Visi komentāri - ES vēlas aizliegt oglekļa šķiedru

ES vēlas aizliegt oglekļa šķiedru 30

 

Foto: Bugatti

iAuto.lv | 16.aprīlis 2025 15:21

Eiropas Parlamenta izstrādāts grozījums paredz pievienot oglekļa šķiedru ES bīstamo materiālu sarakstam. Ja šāds priekšlikums tiktu pieņemts, tas stātos spēkā no 2029. gada.

Par to raksta, izdevums Motor1.com, skaidrojot, ka automobiļu ražotāji izmanto oglekļa šķiedru, lai varētu samazināt transportlīdzekļu svaru, tajā pašā laikā saglabājot to izturību.

Eiropas Parlamenta izstrādāts grozījums paredz pievienot oglekļa šķiedru ES bīstamo materiālu sarakstam. Pašlaik tajā ietilpst svins, kadmijs, dzīvsudrabs un seškārtīgais hroms — materiāli, ko nelielos apjomos, taču joprojām izmanto automobiļu un lidmašīnu ražošanā.

Grozījums tika pievienots, pārskatot ES Nolietoto transportlīdzekļu direktīvu — ES uzskata, ka oglekļa šķiedras pavedieni varētu nonākt gaisā un nodarīt kaitējumu, nonākot saskarē ar cilvēka ādu. Šī ir pirmā reize pasaulē, kad valdības iestāde ir atzinusi oglekļa šķiedru par bīstamu materiālu.

Ja Parlaments oficiāli pieņems grozījumu, tas Eiropā stāsies spēkā, sākot ar 2029. gadu. Uzņēmumiem pakāpeniski būs jāsamazina oglekļa šķiedras izmantošana ražošanā. Tikai automobiļu ražošana veido līdz pat 20 procentiem no visa oglekļa šķiedras izmantošanas pasaulē.

Pēc ES paziņojuma Japānas oglekļa šķiedras ražotāju akcijas strauji kritās, liecina Nikkei Asia dati. Oglekļa šķiedras aizliegums visvairāk skars Āzijas zīmolus, jo Teijin, Toray Industries un Mitsubishi Chemical veido 54 procentus no visa oglekļa šķiedras ražošanas tirgus pasaulē.

Sporta automašīnu un superauto ražotāji neapšaubāmi cietīs visvairāk no ierosinātā aizlieguma, taču tas skartu arī dažus elektrotransportlīdzekļu ražotājus, piemēram, BMW, Hyundai, Lucid un Tesla.

Motor1.com Itālijas nodaļa uzdevusi jautājumu Eiropas Parlamentam, kas atbildējis, ka oglekļa šķiedras pielietošana autobūvē netiks aizliegta.

 
Visi komentāri
 
650 16.aprīlis 2025 15:52
6 1 Atbildēt

Kam tagd lieki tērēties uz kkādu suuda šķiedru, aizliekt vaig aizvaig pašu to Oglēkli. Visumūsunelaimju (patieso) Cēloni!

Kūdru pumpēt,naftu/rakt, malkukurināt- tas vis taču jau ir (loģiski) aizliegts.

0pis 16.aprīlis 2025 15:56
0 2 Atbildēt

Kā - nelaimju?!? Oglekļa (CO2) loma fotosintēzē ir ļoti liela.

650 16.aprīlis 2025 16:31
2 0 Atbildēt

-ā, jā Atvainojos,ātrumā aizmirsu (jūtu)Ķīmiju un neaptvēru problēmas patiesos apmērus.Tātad ar Likumu raut/nost tās visas šķiedrainās detaļas un (puknubiedēkļu vietā) izvietot lauku malās un mežu ViDos, lai tas viss (mums, Lohiems) tagad viskautko Sintezē.

Aizliegumu sarakstā nekavējoties ietilpināt arī "svinu, kadmiju, dzīvsudrabu un seškārtīgo (nejaukt ar Trīskārtīgo...) hromu".Jā.Nekavējoties izveidot apakšKomissijas, kuras turpmāk (Trumpāk) in$picēs privātperslonu (pisloņu) mājokļus,šķūņus un/vai garāžass.

Ikviens, kuram mājsaimniecībā kāda hromēta detaļa, būtu s(L)aucams pie visstingrākās Adbildībass.Lai nu kā, bet  nu Nodokli par šo neķītro materiālu pielietojumu noteikt/vajadzīgs noteikti bija jau kkad aiz aiz aizvakar.

ES 16.aprīlis 2025 16:02
14 3 Atbildēt

Jā, visu aizliegt, atstāt tikai geju laulības uz īpaši dārgu un ekskluzīvu zobenu pirkšanu uzvaru svinēšanai.

0pis 16.aprīlis 2025 16:08
5 2 Atbildēt

+ nebināro personu tOletes

650 16.aprīlis 2025 16:34
2 0 Atbildēt

-ko ta mēs (L...) zinām, iespējams ka tie zobeni bij domāti tā dēvētajai Dezinfekcijai

Vaļera pret ES 17.aprīlis 2025 15:19
1 0 Atbildēt

Tev ar tavu draugu precēties atļaus, nomierinies.

Xo 16.aprīlis 2025 17:05
0 1 Atbildēt

Bez panikas ... Ķīna visu priekš Jums saražos ...

Teslists 16.aprīlis 2025 17:05
0 5 Atbildēt

Tie kuri uz darbu mīca pedāļus arī var pieskaitīt pidariem.

Glorija 16.aprīlis 2025 17:20
4 0 Atbildēt

Pieskaiti arī tos, kam no sēdēšanas uz baterijas ir sākusies impotence 💋

Onsis 16.aprīlis 2025 17:14
2 1 Atbildēt

Vajag aizliegt kaparu elektromotoros!

Nu 16.aprīlis 2025 17:26
1 3 Atbildēt

ES var savā izvirtibā darīt ko grib.  Savukārt mēs varam lēnām sākt orientētiem ķīniešu auto un Lada piedāvājumā. Diemžēl,  bet tas visdrīzāk ir nenovēršami.  Jautājums ir tikai kā un kad.

650 16.aprīlis 2025 17:36
2 0 Atbildēt

Kā (un Vaij) Jūs Domājiet.Jā.Vai Jums ira "zināms", ka jebkuram kārtīgam preču un/vai izstrādājumu Euro-importētājam jau krietnu laiku ir jāpiestāda Euro-instancēm aprēkini par TO, kādā mērā un apjomā tas viņa "trešajā valstī" (likumīgi) nopirktais dzelzsgabals savā "izgatavošanās procesā" ir radījis Oglekļa pēdas nospiedumu (atspiedumu?) visas plašās Passaules (visnotaļ Godīgajā) sejā.Jā.

Nu jau kādu nezkuro 5kto mēneš/reizi šeit šo jautājumu jautāju, taču nevienam "euroiedzīvotājam" te nava radušies itin nu nekādi tādi ne tā dēvētie "Jautājumi".Varbūt (tiem,viņiem) vērts pieteikties uz šo (kārtējo,yoyo..) visnotaļ izglītojošo massveida pasākumu: www.vid.gov.lv/lv/jaunums/vi...aktualitates-0

smh 17.aprīlis 2025 13:08
0 2 Atbildēt

Varbūt jāatkārto pamatskolas ķīmijia? No kā cilvēka ķermenis sastāv? No tā paša oglekļa.. Jūs neizglītotie ES parlamenta pāķi.

arī 5 klases pabeidzi? 17.aprīlis 2025 15:23
1 0 Atbildēt

Tu lasīt proti, jampampiņ?

Bils 17.aprīlis 2025 13:43
2 2 Atbildēt

Oglekļa šķiedra atvieglo svaru, vieglāks auto svars, mazāk izmešu. EP tirliņiem laikam nepieleca.

Ko Ījābs un it īpaši Pozņaks (automehāniķis, rallists, EP deputāts) par šo teica, bija diskusija no tribīnes?

0pis 17.aprīlis 2025 15:24
1 0 Atbildēt

Tad jau jātaisa auto virsbūves no lakota finiera - viegli, daudzkārt lētāk par karbonu un samērā ekakaloģiski, beigās nokurina vai pārstrādā zobu bakstāmajos.

Karbonu var tikai samalt un aprakt zem jaunceltnes pamatiem, neko citu ar to iesākt nevar.

učuks 17.aprīlis 2025 15:29
0 0 Atbildēt

Jā, formaldehīda finieri ar nitrolaku dedzināt ir ļoti ekoloģiski. Kurā padumjo laiku palīgskolā tādi opji radās?

0pis 17.aprīlis 2025 15:52
0 0 Atbildēt

"Samērā". Salīdzinot ar karbonu, kuru tu vari...jā, kā tad pārstrādā karbonu? Stāsti nu, skolēnu olimpiāžu uzvarētāj.

učuks 17.aprīlis 2025 16:01
0 0 Atbildēt

Dedzināt un palaist atmosfērā, lai visi elpo un dzer, apēd to mēslu nav tas pats, kas noglabāt. Krāsas, lakas un gaistošo savienojumu saturoši materiāli ir bīstamie atkritumi. Ja ir iespējams, tad tādus ražot un iegādāties vispār nebūtu ieteicams, kur nu vēl sadedzināt, ķipa, tā vairs nav mana, bet visu citu problēma. Tas pats kas ar veco azbestcementa lokšņu lauskām aizpildītās bedres uz ceļa, tikai pilnīgs kroplis ko tādu var iedomāties darīt.

Kanibaals 25.aprīlis 2025 0:27
0 0 Atbildēt
0pis 18.aprīlis 2025 7:37
0 0 Atbildēt

Starp citu. Kur paliek lakas, krāsas no metāla virsbūvēm, kad auto nonāk uz pārstrādi?

0pis 17.aprīlis 2025 17:28
0 0 Atbildēt

Nē, nu var jau no preskartona. Ja zinātu ka virsbūve neko nepasargā, tad arī nedrāztos kā dulli traki.

imzz 17.aprīlis 2025 13:54
1 1 Atbildēt

Ka tikai oglekļa šķiedru neizmanto vēja turbīnu lāpstiņās. Un, patiešām: ZOLTEK™ PX35 carbon fiber has become the industry standard for wind turbine blade reinforcement.

Tātad, šis aizliegums iznāk pretrunā ar "atjaunīgās enerģijas ražošanai patlaban izmantotiem materiāliem.

īblis 17.aprīlis 2025 15:25
0 0 Atbildēt

Tad jau nelegālā servisā arī ar likumu vajag atļaut atrabotku dedzināt, otrreizēja pārstrāde tak!

0pis 17.aprīlis 2025 15:54
0 0 Atbildēt

Nofiltrē 2x un tad ir produkts "pērkot 4 riepas, eļļas maiņa dāvanā"

imzz 17.aprīlis 2025 17:04
0 1 Atbildēt

Nesapratāt, ja ? Tas ir nopietni, jo oglekļa šķiedras aizliegums tieši attiecas ne tikai uz auto, bet visu industriju, tajā skaitā uz vēja turbīnu lāpstiņām un ūdeņraža kompozītmateriāla baloniem.

savukārt, vēja turbīnu uzstādīšanu masīvi veicina tā pati ES, kur taisās aizliegt būtisku materiālu to izgatavošanā. resp. viens ES departaments nezina (?), ko dara cits. 

google: oglekļa šķiedras izmantošana atjaunojamos energoresursos :

Oglekļa šķiedrai (CF) ir unikālas specifiskas mehāniskās īpašības, kas padara to ļoti svarīgu, lai sasniegtu "net zero" mērķus, nepārtraukti samazinot transportēšanas svaru, kā arī nodrošinot liela mēroga vēja enerģijas ražošanu un blakus esošos ūdeņraža enerģijas uzglabāšanas risinājumus.

īblis 17.aprīlis 2025 20:16
1 0 Atbildēt

Jāredz projekta teksts, ko tad tieši aizliegs. Noprotu, ka problēma nav pašā oglekļa šķiedrā, bet smagajos metālos. Izdomās kā savādāk izgatavot, varbūt būs dārgāk.

650 17.aprīlis 2025 23:20
0 0 Atbildēt

Labikavēlneviens šhite te nava aizskāris to tikpatjūtīgo Graphēne-Tēmu (nejaukt ar Temu). Savos sadzīves ledus skapjos (Jūs,cūkas/Bezkaunīgie..) ko izmantojiet?

krix 18.aprīlis 2025 9:33
0 0 Atbildēt

Nesen kaut kur bija kaut kāds raksta gabals, par to ka oglekļa šķiedra pati par sevi iesot otreizēji izmantojams materiāls. Problēma esot sveķi, kas satur kopā šķiedras. Taču arī tos cenšoties apgūt šķīdināt, lai šķiedras būtu atkārtoti izmantojamas.

Aizliegums ir modernās birokrātijas "efektīvākais" risinājums. Nav jādomā, vienkārši aizliedzam visu. Pēc tam uzņēmēji ar smadzenēm izlobēs cauri kaut kādu vidusceļu.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Renault 5 ir elektro auto ar odziņu, braucot gribas smaidīt un izsaka komplimentus (+ FOTO) 2

Dizains ir patiesi izdevies, visi tā elementi ir orģināli. Braucot jūtams labs komforta līmenis, neskatoties uz to, ka auto nav liels Lasīt vairāk

 

Jo trakāk, jo labāk - Lasvegasas Rat Rod šovs (+ VIDEO)

Liela daļa eksponātu kaut tūdaļ varētu piedalīties "Mad Max" kārtējā grāvējfilmā. Lasīt vairāk

 

Jaguar Type 00 pirmizrāde Monako (+ FOTO) 3

Britu ražotājs Jaguar turpina iepazīstināt ar savu “nevienam līdzīgo” Type 00 konceptautomobili, pirmo jaunās ēras sērijveida automobili solot 2025. gada beigās. Lasīt vairāk

 

iAuto tests: Ar jauno “Renault 5” no Polijas dienvidiem līdz Rīgai (+FOTO) 14

Aprīļa izskaņā Polijas dienvidos “Renault” Baltijas un poļu auto žurnālistiem piedāvāja izmēģināt jauno “Renault 5” modeli. Ar vienu no tiem atbraucām arī uz Rīgu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti