Ekonomikas zobrati jāeļļo, bet ko darīt ar pārpalikušo eļļu? - iAuto

Ekonomikas zobrati jāeļļo, bet ko darīt ar pārpalikušo eļļu? 5

 

Foto: Publicitātes foto

Eco Baltia vide | 12.jūnijs 2025 8:28

Visi vēlas dzīvot sakoptā vidē un elpot tīru gaisu. Lai to nodrošinātu, mums nākas veikt regulārus sanācijas darbus, glābjot piedrazoto augsni un ūdeņus.

Ekonomikas izaugsme nav iedomājama bez ražošanas un loģistikas, bet, kur mehānismi, tur arī eļļas, kuru izmantotais apjoms tikai palielinās. Ko darīsim vēl pēc pieciem vai desmit gadiem, ja jau šobrīd tik tikko tiekam galā ar minimālajām eļļas atkritumu savākšanas un pārstrādes prasībām?

Lielākā daļa eļļas atkritumu pēc atkritumu klasifikatora ir bīstamie atkritumi, kas var radīt neatgriezenisku piesārņojumu un kaitējumu videi, tāpēc tie ir atbilstoši jāsavāc un jāpārstrādā. Latvijas tirgū ik gadu tiek realizēts apmēram 15 000–16 000 tonnu dažāda veida eļļu, un šeit nav runa par pārtikas eļļām. Valsts noteiktā minimālā norma eļļas atkritumu savākšanai Latvijā pašlaik ir 45 %, tas nozīmē, ka atbilstoši jāapsaimnieko vismaz apmēram 6000–6500 tonnu. Šis uzdevums ir ļoti liels izaicinājums visai atkritumu apsaimniekošanas industrijai. Papildu problēmas rada apstāklis, ka bīstamo atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumiem nākas konkurēt ar ļoti dzīvīgo “pelēko” tirgu.

Šobrīd eļļas atbildīgi nodod tikai tādi uzņēmumi, kam ir izstrādātas ilgtspējas stratēģijas un uzņēmuma iekšējā kultūra pieprasa atbildīgu un caurspīdīgu rīcību. Galvenais iemesls, kāpēc pārējie to nedara, ir nauda. Daudzi auto tehniskās apkopes uzņēmumi (autoservisi), kas ir vieni no lielākajiem eļļas atkritumu radītājiem, pārdod tās uzpircējiem tālākai nokurināšanai apkures sistēmās. Pameklējot tīmeklī atslēgas vārdus “atstrādāta eļļa” vai no krievu valodas ienākušo žargonu “otrabotka”, atradīsies pietiekami daudz sludinājumu, kuros ir piedāvājumi iegādāties un pārdot šos bīstamos atkritumus. Tirgū pat ir pieejamas apkures krāsnis, kurām jau tehniskajā specifikācijā norādīts, ka tajās kā kurināmo materiālu var izmantot atstrādāto eļļu. Tas gan nenozīmē, ka šīs krāsnis ir aprīkotas ar filtriem, kas spēj mazināt degšanas rezultātā radīto piesārņojumu. Atšķirībā no apkures sistēmām paredzētas sertificētas, marķētas degvielas, kas atbilstoši vides prasībām pietiekami labi sadeg un nerada liekus izmešus, “pelēkajā” zonā melni dūmi griežas mutuļiem.

Uzpircēji par izlietoto eļļu maksā no 300 līdz 500 eiro par tonnu. Lieki piebilst, ka visi darījumi notiek skaidrā naudā. Legāli uzņēmumi, kas godīgi maksā algas, nodokļus un pārstrādā eļļu atbilstoši valsts noteiktajām vides prasībām, nespēj turēt līdzi šādam cenu līmenim. Protams, neviena apkures sistēma pati nevar noteikt, par kuru eļļu ir samaksāti nodokļi, par kuru – ne, bet valstij gan nevajadzētu ignorēt šī rūpala ekonomiskos blakusefektus: aptuveni 6000 tonnu, kas nonāk nelegālā otrreizējā apritē, nozīmē 3–5 miljonus eiro, no kuriem netiek samaksāti pievienotās vērtības un akcīzes nodokļi. Tāpēc eļļas atkritumu nonākšana pelēkajā tirgū ir slikts scenārijs no visiem aspektiem, vēl sliktāks ir tikai to izliešana kādā grāvī vai kanalizācijā, nodarot neatgriezeniskus bojājumus videi un bojājot attīrīšanas iekārtas.

Situāciju padara iespējamu visai nepilnīgais normatīvais regulējums un no tā izrietošās kontroles iespējas. Tas, kas steidzami būtu jādara par nozari atbildīgajai Klimata un enerģētikas ministrijai, – jāveic atbilstošas normatīvo aktu izmaiņas, savukārt uzraugošajām iestādēm – jāpiešķir pietiekami papildu resursi, lai varētu nodrošināt daudz lielāku kontroli pār pilnu eļļas un tās atkritumu aprites ciklu no iegādes brīža līdz atgriešanai pie legāliem naftas un eļļas pārstrādes uzņēmumiem. Piemēram, varētu ieviest stingru eļļas izlietojuma bilances uzskaiti, kā tas šobrīd tiek darīts Vācijā un Skandināvijas valstīs. Tas ļautu izsekot katram eļļas litram – cik izlietots un cik atgriezts otrreizējā pārstrādē. Atkritumu pārdošana otrreizējā tirgū nav legāla nodarbošanās, ja uzņēmumam nav atbilstošas atkritumu apsaimniekošanas atļaujas. Strikta uzskaite ļautu stingrāk kontrolēt nelegālus pašdarbniekus.

Visur, kur notiek ražošana, kur darbojas mehānismi, tā teikt, griežas ekonomikas rats, tas ir jāeļļo. Attīstoties tirgum un ekonomikai, palielināsies izmantotās eļļas apjoms tirgū un, visticamāk, arī savākšanas prasības, bet mēs knapi tiekam galā ar pašlaik noteiktajiem 45 %. Lai veicinātu atbildīgu eļļas atkritumu apsaimniekošanu, “Oil Recovery” no jūnija aicina bez maksas nodot eļļu “Eco Baltia” atkritumu pieņemšanas laukumos visā Latvijā, kas līdz šim bija maksas pakalpojums. Tādējādi ceram atvieglot šī bīstamā atkrituma apsaimniekošanu vismaz privātpersonām, bet atgādinu, ka esam tikai zvana attālumā un atvērti sarunām par bezmaksas savākšanu un eļļas konteineru uzstādīšanu arī ar uzņēmumiem, kuri rada eļļas atkritumus.

 

 
5 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
ExRacer 12.jūnijs 2025 18:54
2 0 Atbildēt

Es kādreiz strādāju autoservisā, kur apkurē izmantoja lietoto eļļu. Saimniekam bija čoms, kaut kāds apkures iekārtu inženieris, viņš bija uztaisījis iekārtu,  kurā eļļu jauca ar ūdeni, kā arī ūdeni pilināja vēl arī kurtuvē. Iekurināšanai vajadzēja apmēram litru dīzeļdegvielas, tad pārslēdzas uz emulsiju. Nebija tur nekādu melnu dūmu, arī katls bija salīdzinoši tīrs. Par atgāzu sastāvu neņemos spriest. Smakas ar nekādas nebija. Kurināja pa lēto. Un ko tagad, atdot pa velti šitiem ekošmeko visu eļļu, un kurināt ar dārgo gāzi/ granulām?

Naudasmaiss 13.jūnijs 2025 0:58
1 0 Atbildēt

Pa velti? Šitie gnīdas neko pa velti neņems. Tu maksāsi par to. Jo viņi ir labdari.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto.lv redaktors Māris Ozoliņš nepiekrīt CSDD ekspertam Oskaram Irbītim par ceļu infrastruktūras (ne)ietekmi uz drošību (+ VIDEO) 21

Māris Ozoliņš skaidro, kāpēc nepiekrīt CSDD ekspertam Oskaram Irbītim, kurš uzskata, ka negadījumu statistiku vairo nevis ceļu infrastruktūra, bet braukšanas stils.. Lasīt vairāk

 

Veco tiltu Salacgrīvā demontēja, nepieskaroties ūdenim (+ FOTO) 1

Salacgrīvā ir pilnībā nojaukts vecais tilts pār Salacu un turpinās jaunā tilta būvdarbi. Lai mazinātu ietekmi uz dabu, darbi veikti no peldošiem pontoniem, izmantojot celtņus un speciālus betona griezējus. Vecā tilta nojaukšanu veica PS «NB&Tilts» apakšuzņēmējs SIA «Grāvējs». Lasīt vairāk

 

Cilvēki turpina iekrist LMT un Jūrmalas domes lamatās un neapzināti pārkāpj CSN saņemot naudas sodus (+ VIDEO) 60

iAuto.lv skaidro, kur tas "āķis" un, kā autovadītājiem neiekrist pie viltīgi izliktajām ceļa zīmju/luksoforu lamatām. Lasīt vairāk

 

Pauls Timrots dalās pārdomās par satiksmes nebūšanām Rīgā, Tilta un Čaka ielā, pašvaldības policijas priekšnieku (+ VIDEO) 35

Timrots ir pazīstams kā TV raidījuma „Zebra” vadītājs, kurš jau vairāk nekā divdesmit gadus analizē un komentē satiksmes drošības jautājumus Latvijā. Šoreiz viņš izsakās par dažādiem jautājumiem, tostarp pauž savu viedokli par vēlēšanām. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti