likumdošanas pilnveidošanu satiksmes drošības uzlabošanai SM ir diskutējusi ar nevalstiskajām organizācijām. Tiekoties ar Rīgas domes vadību, ir pārrunāti iespējamie risinājumi situācijas uzlabošanai, tostarp nepieciešamie grozījumi likumdošanā un ikdienas kontroles pastiprināšana.

Ministrijā norādīja, ka Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā 8.oktobrī tiks izskatīti SM iesniegtie priekšlikumi par grozījumiem normatīvajā regulējumā par jaunajam Eiropas Savienības (ES) regulējumam atbilstošu definīciju velosipēdiem, elektrovelosipēdiem un pašgājēju velosipēdiem. Kā skaidroja ministrijā, tas ir priekšnoteikums, lai virzītu grozījumus normatīvajā regulējumā, nosakot stingrākas prasības, tostarp arī pašgājēju velosipēdiem.

SM steidzamības kārtā virzīs grozījumus normatīvajā regulējumā, nosakot stingrākas prasības pašgājēju velosipēdiem - obligātu aizsargķiveres lietošanu, transportlīdzekļa reģistrāciju un OCTA, kā arī aizliegumu braukt pa ietvēm.

SM ieskatā nošķīrums starp velosipēdu un pašgājēju velosipēdu būtiski uzlabotu ceļu satiksmes drošību, jo ļautu piemērot diferencētu satiksmes organizāciju, piemēram, attiecībā uz atļauto ātrumu, pārvietošanās vietu (brauktuve, ietve, velojosla) un nepieciešamajām drošības prasībām, piemēram, obligāta aizsargķiveres lietošana, vadītāja apliecība un citi.

Ministrijā skaidroja, ka šādas prasības savukārt tiktu noteiktas Ceļu satiksmes noteikumos. Vienlaikus šāds nošķīrums palīdzētu arī identificēt transportlīdzekļus, kuriem ir augstāks risks radīt bīstamas situācijas. Kā norādīja SM pārstāvji, satiksmes uzraudzības kontekstā skaidra terminoloģija un transportlīdzekļu definīcijas ļaus Ceļu satiksmes drošības direkcijai (CSDD), Valsts policijai un pašvaldības policijai viennozīmīgi atpazīt, kuram transportlīdzeklim piemērojami kādi satiksmes noteikumi, kā arī efektīvāk kontrolēt to ievērošanu.

SM piedāvātie grozījumi Ceļu satiksmes likumā pēc būtības arī paredz pašgājēju velosipēdu obligātu reģistrāciju, kā arī papildu prasību - nodrošināt pašgājēju velosipēdiem OCTA. Tā kā pašgājēju velosipēdi ir pielīdzināmi motorizētiem transportlīdzekļiem (netiek izmantots cilvēku muskuļu spēks), tad ir pamatoti un samērīgi noteikt, ka uz tiem attiecināmi papildu pienākumi - reģistrācija un OCTA. Pašgājēju velosipēdi ar lielāku jaudu un masu var nodarīt līdzvērtīgus zaudējumus, īpaši, ja tie pārvietojas pa ietvēm vai tiek izmantoti bez apdrošināšanas. Tādējādi prasība nodrošināt pašgājēju velosipēdiem OCTA pasargā gan cietušos, gan transportlīdzekļa īpašnieku no finansiālām sekām negadījumā.

Tāpat arī Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs veic izmeklēšanu, izvērtējot pārbrauktuves ar visaugstāko negadījumu skaitu, analizējot pārbrauktuvju normatīvo regulējumu, autoceļu un dzelzceļa pārbrauktuvju aprīkojumu un tehnisko stāvokli, auto satiksmes organizāciju un citus faktorus, lai noteiktu starpgadījumu cēloņus un sniegtu rekomendācijas atbildīgajām pusēm dzelzceļa un autoceļu satiksmes drošības uzlabošanai.

Lai iezīmētu tālākās darbības, pagājušonedēļ notika SM tikšanās ar VAS "Latvijas dzelzceļš" un AS "Pasažieru vilciens" pārstāvjiem. Kā nākamie soļi plānoti kopīgi ar Mobilitātes asociāciju izvērtēt risinājumus, vai un kā labāk ieviest ātruma ierobežojumus nomas transportlīdzekļiem dzelzceļa pārbrauktuvju zonās.

SM norādīja, ka arī izglītojošas kampaņas ir viens no instrumentiem drošākai satiksmei. Dzelzceļa uzņēmumi iespēju robežās plāno likt vēl lielāku fokusu uz informatīvajām kampaņām par drošu dzelzceļa sliežu šķērsošanu, kā arī paplašināt sadarbību ar skolām izglītojošo pasākumu veikšanā. Savukārt SM plāno papildināt ceļu satiksmes drošības kampaņas bērniem un jauniešiem, iekļaujot drošu pārbrauktuvju šķērsošanas tēmu.

Vienlaikus ministrijā uzsvēra, ka droša satiksme ir arī ikviena satiksmes dalībnieka atbildīga rīcība. Tas, pirmkārt, attiecas uz ceļu satiksmes noteikumu ievērošanu, nemēģinot tos apiet, tai skaitā, rodot iespējas pusaudžiem braukt ar transportlīdzekļiem, kas likumā nav atļauts. "Vecākiem un skolotājiem ar bērniem jāpārrunā būtiskākais, lai droši iekļautos satiksmē, mikromobilitātes rīku nomātājiem jāpārliecinās par braucēja vecumu. SM ieskatā visu kopīgs mērķis ir pārvietošanās paradumu maiņa - lai ikviens satiksmē justos droši un neapdraudētu sevi vai citus satiksmes dalībniekus," norādīja ministrijā.

Jau ziņots, ka ceturtdien, 2.oktobrī, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) nolēma apturēt koplietošanas "e-velosipēdu" operatora "Ride Mobility" sniegtos pakalpojumus. Šāds lēmums sekoja pēc Rīgas mēra Viestura Kleinberga (P) aicinājuma vērtēt uzņēmuma darbību, kas savukārt sekoja pēc divu 2012.gadā dzimušo meiteņu nāves, ar "Ride Mobility" aparātu pakļūstot zem vilciena Imantā.

Piektdien PTAC informēja, ka centrs "Ride Mobility" piemēros administratīvo pārkāpumu sodu par darbības neapturēšanu atbilstoši PTAC aicinājumam.

PTAC aicinājusi visus patērētājus, īpaši jauniešus un viņu vecākus, atbildīgi lietot koplietošanas transporta līdzekļus, ievērojot pakalpojuma sniedzēju noteikumus un likumus. Tāpat PTAC atgādināja, ka elektrisko skūteru un citu mikromobilitātes rīku izmantošana bez atbilstošas sagatavotības un vecuma pārbaudes var radīt nopietnus riskus gan pašam lietotājam, gan apkārtējiem.
 

 
Visi komentāri
 
WALA 7.oktobris 2025 8:52
3 0 Atbildēt

Intersanti, ka līdz šim ķiveres bija "pie kājas"bet tagad" kontekstā ar to braucamrīku pakļūšanu zem vilciena kāds atcerējies par ķiverēm ??? Klau  pret vilcieniem ķiveres nepalīdzēs... un lūdzu ņemt vērā - nākamreiz kad tirgū parādas jauns pakalpojumus - paskatīties vai līdzīgas problēmas nav atrodamas jau citās preču vai pakalpojumu grupās, un skārtot likumus uzreiz, tas šajā gadījumā nu nepavisam nebūtu grūti, jo prasības paratsiem ve;o, mopēdiem utml. ir jau labu laiku ...

0pis 7.oktobris 2025 8:56
2 0 Atbildēt

Tas skaidrs. Bet. Ilgu laiku elektromopēds izlikās par velosipēdu. Tas tiks novērsts, jo citādi Vēja Brāļi arī arī varētu braukt pa ietvēm, pieliekot nefunkcionālus pedāļus.

Ja Ride grib pierādīt, ka tas ir velosipēds, tad visa vadība lai nomin ar tukšu bateriju vidējo maršrutu, kas uzrādās sistēmā, gan jau 3-4km sanāks. Gribu paskatīties uz šādu izrādi 🎭

WALA 7.oktobris 2025 9:18
1 0 Atbildēt

NU pag, nevajag jau pārspīlēt prasības pret braucam verķi. Pats esmu kādreiz daudz un dikti ar mopēdu vīlējis kaut tiesības ne tuvu nepienācās, braucis ar auto ( pa pļavām uz māju vedis sienu ar piekabi tad kad vēl velo knapi no papildriteņiem biju atteicies, tāpat uz ezeru braucis kad senči blakus utml.). Lielākās "ziepes" vaŗījis jau tad kad bija oficiāli autovadītāja tiesības ...  

Bet par velo - es Rīgā pa ielām - tizls un kusls ar pagājusā gadsimta MTB sasniedzu ātrumu ap 30 -35 km/h tīri lai nesta'tos uz ktra šuda luksaforu, domā ka tās loku bremzes baigi ideālas utt. taču tas nav aizliegts un atbilst CSN. Tad kur ir problēma ar elektro daiktu kurš iet nu pieņemsim 30 km/h max ( kaut ticamāk ka 20km/h un regulāri maisas man pat kā velo-plezīrotājam pa kājām, nemaz nerunājot apr to ja es kārtīgāk uzminos ...

0pis 7.oktobris 2025 9:27
1 0 Atbildēt

Īsti nesapratu....tavi varoņdarbi aprakstīti, nu kā jau lauku puika, tas ir normāli un pareizi.

Varbūt tu domāji, ka Ride valde nobrauks tos dažus km ar elektrisko vilkmi? Es teicu - ar tukšu bateriju lai minās, tad arī būs skaidrs vai tas ir velosipēds vai nav. Viņam tie pedāļi taču ir tik zemi un tik tālu atpakaļ no sēdekļa, ka neko tur pamīties nevar. Varbūt 2 metrus, ņemot vērā svaru.

WALA 7.oktobris 2025 9:48
0 0 Atbildēt

Es par to ka - vai tad tie Ride štrunti iet ātrāk par 20km/h vai pārsniedz 400W jaudu , ka tiek izvirzītas pretenzijas pret to klasifikāciju kā elektro velo ? 

Ja neiet ātrāk, jo godīgi es tos bieži apdzenu ar parastu velo, tad kāpēc tiek izvrizītas kaut kādas vecuma cenza robežas vai kaut kas vispār atsķirīgs no parasta velo  ????

0pis 7.oktobris 2025 9:54
0 0 Atbildēt

Nezinu, neesmu braucis. Vēl masa - velo sver 8kg, nu kādu kg vairāk, bet cik sver Ride suķis? Sekas atšķirās, ja sadursme, īpaši ar gājēju. Velosipēdists lido pa gaisu, ridists sēž zemu un jūtas drošāk.

Man vairāk riebj ka tie braucamie tiek noparkoti ietves vidū, reizēm nākas nostumt tos na//uj.

WALA 7.oktobris 2025 9:58
0 0 Atbildēt

Nu bet objektīvi domā ka šāds būs vieglāks :

eu.fiido.com/collections/e...ic-cargo-bikes

Nu par to ka nomet ... divējāda problēma - pilsētvidē par to nav vispār domāts un aŗi pašu lietotāju kretīnisms, un tam teiksim RD vai vietējā pašvaldība varētu diktēt kaut kādas prasības un pieprasīt vai gluži pretēji nodrošināt to verķu stāvplačus.

0pis 7.oktobris 2025 10:04
3 0 Atbildēt

Pašvaldība ir lohu bars, kam pietiek pastāstīt par zaļo transportu un viņi vairs neiedomājas pavaicāt operatoram, a kur īsti tie braucamie tiks turēti, un kā jūs piespiedīsiet lietotājus ievērot noteikumus. Teiksim, 5 braucamie uz pilsētu neradītu nekādu spriedzi, bet tagadējais daudzums jau prasa kaut kādu regulējumu. Kamēr auto bija maz, arī varēja stāvēt visu dienu uz platas ietves un nevienu tas neuztrauca))

WALA 7.oktobris 2025 10:19
4 0 Atbildēt

Noteikumus var piepsiest ievērot - sadala treitoriju zonējumā - ja liec kur pagadās - dārgāks brauciens, liec "parking zonā" - atlaide utml. Ja gribētu sakrātot - izdarītu, bet tur nu tev taisnība - visiem viss pie kājas līdz nenotiek kādas ziepes ...

BMW 7.oktobris 2025 9:01
2 0 Atbildēt

Tai vietā lai noteiktu stingrākas prasības braucējiem, atkal nosaka prasības braucamrīkiem! Kad nākamreiz kāds alkāns notrieks gājēju, pēc šādas loģikas sagaidu, ka tiks aizliegtas automašīnas, vai arī tirgot tās drīkstēs tikai ar narkologa atzinumu!

BMW 7.oktobris 2025 9:05
2 0 Atbildēt

Ja policija varētu piemērot minimālo 100 euro sodu Velosipēdu un Stāvdrāžu vadītājiem par viņu pieļautajiem pārkāpumiem, uzreiz policija ķertos klāt velo/skūteru braukšanas kultūras kontrolei. Dēļ 10 eur jau neies protokolu smērēt!

0pis 7.oktobris 2025 9:28
0 0 Atbildēt

Aha, ļaus tev kāds...tad jau stāvdrāžu biznesam BANKRATS, to tak tu saproti.

Karijs 7.oktobris 2025 10:20
4 0 Atbildēt

Stāvdrāžiem jau ir obligāta reģistrācija, octa utt. Ko tieši tas mainītu dotajā situācijā? Atbilde ir: Neko. Tikpat labi abas nelaiķes varēja izvēlēties bolt zaļo stāvdrāzi, bet rezultāts būtu tieši tāds pats.

Valdība dara visu iespējamo, lai atkratītos no savas atbildības sakārtot infrastruktūru. Tā vietā uzgrūž uzņēmējiem un privātpersonām pienākumu maksāt!

0pis 7.oktobris 2025 10:35
0 0 Atbildēt

Nevar, nav iespējams visur nolikt barjeras un ja nu kāds izlaužas cauri, tad vēl arī spilvenus lai kritiens nav sāpīgs.

Bet apdrošināšana mainītu gan ko - apdroš. izmaksātu vecākiem bēru naudu un uzspiestu uz operatoru, lai neļauj braukt pilnīgi bezatbildīgām personām jo tas rada papildus izdevumus. Visu nosaka nauda un tas arī ir labākais veids, kā regulēt daudzas lietas.

Karijs 7.oktobris 2025 12:14
0 0 Atbildēt

Nu protams. Visu šo vajag sakārtot par uzņēmēju un tautas naudu, nejau par budžeta naudu. Tā ir šīs valsts lielākā nelaime, ka parazīti dara visu iespējamo, tikai ne to, kas patiesībā būtu jādara.

0pis 7.oktobris 2025 12:24
0 0 Atbildēt

Ja tu atdali tautas naudu no budžeta naudas, tad manuprāt kaut kas ir sagājis uz īso.

Karijs 7.oktobris 2025 18:50
0 0 Atbildēt

Es ceru ka tu joko. Vai šeit ir otrs variants. Tu strādā budžeta iestādē un nekad neko ar savām rokām vai prātiņu neesi nopelnījis un parazitē uz tautas rēķina

Krotow 7.oktobris 2025 12:38
1 0 Atbildēt

Interesanti gan kā ķivere palīdzēs pret pakļūšanu zem vilciena ja braucējs ignorē satiksmes noteikumus? Ja nu vienīgi palīdzēs uz sliedes nogrieztajai galvai glītāk aizripot un smukāk izskatīties. jau teicu ka jāsak ar satiksmes noteikumu mācīšanu no pirmajām klasēm. Ja nav vietas skolas programmā, lai met ārā Skola 2030 mēslus no mācību programmām. Teātris dzīvē reti kuram noderēs, taču spēja pie krustojuma izsvempties ārā no telefona un nelīst zem auto dzīvību gan var izglābt. Un lai sakārto infrastruktūru un nodala velojoslas no trotuāra. Ar skūteriem un velo gājējiem pa virsu nav jābrauc. Pašvaldībnieki lai rīko netrafaretētus reidus un nolasa no ielām pa 2-3 uz viena skūtera braucošos.

BMW 7.oktobris 2025 14:45
2 0 Atbildēt

Jaunībā taču visi brauca ar velo divatā, trijatā, uz saliekamā ričuka pat brauca kājās stāvvot uz salieķa bagāžnieka! Visi izauga par normāliem cilvēkiem, bet jaunā paaudze dzīvo inkubatora režīmā un domā ka viņiem būs 100 dzīvības kā datorspēlē.

KURŠ 7.oktobris 2025 16:10
0 0 Atbildēt

diez "pārbaudīja" tās satiksmes noteikumu zināšanas tām zemvilciena pakļuvušajām personām? KURŠ bija ]tas, kas sniedza nomas pakalpojumu,absolūti nepārbaudot nedz nomnieka identitāti, nedz kur nu vēl kādas Zināšanas vai (pasarg Dies'..) konkrēto personu mehtranslīdzekļa Vadīšanas iemaņas?

Nezcik gadu bezddarbības, sistemātiska gluma "acu pievēršana", nonstopā permanenta visatļautība attiecībā uz tiem kuri "saskatījuši" robus "likumos un Noteikumos". Nekādas atbildības arī pašiem šo glumi tulkojamo likumu,normu un/vai noteikumu "sasstādītājiem".Tagad kārtējā ķeza- nāksies imitēt darbības redzamību. Bet pag, sezona beidzas, nākamgad sāksim visu no nulles.

LohPTAcs "aicināja", balamutīgais Dižrīgas metropolīts "rekomendēja",polipolicij "kārtīgi no kaunināja"- vai viņi pirmoreiz pieaugušo pasaulē dzīvo? Viņi "nezin", ka jebkuram šādi plātīgam "aicinājumam" no izmanīgo darboņu puses tūliņ tiks mobilizēti un likti pretim visi pieejamie juridiskie un (iespējams..) pat kādi aizkadra/politiskie ietekmes līdzekļi? Atvainoties par "biznesa traucēšanu"- lūk, ko viņi visdrīzāk dabūs!

BMW 8.oktobris 2025 8:19
1 0 Atbildēt

Sāc ar vecākiem! Kur sīkie dabūja naudu skūteru nomai? Mamma iedeva! Kāpēc Vecāki nekontrolē kādas lietotnes sīkie lieto un vai tās atbilst vecumam? Vecāki pieļāva konta izveidi Ride aplikācijā, iedeva karti ko pieslēgt aplikācijai un atbalstīja savu bērnu bezatbildīgu vizināšanos! Viennozīmīgi vainīgi vecāki, bet sodu jau viņi ir saņēmuši un ļoti skarbu! Nevienam tādu nenovēlu!

Un tagad padomājam citādāk, ja tas nebūtu skūteris, bet bērna personīgais velosipēds, kur otrs bērns sēž uz bagāžniekieka. Kādi ietekumi? Aizliedzam velosipēdus? Sodam velosipēda ražotājus? Jeb liekam policistiem kontrolēt visus, kas piedalās ceļu satiksmē?

Demagoģija 8.oktobris 2025 20:32
0 0 Atbildēt

Vai alkohola (medikamentu,intīmpakalpojumu,azartspēļu,cigarešu) pieejamību nepilngadīgajiem regulē tikai viņu vecāki? Ko?

Kādi vel noteikumi? Varbūt labāk KONTROLĒJAM esošo noteikumu izpildi un vispār atgriežam SAJĒGU par to, ka ARĪ pakalpojumu sniedzējs ir atbildīgs!ea5X

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Mercs aicina ES atcelt plānoto iekšdedzes dzinēju spēkratu tirdzniecības aizliegumu 21

Vācijas kanclers Frīdrihs Mercs pirmdien paziņoja, ka viņš vēlas, lai Eiropas Savienība (ES) atteiktos no mērķa līdz 2035.gadam izbeigt jaunu ar iekšdedzes dzinējiem aprīkotu automobiļu tirdzniecību, jo viņa valsts meklē iespējas palīdzēt savai automašīnu rūpniecībai. Lasīt vairāk

 

Remontē dzelzceļa būvnieku sabojāto ietvi! Tas labi, bet salauztās apmales arī vajag mainīt (+ VIDEO) 1

Būvnieki labo pašu sabojāto ietvi, kas jau ir Jūrmalas domes īpašums. Taču kāda ir darbu kvalitāte un vai visiem elementiem pievērsta pienācīga uzmanība? Lasīt vairāk

 

Dacia modernizē Sandero un Stepway (+ FOTO)

Dacia Sandero un tā SUV modifikācija Stepway piedzīvojuši modernizāciju, kas liks tiem izskatīties laikmetam atbilstoši. Lasīt vairāk

 

Ietriecoties kokā, Lamborghini sadalās divās daļās un aizdegas 10

Vācijā, netālu no Minhenes, notikusi smaga avārija 600 Zs jaudīgajam Lamborghini Huracan nobraucot no ceļa un ietriecoties kokā. Vadītājs izdzīvojis, no 220 000 eiro vērtā superauto pāri palicis maz. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti