Visi komentāri - Kā dzīvojam, tā arī braucam: sociālpsiholoģe par Latvijas satiksmes kultūru

Kā dzīvojam, tā arī braucam: sociālpsiholoģe par Latvijas satiksmes kultūru 20

 

Foto: iAuto.lv

Vilis Bērziņš | 31.augusts 2025 17:45

Braucot ar savu vai nomas auto, robežas šķērsošana Baltijā nozīmē ne tikai jaunu valodu, bet arī smalkas satiksmes kultūras nianses.

Europcar vadītājs Latvijā Vilis Bērziņš un sociālpsiholoģe Inese Muzikante dalās novērojumos un praktiskos padomos, kā pielāgoties kaimiņvalstu braukšanas stilam, kā arī skaidro, kā vēsturiskie un sociālie faktori veido satiksmes kultūru Latvijā.

Ņemot vērā, ka Baltijas valstu iedzīvotāji visbiežāk ceļo uz kaimiņvalstīm, ir īpaši svarīgi pievērst uzmanību tam, kā satiksmes kultūra atšķiras katrā no tām. Pēc Bērziņa teiktā, Europcar Latvija ilggadējā pieredze Baltijas tirgū rāda, ka atšķirības satiksmes kultūrā un noteikumu ievērošanā visbiežāk kļūst pamanāmas tieši pie valstu robežām. Tomēr kaimiņvalstis savstarpēji labi pārzina šīs nianses. “Cilvēki ir pieraduši pie kaimiņu paradumiem, un satiksmes kultūra bieži kļūst par vienu no faktoriem, kas veido priekšstatus par kaimiņu tautu raksturiem.” norāda Vilis Bērziņš.

Mēs braucam, kā dzīvojam

Sociālpsiholoģe Inese Muzikante atzīmē, ka lai arī Latvijā nav veikti specifiski pētījumi, kas salīdzinātu braukšanas kultūru ar Lietuvu vai Igauniju, satiksmes paradumus var izprast caur plašāku sabiedrības uzvedības prizmu. “Braukšana ir kā sabiedrības spogulis – uz ceļa mēs izpaužam tās pašas vērtības un normas, ko ikdienas dzīvē. Tas nav tā, ka, iekāpjot mašīnā, mēs pārtopam par citiem cilvēkiem. Ja sabiedrībā ir pieņemts ignorēt noteikumus vai būt pārlieku tolerantiem pret citu pārkāpumiem, tas parādās arī satiksmē,” viņa skaidro.

Viens spilgts piemērs ir attieksme pret citu sodīšanu. Padomju laikos ziņošana par pārkāpējiem tika uzskatīta par nosodāmu. Šī sajūta saglabājusies arī mūsdienās – piemēram, autovadītāji brīdina viens otru par policijas posteņiem. “Liekas, ka tā ir savstarpējās palīdzības izpausme, bet patiesībā tas kavē drošības uzlabošanu. Brīdinot, mēs faktiski atbalstām pārkāpumu kultūru,” norāda Muzikante.

No haotiskajiem 90. gadiem līdz šodienai

Pārmaiņas tomēr notiek. Deviņdesmitajos gados braukšana reibumā bija gandrīz norma – pēc ballītes neviens neiebilda, ja draugs sēdās pie stūres alkohola reibumā. “Tagad tāda attieksme ir daudz retāka. Draugi un radinieki daudz biežāk iejaucas, aizrāda vai pat fiziski neļauj braukt,” saka eksperte.

Būtiski uzlabojumi notikuši arī statistikā – pēc stingrākiem drošības pasākumiem 2000. gadu sākumā avāriju un bojāgājušo skaits samazinājās. Tomēr joprojām sabiedrībā dzīvo tā saucamās “pieļaujamās normas” – piemēram, uzskats, ka pārsniegt ātrumu par 10–20 km/h ir pieņemami.

Emociju piesātinājums un empātijas trūkums – ne tikai uz ceļa

Muzikante uzsver, ka satiksmes drošību ietekmē savstarpējā cieņa un empātija: “Pētījumi rāda – jo mazāk sabiedrībā ir empātijas, jo vairāk agresīvas braukšanas. Ja uz ceļa es domāju, ka cits vadītājs mani apzināti provocē, es reaģēju dusmīgi. Diemžēl Latvijā šāda sajūta ir biežāka nekā daudzviet Eiropā.”

Satiksmes kultūru nosaka ne tikai likumi un normas, bet arī vadītāju emocionālais stāvoklis. “Mūsu braukšanu var ietekmēt jebkas – dusmas darbā, strīds mājās vai pat pārmērīgs prieks. Spēcīgas emocijas maina lēmumus pie stūres, bieži palielinot ātrumu vai risku līmeni,” skaidro Muzikante. Viens no izplatītākajiem riska faktoriem ir steiga. “Kad cilvēks kavē, viņš koncentrējas tikai uz savu mērķi un nepamana citus satiksmes dalībniekus. Paradoksāli – mēs zinām, ka būs sastrēgums, bet reti izbraucam agrāk, lai to apietu,” viņa piebilst.

Paaudžu un kaimiņvalstu atšķirības

Vai jaunākie vadītāji brauc drošāk? Muzikante saka – statistika rāda, ka vīrieši vecuma grupā no 15 līdz 29 gadiem joprojām ir lielākā riska grupa. “Jā, jauniešu attieksme pret braukšanu reibumā ir stingrāka, tomēr ātruma pārsniegšana un riskanta apdzīšana saglabājas kā vecumposma īpatnība – tas ir vairāk saistīts ar pieredzes trūkumu un vēlmi pierādīt sevi, nevis ar konkrētu nacionālo kultūru,” norāda eksperte.

Runājot par kaimiņvalstīm, gan sociālpsiholoģe Inese Muzikante, gan satiksmes eksperti atzīst – Igaunijas satiksmes kultūra būtiski atšķiras ar savu disciplinēto un strukturēto raksturu. Igauņu satiksmes psihologs Gunārs Meinhards norāda, ka, lai gan ne visi igauņi vienmēr brauc lēni, kopumā satiksmes vide tur ir mierīgāka un prognozējamāka, ko veicina gan ģeogrāfiskā tuvība Skandināvijai, gan efektīva uzraudzības sistēma. Stacionārie ātruma radari, regulāras alkohola pārbaudes un spēcīgas sociālās normas ne tikai disciplinē vadītājus, bet arī nostiprina sabiedrības kopējo attieksmi pret noteikumu ievērošanu.

Par lietuviešu satiksmes paradumiem eksperte komentē piesardzīgi, jo nav veikti tieši salīdzinoši pētījumi. Tomēr citviet reģionā bieži piemin, ka Lietuvas satiksme ir emocionālāka un dinamiskāka – ar straujāku paātrinājumu, biežākām apdzīšanām un nepieciešamību būt modram. Viens no spilgtiem piemēriem – atšķirīgā attieksme pret gājēju pārejām. Kamēr Igaunijā apstāšanās pie pārejas tiek uzskatīta par normu gan juridiskā, gan sabiedriskā nozīmē, Lietuvā autovadītāji šo normu ne vienmēr ievēro pat minimālā mērā.

Papildus uzvedības atšķirībām būtiska loma ir arī kontroles mehānismu dažādībā. Igaunijā galvenā uzmanība tiek vērsta uz fiksētajiem ātruma radariem, savukārt Lietuvā tiek ieviestas arī vidējā ātruma kontroles sistēmas, kas mēra braukšanas ātrumu visā posmā, nevis tikai konkrētā punktā. “Šīs atšķirības nevar vienkārši nosaukt par sliktākām vai labākām – tās ir kultūras un paradumu kombinācija,” piebilst eksperte.

Prakse un profilakse - kā sagatavoties ceļam pāri robežām

Gan fakti, gan pieredze rāda – izpratne par vietējo satiksmes kultūru ir tikpat svarīga kā auto tehniskais stāvoklis vai derīga apdrošināšana. Tieši tas bieži vien atšķir drošu braucienu no riska pilnas situācijas. Tādēļ Europcar iesaka:

-       Pārbaudīt galamērķa satiksmes noteikumus un sodu sistēmu pirms brauciena;

-       Ievērot ne tikai likumu burtu, bet arī vietējās pieklājības normas uz ceļa;

-       Atcerēties, ka sodi par pārkāpumiem var tikt piemēroti arī pēc robežas šķērsošanas;

-       Plānot maršrutu un izvairīties no steigas, kas joprojām ir viens no biežākajiem negadījumu cēloņiem.

“Mūsu prioritāte ir nodrošināt, lai auto noma sniegtu brīvību, nevis radītu apdraudējumu. Tāpēc autovadītājiem ir svarīgi saprast, kā droši pārvietoties pa ceļiem katrā valstī – ne tikai to, ko nosaka likums, bet arī to, ko patiesībā nozīmē vietējā satiksmes kultūra,” secina Europcar vadītājs Latvijā Vilis Bērziņš.

 

 
Visi komentāri
 
srt 31.augusts 2025 18:52
7 3 Atbildēt

Man ir aizdoma, ka tā sociālistiskā psiholoģe neko nerubī no padomju laikiem. Štučišana jeb ziņošana bija ne tikai atbalstāma, bet daudzi uz tās rēķina visai veiksmīgi kāpa pa karjeras kāpnēm.

Un arī braukšana reibumā bija sodāma, bija "trīs caurumu sistēma" un regulārie alkobraucēji tika pat pie īpašajiem auto numuriem.

WALA 31.augusts 2025 19:35
5 1 Atbildēt

Galvenais ka ir kāds par šiem spriedelējumiem.arī maksā. Ar padumjajiem laikiem tam nav nekāda sakara. 1995/96 gadā dzīvoju ASV Sietlas apkaimē. Bija atšķirība piemēram starp Sietlas/Vašingtonas štata braucējiem un Kalifornijas braucèjiem. Ja vietējie turējās pie ātruma limitiem, tad "California drivers" vienmēr un visur +5mph ...Un tā var atrast jebkādu sev vēlamu piemēru ... tā ka ar socialisma "nastu" tam nav absolūti nekāda sakara ...

Hmm 31.augusts 2025 20:20
4 2 Atbildēt

Malacis eksperte - manuprāt, viss pareizi, ko viņa saka, un arī salīdzinājumā ar kai'miņiem, esam pa vidu - igauņi brauc prātīgāk un disciplinētāk par mums, toties leiši ir vēl negantāki kā mēs.

Padumju_xperds 31.augusts 2025 23:35
13 0 Atbildēt

Laiku laikos bija polipolicija "uz ielas".Ieskaitot patruļ dienestu,stacionāros posteņus un pat heli hopterus.

Dzerts ticis visos laikos, tikai laiku laikos bija cieņā tā saucamā "dzer/brauc kultūra".Nezinu itin ne vienu Vadītāju, kurš savureiz nebūtu šādā starpstāvoklī braucis.

Tagad tādas kultūras vairs nav, tāpēc tas šodienas (pieķertais) dzērājs galvanokārt ir tāds jau stipri degradējies subjekts.

Kāpēc pie "tolaiku" (un arī mūsējo jaunlaiku laikos) to oficiāli pieķerto nebija nemaz tik dikti daudz- nu padomājiet paši.Amat personu alkatība ir bijusi populāra nu pilnīgi visos laikos.Ieskaitot tās iespaidā nodemonstrēto izcilo atjautību un izdomu.

Kas attiecas uz x-perti, viņas "tēlaino izdomu" laikam ir veicinājuši kādi šī raksta (patiesie) passūtītāji.Jo patlaban populārā slaukšanas tēma taču kaut kādīgi ir jāuztur.

Žēl, ka nav nocitēts dažus gadus iepriekš publicētais Lietuvas Priekšnieka teiktais, ka "uz autostrādēm" V/vid posmu tur neesot un arī nebūšot.

Ābols 1.septembris 2025 8:52
12 1 Atbildēt

O jāā, prātā pie stūres diemžel esam ļoti neattīstīti.

Šorīt braucu pa jūrmalas apvadceļa šoseju uz 95kmh pēc gps datiem, viens džipveidīgais pielien man pie bampera, kaut ko raustās pa joslu, nervozē, žetikulē(tik tuvu bija ka visu prefekti savā atpakaļskata spogulī redzu), nekur netiek jo pretī arī intensīva satiksme.

Mazāka iespēja, mēgina dzīt, bet dzīt nemāk(vai zem kapota tur nekā nav) vopšim es kruīzā mierīgi braucu, bet tiek man līdz pusei, viņam nākas mest pa nažiem, atgriežas atpakaļ aiz manis, kko sāk signalizēt...

 Beidzot parādas iespēja, iet garam, uzmet man fakuci, agresīvi ielien man prieksa un vēl uzspiež bremž signāl un tad aizbrauc uz ~120kmh talāk, KAPĒC TĀ JĀBRAUC? 😂 VNK LOL!

Bradypus 1.septembris 2025 9:00
5 1 Atbildēt

Jā, patiešām KĀPĒC TĀ JĀBRAUC? Man aizvakar bija analoga situācija - tie paši 95kmh kruīzā (100 pēc auto melojošā spidometra). Pielīda tāds pat BMW pie bampera - pie pirmās iespējas paņēmu pa labi, laicīgi parādot labo pagriezienu, lai apdzen. Apdzina bez raustīšanās un... Parādīja vēl paldies, nevis fakuci un bremzes.

Sergejs 1.septembris 2025 13:00
0 0 Atbildēt

Jā, Bradypus, var arī tā un es pats tādu praksi piekopju. Bet ir autopiloti kuri to nesaprot un turpina karāties uz bampera taisnā posmā, toties pēc pāris km, tuvojoties pauguram, nez kāpēc izdomā dzīt... Tā vien gribās tādiem trepanāciju uztaisīt, paskatīties galvaskausa saturu.

Ābols 1.septembris 2025 14:15
1 0 Atbildēt

Interesanti, kā ta jūs vienā joslā uz 1joslu šosejas samainījāties? 

Jēga no tās tavas 'labās stadijas' ja tāpat garām droši netiek, vai nu dzinējs ies pretējam purnā(ja vien pretejais arī maksimali tuvu savai labajai malai nepiespiedīsies) vai nu tev pašam grāvis.

 Tad pie jebkāda CSNg, kurš galā būs vainīgs?

Nezināju, ka autoskolā tā māca, ja kāds tirliņš kas uzspļauj uz ceļu satiksmes noteikumiem un aizmugurē raustās, tad TEV pēc iespējas ātrak savu transportlīdzekli bezmazvai grāvī jālidina lai palaistu šo nervozo. 😂👌 Nevis nervozajam atņemt tiesības un būtu jaiziet kāds psihoterapetu kurss lai izbeigtu izgāst savu dzīves neapmeirinatību uz ceļa.

Vidzeme 1.septembris 2025 16:35
0 0 Atbildēt

Autoskolā nemāca, tur jau tā nelaime - es savā pilsētā regulāri redzu, ka instyruktori liek griezties apkārt, izbraucot tikai 1 km no pilsētas robežas. Nu, kāda tur apmācība, kādu pieredzi kursants var gūt, ja viņš to ārpilsētas šoseju pat paostīt nedabū.

Bradypus 1.septembris 2025 8:55
6 2 Atbildēt

Eksperte vēl nav pamanījusi arī to, ka pavisam atšķirīga attieksme sabiedrībā ir pret likumu pārkāpšanu atkarībā no likuma debilitātes līmeņa. 

Bet jā - atslēgfrāze (kuras patieso jēgu pati eksperte acīmredzami nemaz nesaprot) ir "Ievērot ne tikai likumu burtu, bet arī vietējās pieklājības normas uz ceļa" - brīdī, kad burta kalps nonāk situācijā, kurā vietējās pieklājības normas ir pretrunā ar debila likuma burtu, viņš automātiski rada avārijas situāciju.

W12 1.septembris 2025 9:46
15 1 Atbildēt

Igaunijā ir vēl mazāk iedzīvotāju kā Latvijā. Līdz ar to arī iedzīvotāju blīvums ir mazāks. Turklāt jāatceras viena būtiska nianse, kas mūs atšķir no Igaunijas un Lietuvas, tas ir, mūsu valsts galvaspilsētas Rīgas ģeogrāfiskais novietojums. Rīga atrodas Latvijas centrā. Stulbākais šai stāstā ir tas, ka praktiski visi valsts galvenie autoceļi ved caur Rīgu vai gar pašu Rīgu. It kā jau tas nav slikti, bet...diemžēl izpaliek atbilstoša infrastruktūra. Realitātē Rīga ar tās apkārtni ir kā Latvijas transportsistēmas pudeles kakls. Piemēri? Nu kaut vai tas pats Rīgas apvedceļš. Tā taču ir parodija

hue 1.septembris 2025 11:22
8 0 Atbildēt

Šorīt miglā lielākā daļa brauca ar izslēgtiem migleniekiem, 1 gudrenieks ar gabarītiem, bet darvina balvu ieguva bmw arī ar izslēgtiem gabarītiem. Tas bija tikai 10 minūšu braucienā.

ZZZZ 1.septembris 2025 13:38
1 0 Atbildēt

Viss pareizi, tik iz trūkst krūmos, ar fēnu, tupētāju...Ka precīzi 650 X teica tā tas ir bijis un būs...Sākam ar sevi, paškontrole, nervu sistēmas mierināšanai noder sportiskas aktivitātes. Izlādējies un brauc čillā 👍😍

LohMeistars 1.septembris 2025 17:06
2 1 Atbildēt

Braucot uz 95 "pāc žps" ir krietni lielāka iespēja tapt iesaistītam visādās loh situācijās, nekā braucot piem uz (ar) 102 (vai 103) pēc tiem paš loh žps datiem.

JO (!) - nu ja nav galīgs lohs (kurš (nubetprottams) vienlaikus pretendē uz Pamācošu Pamācību izsniegšanu citiem lohiem), tad viņš reāli ZIN, ka kaut daļēji "dzīvas" satiksmes apstākļos viņam diez vai izdosies savu to reālo V/vid pārsniegt līdz tiem REĀLAJIEM sodāmajiem +13.Tur kaut suuda 5km posms, reālā satiksmē daļu tā visdrīzāk nobrauksi ar krietniem mīnusiem.

TAS, ka daudz kretīnu, kuri pretendē uz kādu dižo Pro statusu, taču kuriem vienlaikus nav sajēgas ne par lietu patieso būtību, ne par dažādo kontrol mēr ierīču darbības principiem un teh iespējām- nu tas nu ir fakts.

Tie taču ir tādi reāli pirdaroassi, kuri te ikdienā kko "pārliecinoši pārkāpj", īstenībā paši īsti nesaprazdami, ko īsti viņi dara.

Tikai galējs izmiekla cienīgs klauns var "atļauties pa 3šo joslu lepni sipt uz +30, pie radara savācoties uz -10. Pret tādiem diemžēl nav "likumīgu" līdzekļu- katrs vērotājs var izpaust savu nostāju, kā viņam (tobrīd) liekas pareizāk.

BET- ir sens tāds novērojums, ka TU (es,viņš/viņa) nevari būt visu katru savu brauciena minūti par "prokuroru".Tas reāli nogurdina un galu galā pats vari iekļūt kādā pārpratumā.

Plus vēl, ka tam "pārmācītājam" diezin vai likumiski būs taisnība, taču "pārmācāmais" var izrādīties itin pretīgs.Tā ka lai katrs tā izsvērti pafiltrē savas iespējamās izpausmes un "pamācības".Vismaz ne katrreiz un ne vienmēr tās pielietot.

ZZZZ 2.septembris 2025 9:18
0 0 Atbildēt

LahMestar ev pamēģini pabraukt ar zilo nr. Tad Tu redzēsi, kā katrs knariņš ar kūpošu mīzeli grib pierādīt, kā viņš var tavu tačku piesmiet...Kut gan īstenībā tu konstanti iĀ turi 103/5 uc nav svarīgi, vienalga. Jo savā prātiņā pārliecināts, ka tūlīt tūlīt tev baterija beigsies un cik jaudīgs ir viņa dūms beidzamais izspiestais...vai ja tu godīgi kruīzē pilsētā uc ar spido ātrumu. Viņš gatavs atkāptie un ieskrieties ka tik sasniegtu nelegālus ātrumus un plīvojot tiktu garām...

Tieši 1. septemrī līdzīga situācija, tik CP tālumā pretim brauca...vajadzēja redzēt kā priekšā lika pa mēmajiem, gatavs nosisties un citus līdzi paņēmt...no bailēm par, sOdu🙈

LohMeistars 2.septembris 2025 15:40
0 0 Atbildēt

Tas taču ir klassika! Nospiedoši lielākā Vadītāju (īpa'šnieku)) daļa vēlas izpausties.Katrs pie tā "sava" konkrētā auto imidža ar laiku pierod.Ka tev visu laiku pie mazākās izdevības kāds cenšas kko "pierādīt". Ar zilo numuru, cik nu epizodiski gadījies izbraukt, ir līdzīgi.Tāpat ,kā gadās arī otrādas izpausmes tieši no atsevišķu "zilo" numuru puses.

Visai bieži tie konkurētāji neliekas mierā un kko "pierādīt" tev centīsies visa kopējā maršruta garumā.Jo nav pienācīgi atgādināts par to, ka ir neētiski līst cita Vadītāja personiskajā telpā.Lohs to nesaprot, bet normāls vadītājs sajūt jau pa gabalu.Īpaši ja uz tukšas brauktuves, kur tam nav loģiska pamatojuma.

Kā arī, katram savureiz gadās izbraukt ar tādu auto,kuru vispār liekas ka "apceļ" ik uz soļa. Pats brīnies. Īsāk sakot,varam braukt cik vien neuzkrītoši mākam, taču dažādi opponenti tāpat atradīsies.

Vernons 2.septembris 2025 10:07
1 1 Atbildēt

Pie noziedzīgas politikas ceļu satiksmē kāds uzdrošinās moralizēt! Ātrumu samazināt, brīdinot citus, nemākam... Virzienrādītājus noslēdzam! Stāvokli joslā, manevram, ieņemt neprotam, bet Rīgā tas ir izčakarēts ar vello joslu labajā pusē un stabiņiem!!! Strauji bremzējam, avārijas izraisam! Bet par to dažam labam iestājas arī Nāves Sods! Piemēram uz Ventspils ceļa pie Jaunmoku pils... Nāves sods!

ZZZZ 2.septembris 2025 12:24
2 2 Atbildēt

Nebūšu te populārs ar, bet par pagriezienu nelietošanu kad kāds ir sodīts...Īpaši aktuāli apraucot gājējus, velo uc šķēršļus uz ceļa. Tad velo kur sodi par koši dzeltenās vestes un koša lukturīša nelietošanu! Pag pag tūliņ jau sāksies krēsla, migla, agrā melnā tumsa...pleķi tumši brūnie pilni ceļi, konstanti. Topinambūrs var pastāstīt, ka es nedršU.

:-) 2.septembris 2025 13:25
0 3 Atbildēt

Jā un dažs labs tiek pie sačakarētas turpmākās dzīves, restota skat, sodāmības un tas viss dēl aplamās Kiesnera teorijas!

o!o 3.septembris 2025 16:55
0 0 Atbildēt

Kur konkrēti slēpjas šīs teorijas aplamums?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

1350 km ar vienu bāku - Nissan Qashqai 1.5 e-Power šķērso Lielbritāniju ar vienu degvielas tvertni

Nissan apliecinājis jaunākās paaudzes Qashqai e-Power tehnoloģijas efektivitāti, veicot 1350 kilometru garu pārbraucienu pa Lielbritānijas teritoriju un šajā laikā uzrādot vidējo degvielas patēriņu 3,76 litri uz 100 kilometriem. Lasīt vairāk

 

Liepājā policija veic satiksmes uzraudzību ar drona palīdzību (+ VIDEO) 18

Liepājā policija sākusi veikt satiksmes uzraudzību ar drona palīdzību. Šodien nepilnas pusstundas ilgušā reidā atklāti 15 pārkāpēji, bet nedēļas laikā konstatēti jau 55 pārkāpumi. Policija norāda, ka turpmāk šādi reidi tiks rīkoti arvien biežāk, tādējādi cerot uz pārkāpumu skaita mazināšanos. Lasīt vairāk

 

iAuto.lv noskaidro, cik maksā Audi pagarinātā versija Ķīnā (+ VIDEO) 5

Sadarbībā ar Ķīnas FAW ražotais A5L ir garāks par Eiropas A5 un var atšķirties gan tehniskā ziņā, gan pēc aprīkojuma. Lasīt vairāk

 

Latvija iegādāsies distances mīnēšanas sistēmas "Skorpion 2" 10

Ņemot vērā mūsdienu kara raksturu un nepieciešamību ātri reaģēt uz pretinieka darbībām, arvien nozīmīgākas valstu aizsardzības spējās kļūst distances mīnēšanas sistēmas. Šī iemesla dēļ arī Latvija plāno iegādāties Vācijas ražojuma distances mīnēšanas sistēmas “Skorpion 2”, kas ir moderna un kaujas laukā sevi pierādījusi tehnoloģija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti