Visi komentāri - LAMB par bojāgājušajiem uz ceļiem

LAMB par bojāgājušajiem uz ceļiem 20

 

Ilustratīvs attēls Foto: iAuto.lv

LAMB | 6.septembris 2019 7:58

26. septembrī Eiropā katru gadu atzīmē dienu bez bojāgājušajiem uz ceļiem (#projectEDWARD, https://projectedward.eu/). Tajā Eiropas valstīs notiek dažādi satiksmes drošībai veltīti pasākumi, kuru kopējais mērķis ir samazināt ceļu satiksmē bojā gājušo skaitu.

ES ir izvirzīts ambiciozs uzdevums līdz 2050. gadam sasniegt nulli sadaļā par bojāgājušajiem uz ceļiem. Jāsaka, ka vērtīgs un ambiciozs, tomēr tāls mērķis, par kuru diezin vai prasīs atbildību kādai no šodienas atbildīgajām amatpersonām. Labāk izvēlēties tuvāku, reālāk sasniedzamu un izmērāmu mērķi, piemēram, samazināt uz Latvijas ceļiem bojā gājušos skaitu par trešdaļu līdz 2025. gadam. Jāatgādina, ka jau šobrīd spēkā ir Ceļu satiksmes drošības plāns 2017.–2020. gadam, kurā ir noteikts mērķis - līdz 2020. gadam samazināt ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo skaitu par 50% salīdzinājumā ar 2010. gadu. Gluži tāpat kā noteikts kopējā ES vīzijā. Līdzšinējās tendences gan liecina, ka mūsu valsts netiks sasniegts, jo šī gada pirmajos astoņos mēnešos bojāgājušo skaits bija par 13% lielāks nekā pērn un tuvojas skaitlim 80.

16. augustā satiksmes negadījumos uz Latvijas ceļiem cietuši 25 cilvēki, tai skaitā divi gājēji un septiņi velosipēdisti. 13. augustā Ilūkstes novadā negadījumā gāja bojā automašīnas pasažieris. 8. augustā uz Liepājas šosejas Durbes novadā notika divu smago automašīnu sadursme, kurā bojā gāja abu automašīnu vadītāji. Šādu traģisku uzskaitījumu varētu turpināt, jo satiksmes dalībnieku bojā eja dažādos negadījumos ir Latvijas ikdiena. Turklāt pieaug cietušo skaits starp gājējiem un citiem mazaizsargātiem satiksmes dalībniekiem. Dažkārt iespējams uztveram to tikai kā traģisku statistiku, ko izlasīt, dzerot rīta kafiju, un drīz vien aizmirst, dodoties ikdienas gaitās. Tomēr pie cilvēku bojāejas uz ceļiem nevajadzētu pierast un nesatraukties, jo nedod dievs kādu dienu šī traģēdija var ielauzties arī mūsu ikdienā, tuvinieku vai paziņu lokā, un galu galā neviens no mums nav priekšlaicīgi pasargāts no jebkāda iespējamā negadījuma. Mēs varam ievērot visus satiksmes noteikumus un būt īpaši apzinīgi, bet ciest no kāda atsevišķa bravūrīga braucēja nesaprātīga manevra, tādēļ svarīgi ir ne tikai pašiem ievērot noteikumus, bet arī aicināt to darīt citiem satiksmes dalībniekiem.

Iespējams kādam jau ir apnicis klausīties, ka Latvijā satiksmes drošības statistika neuzlabojas, ka aizvadītajā gadā bijām trešajā vietā no beigām traģiskajā ES reitingā, rēķinot bojāgājušo skaitu uz vienu miljonu iedzīvotāju. Latvijā bojā gāja 78 cilvēki uz vienu miljonu iedzīvotāju, bet ES vidējais rādītājs - 49. Kopā Latvijā bija 148 bojāgājušie, salīdzinoši 2017. gadā - 136. Ko darīt mums, satiksmes dalībniekiem, redzot, ka arī šogad situācija neuzlabojas? Varam nesatraukties, atceroties, ka Āfrikas valstīs vidēji situācija ir sliktāka, varam rūpju pilnu seju un, saprotoši mājot ar galvu, piekrist, ka situācija ir biedējoša un drīz vien šo tematiku izmest no galvas, bet varam  būt atbildīgi savā un ģimenes locekļu priekšā un pieprasīt no lēmumu pieņēmējiem, atbildīgajām amatpersonām un arī politiķiem, aktīvu rīcību, lai mēs izrāptos no ES valstu traģiskā reitinga bedres un aizkārpītos vismaz līdz vidum. Arī citas ES valstis ir šajā bedrē, tomēr lielākā daļa nav tik dziļi un daudz vairāk dara, lai izlīstu laukā.

Nav uzreiz jāpiemin satiksmes drošības pirmrindnieces - Zviedrija un Lielbritānija, jo iesākumā būtu vērts paskatīties tepat aiz stūra uz Igauniju, kas ar mērķtiecīgu politiku ir panākusi, ka uz tās ceļiem pagājušogad bojā ir gājis 51 cilvēks, kas gan ir ievērojams pieaugums salīdzinājumā ar 2017. gadu, kad bija 36 cilvēki uz miljonu, tomēr ir ievērojami mazāk nekā Latvijā.

Jāatzīst, ka šodien vairs nevaram teikt, ka pie vainas ir tikai atsevišķi bezatbildīgi autovadītāji,  un ko gan varam darīt, ja tādi tie mūsu šoferīši ir. Jāpiekrīt Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšniekam Normundam Krapsim, ka viena no galvenajām problēmām ir sliktā ceļu infrastruktūra, kas Latvijā krietni atpaliek pat no tuvākajām kaimiņvalstīm. Uz cik nozīmīgiem autoceļiem mūsu valstī ir barjeras, kas atdala pretējās braukšana joslas? Uz cik ceļiem ir iefrēzētas pretējās joslas sadalošās vai sānu līnijas, kas brīdina, ja braucat nost no ceļa, cik daudz ir ceļu sašaurinājumi pie skolām vai citās tam piemērotās vietās, cik daudz ir drošu gājēju tiltu vai pazemes pāreju vietās, kur ir intensīva un ātra satiksme? Tie ir drošas ceļu infrastruktūras piemēri, kas labi strādā ne tikai kaimiņvalstīs. Cik bieži sastopam apļveida krustojumus? Jā, statistika iespējams liecina, ka nelielu, veselību neietekmējošu sadursmju tajos ir vairāk nekā vecojos taisnlenķu “krustos”, tomēr smagu avāriju ar letālām sekām uz tādiem nav. Kas ir svarīgāks – bleķi vai dzīvība? Droša infrastruktūra palīdz arī paviršam autovadītājam nepieļaut kļūdu, un, piemēram, nenobraukt no ceļa, vai neizbraukt pretējā joslā.

Jāpiekrīt, ka arī atsevišķu autovadītāju bravūra un neuzmanība var būt traģisku avāriju iemesls, tādēļ iespējams, ka būtu jāpalielina atbildība par padarīto, ja pārkāpums ir īpaši rupjš, bezatbildīgs un labi apzināts, jo no tā taču cieš apzinīgo autovadītāju vairākums, pasažieri, gājēji un citi satiksmes dalībnieki.

Aizvadītajā gadā Latvijā tika izvērsta fotoradaru programma, un šobrīd 100 stacionārie ātruma mērītāji darbojas uz Latvijas ceļiem. Situācija it kā ir uzlabojusies, jo radaru vietās nav bojāgājušo negadījumos, kas saistīti ar ātruma pārsniegšanu. Tas labi, tomēr šie rīki nemazina drošas ceļu infrastruktūras nepieciešamību, un diemžēl nav spējuši ietekmēt kopējo traģisko bojāgājušo statistiku. Šobrīd Latvijas ceļu infrastruktūrai tuvojas jauni 100 fotoradari, kas papildinās jau esošo stacionāro radaru floti. Cerams, ka šis papildinājums ietekmēs drošību ne tikai konkrētās izvietojuma vietās, bet arī kopumā valstī.

Pašvaldības, Latvijas Valsts ceļi un citas institūcijas, teiks, ka situāciju izprot un ir gatavi to uzlabot, bet nepietiek naudas. Jāpiekrīt, ka finansējums ceļu izbūvei un remontiem ne tuvu nav pietiekams, politiķiem un amatpersonām ir jāpieņem lēmumi par finansējuma palielinājumu, tomēr tikai nauda vien nepalīdzēs. Ir nepieciešama pilnīga tās izlietojuma caurredzamība, sabiedrības iesaiste lēmumu pieņemšanā, konsultācijas par plānoto infrastruktūras objektu lietderību, kā arī rūpīga kvalitātes kontrole. Iespējams pat nedaudz pafantazēt par kāda tiešo atbildīgo algas koeficienta sasaisti ar korelācijām satiksmes drošībā.

Diena bez bojāgājušajiem uz ceļa (#projectEDWARD) ir reizi gadā, 26. septembrī. Mazais mērķis ir, lai tā tiešām tāda arī ir gan Latvijā, gan citur Eiropā, tomēr lielais mērķis varētu būt - lai katra diena ir EDWARD diena!  

 

 
Visi komentāri
 
Kanibaals 6.septembris 2019 8:05
4 1 Atbildēt

Nu jau pie stūres sērfo internetā un pašiņo tā kā ir klāt jauna sērga un pret to nu neko neiesāksi, vairums cilvēku ir stulbeņi un tas ir no laika gala neskatoties uz tehnoloģijām ko daži gudrie radījuši. Ticība maģiskajam un tam ka ar mani nekas nenotiks nekur nav zudusi, pie tam pat ja iekuļas mēskos tad vaino citus.

Vienīgā cerība pašbraucošas mašīnas.

Vernons 6.septembris 2019 8:16
1 6 Atbildēt

Tām pašbraucošām mašīnām ir sensori un kā prakse liecina lietus laikā priekšā esošais sensors mēdz nestrādāt! Lietus piles dara savu.

:-) 6.septembris 2019 9:40
4 1 Atbildēt

Muļķības, ar tādu problēmu vel neesmu saskāries. Vienīgi ja ledus uzsalis, bet lietus nekādā veidā to darbību netraucē.

Vernons 7.septembris 2019 8:00
1 0 Atbildēt

Un katru dienu Tu nobrauc 500 kilometrus!

:-) 7.septembris 2019 18:48
0 0 Atbildēt

Ne katru, bet 2 x nedēļā pat 600 dienā. Gadā ~ 70 t.km.

Antons 6.septembris 2019 9:09
8 9 Atbildēt

Jo vairāk radaru, jo vairāk bojāgājušo - un mums turpina stāstīt ka vajag vēl.

Vernons 6.septembris 2019 9:14
5 7 Atbildēt

Saulkrastu apvedceļā tieši radara dēļ bojā gāja fūres vadītājs!

iciks 6.septembris 2019 12:21
0 0 Atbildēt

Šoreiz nemaz nevajag Vernonam mīnusus likt. Man sanāca runāt ar vienu satiksmes ekspertu (nevis pašpasludinātu vaimanātāju [a la Timrots], bet ar cilvēku, kas domā un analizē. Vārdu nesaukšu). Viņš arī zināja teikt par gadījumu un droši vien jau to pašu.

650 6.septembris 2019 13:51
0 0 Atbildēt

Mums taču jebkurš automātā ir vaimanātājs un klaudzinātājs.Jebkurš, kas uzdrošinās no sevis jebko patiesu izdvest.Turklāt,199% gadījumos viņš taču "nav profs" un "neko nesaprot".Cita lieta mums Profesionāļi.Kā profesiOnāli drirsa pirms 6-7-8 gadiem, tā 1:1 tēmas un izloksnes sakrīt arī šodien.

uupis 9.septembris 2019 8:18
0 0 Atbildēt

Ko radars tādu izdarīja? Izšāva lodi staru vietā? Vai ieleca caur logu kabīnē?

WALA 6.septembris 2019 9:49
0 1 Atbildēt

Es zinu kā nodrošināt 100% šo mērķu sasniegšanu- jānoārda atlikošie normālie (braucamie) ceļi, un tad tos vairs par ceļiem nevarēs saukt, līdz ar ko visi bojāgājušie būs uz "bezceļiem", pat ja tādi būs. Un kāda daļa automašīnu atkritīs pašas jo nevarēs izbraukt, vai priekšlaicīgi izjuks. Tranzīts arī cauri vairs nebrauks - būs laime pilnībā.

650 6.septembris 2019 10:05
0 0 Atbildēt

Jaja,tas ir pareizi,iAuto lasītājiem jājūtas vainīgiem (vai pagodinātiem),ka viņiem atgādina par trūkstošajiem līdzeļiem.Viņi laikam par maz maksā un slikti plāno.Galīgi aizrijušies.

Atbildību protams vajag p-alielināt,piem.,publiskot to ākstu vārdus,kuri tur to saulkrastu trīsjoslu suudu projektēja,būvēja un pieņēma.Lai cssd no oktas fonda pakarina tur tagad gar to ceļmalu pamīšus atbildīgo un aizgājēju portretus jaunākajos 8k elektriskajos bi-led displejos.

Mums 28 varoņgadu laikā ir vismaz 69752467 sodītie par tīšu purnābraukšanu un mums ir totalitāra cp kontrole pār viņiem.Konkrēti uz tā saulkrastu mokuceļa tie stāv ik pa kilometram 24/8 un skaidro un regulē un preventē un visādi citādi na-nē.Jā.

Mums ir infra mega struktūra.Jā.Eiroppā dziļākie grāvji gar atjaunoto zemesceļu nožēlojamajiem fragmentiem.Spīdīgākās un kvalitatīvākās horizOntālo,vertikālo un verbāli morālo marķējumu līnijas.Garākie atstarojošie stabiņi un augstākās pretmērkaķu sētas.

Reku Jūrmalas traktu par Lohu naudu reanimē.Ja brauc tumsā no rīgas,tad pusceļā lidz Babītei mums ir ((beidzottt IR!)uz vidusjoslas pa retam salīmēti pasaulē modernākie un dārgākie atstarojošie štrunti.Maz,bet tomēr ir.Čehijā reku spīd pa metram visi jaunie skrejceļi,apmales ieskaitot, simtos km kopgarumā,bet mums 2,69km.Bet ir.Bet tālāk,slavenajā MIGLAS ZONĀ ar šobrīd visā eiropā lielāko mākslīgi veidoto virāžu skaitu starp babīti un jūrmalu viņu NAV.Kāpēc nav- tapc ka mēs esam Lohi.

anonimikis 6.septembris 2019 10:28
0 0 Atbildēt

Kāpēc tu par sevi runā daudzskaitlī?

650 6.septembris 2019 10:58
0 0 Atbildēt

Esmu gandarīts, ka sajuties Personīgi Uzrunāts.Aizbrauc Paklanies saviem Devējiem...

... 6.septembris 2019 10:36
1 0 Atbildēt

Krapsim nāca apskaidrība (vai kāds no "augšas" piespēlēja pareizo viedokli), ka mums tomēr infrastruktūra nav ideāla. Līdz šim viss bija OK un jaunie izbūvētie "nāves ceļi" bija ideāli, vienīgi mūsu (un arī ārzemju) braucēji neprata tos lietot.

Nu ja jau pats Krapsis teica, tad arī LAMB piekrīt...

braucējs 6.septembris 2019 10:50
3 1 Atbildēt

Interesē tikai viens vai Krapša kungs var atbildēt kādi bija avārijas apstākļi katrā no avārijām, kurā gāja bojā cilvēks?

Ceļa segums (jauns, vecs, sauss, slapjš …)

Satiksmes intensitāte (maza, auto brauca kolonna …)

Apgaismojums (saule, apmācies, lietus, ielu apgaismojums (strādā/nestrādā) nakts …)

Auto tehniskais stāvoklis

Auto ieslēgtais apgaismojums (tuvās, dienas gaitas, miglas, nebija, pašuzlikti ledi …)

Autovadītāju veselības stāvoklis (dati par slimībām no ģimenes ārsta, alkohola vai citu vielu esamība asinīs …)

Un tā varētu vēl turpināt.

Ja šādu datu nav, tad visa šī spriedelēšana ir viena tante teica līmeni, subjektīva, dogmatiskā. Līdz ar to problēmu nevar atrisināt!!!

P.S. man šķiet, ka tādas info nav.

650 6.septembris 2019 11:04
0 0 Atbildēt

Laika posmā no 2010.gada līdz 2016.gadam spēkā bija divi ceļu satiksmes drošības attīstības plānošanas politikas dokumenti. Analizējot tajos iekļautos pasākumus, kuriem būtu jāveicina attīstības plānošanas dokumentos noteikto mērķu – samazināt ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo skaitu un smagi ievainoto skaitu –, Valsts kontroles revidenti secina, ka attīstības plānošanas dokumentos ir paredzēti arī tādi pasākumi, kuri nav vērsti uz mērķu sasniegšanu, jo:

 paredzēti pasākumi un finanšu līdzekļi ikdienas darba nodrošinājumam;

 paredzēti pasākumi obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas reklamēšanai.

Turklāt kā nepilnīgi un politikas ieviešanas uzraudzībai daļēji izmantojami ir ceļu satiksmes drošības attīstības plānošanas dokumentu izpildes novērtējumi, jo:

 2007.–2013.gada perioda ceļu satiksmes drošības attīstības plānošanas dokumentu novērtējumos nav sniegti skaidrojumi par rezultatīvo rādītāju nesasniegšanas iemesliem, nav sniegta pilnīga informācija par finanšu līdzekļu izlietojumu;

 Valsts kontroles revidentu ieskatā 2014.–2016.gada perioda ceļu satiksmes drošības attīstības plānošanas dokumentu novērtējums pēc būtības nav veikts.

Līdzšinējā pieeja ceļu satiksmes negadījumu informācijas dokumentēšanā un šo datu iekļaušana Ceļu policijas reģistrā nenodrošina kvalitatīvu datu uzkrāšanu, visaptverošu ceļu satiksmes negadījumu datu analīzi un tādējādi apdraud efektīvu ceļu satiksmes drošības politikas plānošanu un īstenošanu, jo:

 Ceļu policijas reģistrā uzkrātie dati par ceļu satiksmes negadījumiem nav pilnīgi, un tāpēc tikai daļēji izmantojami politikas un ceļu satiksmes drošības uzlabošanas pasākumu plānošanai, jo:

 3,02% – 97,69% gadījumos atsevišķos Ceļu policijas reģistra laukos nav ievadīta informācija;

20

VAI CEĻU SATIKSMES DROŠĪBAS POLITIKA TIEK PLĀNOTA UN ĪSTENOTA EFEKTĪVI?

 44% gadījumos jeb 16 557 protokolos no kopumā 2015.gadā un 2016.gadā reģistrētajiem 37 250 ceļu satiksmes negadījumiem nav reģistrētas ceļu satiksmes negadījuma vietu koordinātes;

 konstatēti gadījumi, kad Ceļu satiksmes negadījumu protokolos reģistrētās ceļu satiksmes negadījuma vietu koordinātes ceļu satiksmes negadījumu datu apkopošanai un analīzei nav izmantojamas, jo tās ir piesaistītas adresei, nevis norāda konkrētu vietu uz ceļa, kur negadījums noticis;

 20 – 30% gadījumos Ceļu satiksmes negadījumu protokolos nav norādīta informācija par ceļu satiksmes negadījumu iemesliem un arī dati pēc veiktajām ekspertīzēm (ierosinātas krimināllietas ietvaros) netiek reģistrēti atkārtoti Ceļu policijas reģistrā.

Valstī kopumā netiek noteikti smago ceļu satiksmes negadījumu iemesli.

Ceļu satiksmes drošības direkcija nenosakot kārtību, kādā tiek veikta statistikas par ceļu satiksmes negadījumiem analīze, rada risku šīs analīzes metožu un paņēmienu pēctecības nodrošinājumam, lai analīzes rezultātus izmantotu politikas rezultātu un darbības rezultātu plānošanai un novērtēšanai.

Valsts kontroles ieskatā pastāv risks, ka, bez mērķtiecīgas politikas ceļu satiksmes drošības jomā noteikšanas un tās īstenošanas visaptverošas analīzes, arī Ceļu satiksmes drošības plānā 2017.–2020.gadam ietvertie pasākumi var nenodrošināt ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo un ievainoto personu skaita samazinājumu.

Freijers 6.septembris 2019 12:43
0 0 Atbildēt

Ar šo vajadzētu pietikt, lai uzliktu banānu uz jebkādiem radarizācijas papildpasākumiem tuvākajiem gadiem 10 vismaz, jo naudas nepietiek daudz vitālākām lietām..

Pļurkt 7.septembris 2019 17:36
0 0 Atbildēt

Informācija visiem pidariem un nezinīšiem!

Oglobļas piemērs

https://66.мвд.рф/upload/site67/document_news/2(86)-400x270.jpg

650 7.septembris 2019 22:22
0 0 Atbildēt

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Digitālais "Chat Control" - grib lasīt visus ziņojumus WhatsApp, Signal, FB tērzētavā utt. Eiropas Parlamentā par to balsos pēc 4 dienām 31

Eiropas Parlamentā jau pēc dažām dienām (12.septembrī) var tikt pieņemts strīdīgs priekšlikums, kas paredz plašu digitālo kontroli un privāto ziņu uzraudzību. Lasīt vairāk

 

Aptuveni 25 000 eiro - Škoda parāda elektrisko krosoveru Epic (+ FOTO) 2

IAA Mobility Minhenē Škoda parādījusi pilsētas SUV Epic konceptu, uzsverot, ka ražošanas versiju no tā atšķirsies minimāli. Lasīt vairāk

 

Kā tas ietekmēs cenas? - Jauni ES noteikumi par izstrādi, atkārtotu izmantošanu un pārstrādi autobūves nozarē 5

Otrdien EP deputāti apstiprināja savus priekšlikumus jauniem ES aprites noteikumiem, kas attiektos uz transportlīdzekļu dzīves ciklu, sākot no projektēšanas līdz kalpošanas laika beigām. Lasīt vairāk

 

Uzvedas agresīvi un izraisa avāriju (+ VIDEO) 10

Video autors raksta, ka vecākā BMW vadītājs uzvedies agresīvi, galu galā pazaudējot vadību un izraisot avāriju. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti