Turklāt Ansi neielika cietumā par "nepakļaušanos sistēmai", bet gan par piespriestā soda, kas tomēr bija samērā maigs, pārkāpšanu. Sodu dabūtu arī tāds, kurš ar bruģi apmētā jebkuru īpašumu. To "nepakļaušanās sistēmai" un "politiskā bēgļa" naratīvu izdomāja pats AAB, lai uzsvērtu savu nomīzīgumu.
- Sludinājumi
- Ziņas
- Vīriem
- Tehnoloģijas
- Sports
- Video&TV
- Forums
- Lasītāju pieredze
- Akcijas
- Jautā ekspertam
Nu, tā... Šo testu gaidīju ar ļoti lielu interesi, jo līdz šim mana elektroauto braukšanas pieredze bija aprobežojusies tikai ar Renault Zoe un abu paaudžu Nissan Leaf. Pirmo es noteikti neizskatītu kā savu kompakto izmēru un izteikti "ķeblīgās" sēdpozīcijas dēļ. Otrais, kaut arī, manuprāt, ir ļoti labs auto, tomēr ir izteikts "oldskūls". Starp citu, uz ID.4 testu ierados ar aizlienētu Zoe (lai nav jāmaksā par iebraukšanu Jūrmalā - santīmmīlis ierunājās), tāpēc jo vairāk interesanti bija salīdzināt divus it kā nesalīdzināmus spēkratus, bet tomēr elektroauto. Bet, nu, prelūdiju pie malas un ķeramies klāt ID.4.
Testa auto bija tieši tas pats EX2501, kas bildē augštāk - ar 77 kWh bateriju un 150 kW jeb 204 ZS jaudu. Dizains, protams, ir gaumes lieta, bet šis X3/Q5/GLC izmēra SUV man patīk un zilā krāsa, manuprāt, ID.4 izskatās vislabāk no pieejamām. Es pat teiktu - ID.4 ir glītākais no aktuālo VW modeļu klāsta, ko reti var teikt par elektromobiļiem. Riteņi uz 21 collu diskiem izskatās iespaidīgi, bet, manuprāt, ar izmēru VW ir stipri pārspīlējis (ar šāda izmēra apaviem tiek apauts arī brālēns Škoda Enyaq). Prātā nāk Annie Lennox slavenā dziesma ar nosaukumu "Whyyyyyyyy". Nu, priekš kam tas vajadzīgs, pasakiet jel man kāds? Šāda izmēra auto pilnīgi pietiktu ar 19 collām, turklāt pat labo ceļu zemē Vācijā pilsētās ir tramvaju sliedes, ielāpi un visādi "pampaki", kuru pārbraukšana ar šāda izmēra riteņiem nav diez ko komfortabla, par t.s. gulošajiem policistiem nerunājot. Pat negribas domāt, cik šādi diski maksā. Apdrošinātāji noteikti priecāsies, saņemot pieteikumus par iebraukšanu Rīgas bedrēs. Sāku kalt galvā mantru un kā sektants pie sevis atkārtot: "Saudzē diskus, saudzē diskus..." Šo raksta čalis, kura ikdienas automašīnai ir 20 collu diski...
Auto apskatīts, atslēgas saņemtas, laiks pašam svarīgākajam - testa braucienam. Gatavojos kāpt iekšā un pamanu, ka mašīnai, visticamāk aerodinamikas vārdā, ir t.s. gremdētie rokturi, kā astoņdesmito/deviņdesmito gadu mašīnām. Šodien tādus redzu tikai dažos Dacia modeļos - Duster, piemēram. Kaut arī ne tik praktiski, vizuāli man tie patīk labāk, tāpēc nopriecājos par šādu VW pieeju, bet kas tev deva?! Durvis nevar atvērt klasiskajā veidā, bet rokturu iekšpusē ir poga un salona durvis tiek atvērtas līdzīgi kā vairumam auto veras bagāžnieks - nospiežot šo pogu. Diez ko ērti nav, bet ar laiku pieradu.
Uzreiz jāsaka, ka pirms testa neskatījos nekādus Youtube video vai citus šī auto apskatus. Sak, tas taču VW, gan jau viss, tāpat kā pārējos modeļos, ātri būs saprotams. Bet atkal - kas tev deva! Pat starta poga ir "noslēpta" aiz stūres rata. Vajadzētu tā kā sākt braukt, bet nevaru atrast pārnesumu sviru. Pirmā doma bija - varbūt šim ir kloķis kā mercedesiem. Nekā, aiz sūres rata mazā displeja labajā pusē ir aizslēpušies D/B, R un N burti un blakus tāds kā pielipināts knibulis, ar ko tos pārslēgt. Pirmā doma bija - gan jau, līdzīgi kā Mercedes, Drive uz leju, R - uz augšū, bet nekā - svira nekustas ne lūdzama. Un tad, bļin, ievēroju, ka Māris filmē un mani sāk pārņemt stress - kaut nu nebūtu jāpiedzīvo kauns un jāprasa, kā to verķi izkustināt no vietas. Pēc pāris sekundēm sanāca - lai ieliktu Drive režīmā, svira jāpagriež it kā no sevis prom, atpakaļgaitā - savā virzienā. Atkal - nu, kāpēc tā jāsarežģī dzīve? Bet, nu, auto ir sācis kustēties, izmocu smaidu, ko veltu Māra kamerai un, skaitot "saudzē diskus" mantru, lēnā gaitā dodos dzīvē. Vēl viena piebilde par ātrumu pārslēgšanu (starp citu, vai attiecībā uz elektroauto ir pieņemts lietot jēdzienu "pārnesumi"? Ja nē, tad kā būtu korektāk?) - attēlā blakus svirai režīmi tiek parādīti 'šādi - D/B ir augšpusē, tad uz leju seko N, pēc tam R. Vai loģiskāk nebūtu otrādi, kā citās automašīnās? Šādus risinājumus varētu saprast un piedot, piemēram, Citroen vai SAAB, bet ne jau VW...
Sāku braukt. Pie pirmā krustojuma pēc Māra izaicinājuma sāku meklēt, kā atvērt aizmugurējos logus. Uzrakstu "Rear" virs logu pacēlāju slēdžiem pat ar savu tuneļa skatienu pamanīju visai ātri, pieskāros tam, uzraksts iedegās un aizmugurējais logs vaļā. Nopriecājos par mazo uzvaru un sāku braukt, jo tajā brīdī iedegās zaļā gaisma. Pēc pāris sekundēm tā kā vajadzētu logu aizvērt, bet nekādas reakcijas. Skatos, "Rear" jau nodzisis, "jātačo" atkal un tikai tad logu var aizvērt. Interesanti būtu dzirdēt VW komentāru - kāpēc tik, es atvainojos, bezjēdzīga funkcija? Vai tiešām tā ir lētāk kā ielikt divas papildus pogas?
Labi, braucam tālāk. Pie stūres ir ērti, ātri vien atradu sev ērtu sēdpozīciju, pieregulēju stūri. Salons izskatās glīti, moderni, apdares materiāli ir labā līmenī. ID.4 ir aprīkots ar neparasti mazu mērinstrumentu paneli, turklāt, tas atrodas uz stūres statņa, attiecīgi, displejs "staigā" līdzi stūrei. Sajūta visai dīvaina, bet es neteiktu, ka tas ir slikti. Ar laiku pieradu. Informācija viegli nolasāma, tiesa, tās uz displeja nav daudz - ātrums, baterijas un nobraucamo kilometru atlikums, ekonometrs (vai kā sauc to fīču, kas rāda - baterija tērējas vai reģenerējas). Sāku domāt - a kā es zināšu, cik km esmu nobraucis un kāds vispār ir auto noskrējiens. ātrumā nekādas pogas neatradu, bet, nu labi, vēlāk papētīšu. To, ka šis jāpapēta, atcerējos gan tikai pēc tam, kad auto bija atdots. Testa automobilis ir aprīkots ar head-up displeju. Tiesa, tas bija tāds izplūdis, miglains. Prasītos pieregulēt asumu kā vecajiem fotoaparātiem.
Jūrmalas ielas nav tās pašas gludākās, bet auto ar saviem 21 collu diskiem nelīdzenumus "ņem" diezgan komortabli. Vadāmību pilnīgi noteikti nevar saukt par aizraujošu, drīzāk tā ir relaksēta - negribas steigties, bet gan uzgriezt skaļāk mūziku, iekārtoties ērtajos sēdekļos un braudīt nesteidzīgu braucienu. Bet, runājot par mūziku... vajadzētu pievienot telefonu vai vismaz līdz brīdim, kad apstāšos un "izveidošu pāri", ieslēgt radio. Tikai kā to izdarīt? Blakus klimata regulēšanas touch pogām atrodu audio ieslēgšanas pogu, nospiežu, bet nekādas reakcijas, lielais 12 collu displejs arī nereaģē. Mēģinu vēlreiz, tad ar stūres pogām pagriezt skaļāk, bet arī tas nelīdz, un saprotu, ka te tomēr būs cita cita problēma. Par stūres pogām runājot, tās tiek nospiestas ar skaņu, it kā kāds klauvētu pie durvīm. Skaņu es nebūt nesauktu par patīkamu, bet, visticamāk, to var iestatījumos noņemt. Bet man tagad citas problēmas. Meklēju kādu Menu pogu, lai atrastu centrādlajā displejā vismaz kaut ko, bet nekur tādas pogas vai uzraksta nav. Klusumā aizbraucu līdz Rīgai, apstājos un sāku "f'īčot". Kādas 5 minūtes mēģinu visu ko, līdz beidzot nejaušu uzduros mazam kvadrātiņam displeja kreisajā pusē, uz kura nebija nekāda uzraksta. VW, NOPIETNI??? Vai tiešām jūsu front-end programmētāji nevarēja pielikt klāt dajebko, lai lietotājs saprastu, ka tas ir "Menu"? Ar šo, par laimi, mana cīņa ar lielo displeju beidzas, tālāk viss ir vienkārši - ātri tiek pievienots telefons, uzlikta navigācija, iestatīts vēlamais apgaismojums noskaņai. Starp citu, šim auto var atsevišķi iestatīt krāsu centrālajai līnijai/displejam un atsevišķi durvīm. Toņu ir daudz, līdz ar to katrs var piemeklēt sev tīkamo. Rīgas centrā, pateicoties kādam taksistam, nācās veikt ekstrēmu bremzēšanu. Brīdī, kad taksists izbrauca priekšā, zem vējstikla iedegās sarkana līnija un vairāki brīdinājumi). Gan jau auto būtu uzsācis arī bremzēšanu, bet es paspēju pirmais.
Salons ir izteikti plašs. Ja es - 1.81 metru garš cilvēks apsēžos "aiz sevis", vietas kājām paliek daudz un trim vidējas miesas būves cilvēkiem aizmugurē ir gana ērti. Arī bagāžnieks ir visai ietilpīgs. VW ir godam pastrādājis, lai koncerna nozīmīgākais elektroauto būtu gan glīts, gan ērts, gan praktisks.
Kā jau minēju, auto vadāmība nav aizbraujoša, drīzāk tā ir relaksēta, neskatoties uz visai skaļajām riepām. Smieklīgi, bet Zoe, ar kuru ierados, brauca klusāk. ID.4 paātrinās diezgan strauji un visai ātri tiek sasniegts ātrums, par kādu pat uz Jūrmalas šosejas var godam nopelnīt soda punktus. Bet kārdinājums pamēģināt auto lielākos ātrumos gūst virsroku un es nedaudz "uzspiežu" vēl. Ar šo auto tiešām ir bauda braukt. Auto pārliecinoši turējās uz ceļa arī, manuprāt, sliktākajā ceļa posmā Rīgas tuvumā - no Lielājas šosejas uz Skulti. Bet tā ir ideāla vieta, lai pamēģinātu auto vadāmību uz slikta seguma un "pampakiem". Auto pat pie "legālajiem" 90+19 km/h turējās uz ceļa kā pielīmēts. Tiesa, patīkamās sajūtas pazuda, nobraucot no asfalta. Nebija komfortabli, izdangātais ceļš pamatīgi "sita cauri". Bet, nu, nav šis auto domāts grantētiem ceļiem. Tad nu ātri agriezos uz asfalta, lai turpinātu pētīt automobili komfortablākos apstākļos.
Atklāju vēl vienu sīkumu, pie kā gribas piekasīties - audio sistēmas regulēšanas pogas uz stūres. Nerunājot par to, ka pašas audiosistēmas kvalitāte nekādi neatbilst automašīnai, kas maksā teju 60 tūkstošus euro, arī pogu izvietojums, manuprāt, ir pagalam neparocīgs. Skaļuma regulēšanas pogas ir izvietotas horizontāli, bet dziesmu "pārtīšanas" pogas - vertikāli. Man kabāk patiktu otrādi, bet, nu, labi, lai būtu. Bet vai jums nešķiet, ka tādā gadījumā parocīgāk būtu, ja "uz priekšu" poga būtu augšpusē, "atpakaļ" - apakšā? Šeit ir otrādi - "nākamās dziesmas poga" uz atpakšējā - ar bultu uz leju Tikpat labi varēja "skaļāk" pogu ielikt kreisajā pusē. Sīkums, protams, bet pie šī ilgi nācās pierast.
Patīkami pārsteidza "patēriņš" - 2.5 stundu laikā "nokurināju" tikai trešdaļu baterijas. Kad saņēmu auto, displejā rādīja atlikumu 380 km, kad atdevu, rādīja 272.
Vēl viena lieta, kas pārsteidza nepatīkami - auto nav aprīkots ar USB ligzdām, ir 4 jaunā standarta mikro ligzdas. Nav arī "piepīpētāja", attiecīgi laikam nevar pieslēgt strāvas pārveidotāju, lai, piemēram, uzlādētu datoru.
Rezumējot- ID.4 ir, manuprāt, teju 60 tūkstošu vērtam auto pārāk daudz kaitinošu sīkumu, bet ar visu to auto kopumā man patīk, braucienu patiešām izbaudīju, un bija žēl atdot atslēgas. Vai es šādu auto iegādātos sev, ja meklētu braucamo šajā cenu kategorijā? Hmmmmm, ja man būtu privātmāja, kur to lādēt, droši vien izskatītu kā variantu, ja ir iespējams pasūtīt labāku audiosistēmu.
Paldie Mārim un iauto par iespēju.