Visi komentāri - Cik Latvija ir gatava elektrificētam kravas transportam?

Cik Latvija ir gatava elektrificētam kravas transportam? 19

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 14.marts 2025 12:46

Lielie kravas automašīnu ražotāji jau vairākus gadus savu klāstu papildina ar pilnīgi elektriskiem modeļiem, un, ja temps nemainīsies, Eiropas Savienības reģionālajos un tālsatiksmes maršrutos līdz 2030. gadam tādu būs aptuveni puse.

Skaidrs, ka līdz ar tik būtiskām pārmaiņām palielināsies pieprasījums pēc elektrības. Tas attiecīgi liek uzdot loģisku jautājumu: vai Latvija tam ir gatava?

Kāda ir reālā situācija?

Saskaņā ar Auto asociācijas datiem 2023. un 2024. gadā Latvijā tika reģistrēti vien 3 jauni N3 kategorijas elektriskie kravas auto. Kaut arī tik niecīgs skaits neveicina būtiskus ieguldījumus uzlādes infrastruktūrā, iesaistītās puses saglabā optimismu.

“Tuvākajā nākotnē situācija pakāpeniski mainīsies, jo tirgus mūs piespiedīs pāriet uz atjaunīgās enerģijas transportu. Nozare un ražošanas apjomi aug, un reģionālie uzņēmumi paplašinās. Elektrisko kravas auto nobraukums ar pilnu uzlādi var pārsniegt 500 kilometru, tāpēc tos jau tagad var izmantot pārtikas transporta segmentā, būvniecībā, derīgo izrakteņu ieguvē, mežsaimniecībā, kā arī komunālo dienestu darbā,” saka Darjus Snieška, Scania Lietuva vadītājs.

Lielākie šķēršļi šobrīd ir augstās izmaksas par šādu auto iegādi un uzlādi publiskajās stacijās. Patlaban elektrisks kravas auto maksā pat trīskārt vairāk nekā līdzvērtīgs modelis ar dīzeļmotoru, tomēr eksperts prognozē, ka pakāpeniski viss mainīsies par labu elektriskajam transportam, kopumā padarot to konkurētspējīgāku.

Galvenie faktori, kas veicinās pāreju uz bezizmešu transportu, ir tehnoloģiju attīstība, akcīzes nodokļa pieaugums fosilajai degvielai un dīzeļdegvielas sadārdzināšanās, jaunas ceļa nodevas un zaļās zonas Eiropas pilsētās, kurās brīvi braukt drīkstēs tikai elektriskais auto.

Fosilās degvielas kravas auto ekspluatācijas laikā visai drīz var kļūt dārgāki nekā elektriskie analogi. Piemēram, ja auto gadā nobrauc 120 000–140 000 kilometru, tad tam pietiktu ar septiņiem gadiem un tēriņu atšķirību par 16–18 eirocentiem uz kilometru. “Pašlaik elektrības cena ātrajās stacijās caurmērā ir no 25 līdz 40 centiem par kWh. Tas ir mazliet par daudz. Protams, ir izdevumi par infrastruktūras un autoparka uzturēšanu, arī par elektrību, taču transporta kompānijas ir definējušas skaidru kritēriju, kad tās būs gatavas spert pārejas soli – kad elektrības cena nepārsniegs 20 centus par kWh,” stāsta Darjus Snieška.

Ko dara uzlādes uzņēmumi?

Latvijā elektrisku kravas auto šobrīd nav daudz, taču tiem piemērota publiskā uzlāde jau ir. Pagaidām gan šis tīkls nav liels, taču ir, un Latvijas degvielas staciju tīkla Virši ilgtspējas projektu vadītājs Anrijs Tukulis to apstiprina.

Viņš stāsta, ka pēc Eiropas Savienības AFIF fonda atbalstītajiem projektiem Viršu tīklā šobrīd ir izbūvētas 77 pieslēgumvietas. Tās atrodas 26 uzpildes stacijās visā Latvijā un pārsvarā nodrošina jaudu līdz 160 kW. Lai gan tās primāri ir orientētas uz vieglajiem automobiļiem un mikroautobusiem, 160 kW un 320 kW stacijās var lādēt arī kravas auto ar CCS spraudni. Lielākā problēma varētu būt fakts, ka tur jāatrod vieta, kur ar tik lielu auto apstāties. Lieta tāda, ka uzlādes punkti parasti atrodas nodalītās stāvvietās, un kravas transportam ar piekabi un puspiekabi iegrozīties tur var būt sarežģīti.

“Līdz šim neesam sajutuši būtisku pieprasījumu pēc stacijām speciāli lieliem akumulatoriem. Tomēr ņemot vērā nākotnes iespējas, daļa mūsu jauno staciju derēs arī tiem. Šīs pieslēgumvietas tiks uzstādītas, tiklīdz būs pieprasījums. Starp citu, no sava skatpunkta redzam, ka smagā transporta segmentā perspektīva ir ne tikai elektrība, bet arī saspiestā dabasgāze, ko nākotnē varētu aizstāt ar biometānu. Tāpēc, lai klienti sasniegtu savus ilgtspējas mērķus, esam apņēmušies piedāvāt alternatīvo degvielu – gan elektrību, gan saspiesto biometānu, gan tālākā nākotnē arī ūdeņradi,” stāsta Anrijs Tukulis.

Ko gaida ražotāji?

Smagā transporta autovadītāju darba laiks ir stingri reglamentēts, proti – viņi drīkst braukt ne vairāk kā deviņas stundas dienā, plus jāievēro vismaz 45 minūšu pārtraukums. Uzlādes tīkla operatoriem būtu jāpielāgojas šiem ierobežojumiem, jo jebkura papildu dīkstāve transporta uzņēmumiem rada finansiālus zaudējumus. Lai atjaunotu automašīnas rezerves vadītāja atpūtas pauzes laikā, uzlādes punktiem būtu jānodrošina vismaz 300–350 kW jauda.

Tuvākajā nākotnē elektrisko kravas auto iespējas un vajadzības tikai pieaugs, jo visi lielākie ražotāji patlaban aktīvi gatavojas jaunajam MCS (Megawatt Charging System) standartam, kas ļauj lādēt ar 1 MW jaudu. Ar to pilnīgi pietiks, lai kravas automašīnu un autobusu ar vairāk nekā 600 kWh akumulatoru pilnībā uzlādētu 30–45 minūšu ilgās autovadītāja atpūtas laikā.

Scania jau ir izstrādājusi funkcionējošu ultrauzlādes risinājumu, taču kamēr MCS standarts nav oficiāli apstiprināts, tirgū tas vēl nav pieejams. Paredzams, ka MCS standarts normatīvajos aktos tiks nostiprināts 2025.–2026. gadā, un tad ražotāji sāks izlaist kravas automašīnas un autobusus ar atbilstošu spraudni.

“Tas ir signāls arī infrastruktūras operatoriem. Jau pavisam drīz komerctransportam būs nepieciešams 1 MW. Tranzīta kravas automašīnām, kas šķērso valstis un apstājas autovadītāju nakšņošanas vietās, tik lielu ātrumu nevajag. Tad der arī 50–100 kW, un līdz nākamās dienas rītam akumulators būs pilns. Taču principā pie galvenajām maģistrālēm, piemēram, Via Baltica, ir jāveido gan ultra, gan vidējas jaudas stacijas tieši komerctransportam,” norāda Snieška.

Ko piedāvā valsts?

Lai komerctransporta elektrifikācija uzņemtu straujus apgriezienus, iniciatīva ir jāizrāda ne tikai privātajām struktūrām, bet arī valstij, un tas arī notiek.

Latvijā tikai 2025. gada februāra sākumā noslēdzās pieteikšanās uz finansējumu elektroauto iegādei (M1, M2, N1 un N2, bet ne N3 kategorijai, kam pilna masa ir virs 12 tonnām) un uzlādes infrastruktūras izveidei.

Tikmēr Lietuva jau ir palaidusi elektriskā komerctransporta uzlādes infrastruktūras programmu. Tā paredz, ka piemērotiem ātrajiem punktiem jābūt izveidotiem ik pēc 60 km pie visiem valsts galvenajiem autoceļiem. Ja projekta īstenošana ritēs veiksmīgi un tiks izbūvēts pietiekami daudz uzlādes punktu, kuros elektrība būs pieejama par konkurētspējīgu cenu, tas, domājams, būtiski veicinās šāda transporta izplatību.

Tāpat Lietuvā ir izsludināta arī atbalsta programma elektrisko komercauto iegādei, kas piedāvā subsīdijas pat 50 000 eiro apmērā par vienu transportlīdzekli. Latvijā noteiktais limits šobrīd ir 15 000 eiro.

“Lai elektriskie komercauto kļūtu par ikdienu, kaut kas lietas labā ir jādara visām ieinteresētajām pusēm. Ražotājiem ir jāsamazina sākotnējie ieguldījumi līdz dīzeļauto izmaksām. Infrastruktūras operatoriem jāpaplašina savs tīkls un jāpiedāvā ātrā uzlāde par konkurētspējīgiem tarifiem. Bet likumdevējiem ir jārīkojas ātri un drosmīgi, lai fosilās degvielas transports kļūst mazāk pievilcīgs,” nobeigumā secina Darjus Snieška.


 

 
Visi komentāri
 
:-) 14.marts 2025 14:51
2 1 Atbildēt

Tālsatiksme ar EV nav iespējama, to "smago" ražotāji ir atzinuši. Bet vietējām, pat ne reģionālām piegādēm, kopējā distance maksimāli 300 km, kapēc nē.

W12 16.marts 2025 10:39
4 1 Atbildēt

Kāds naivums tavā vecumā. Nesen bija “spilgts” piemērs tam, kas apliecināja pretējo, ka smagais elektro komerctransports absolūti nav piemērots mūsu videi un klimatiskajiem apstākļiem. Proti, pavisam nesen SCANIA piedāvāja notestēt savu jauno elektroauktro, kas bija aprīkots ar refu. Testus piedāvāja veikt lielākajām Rīgā esošajām pārtikas produktu loğistikas kompānijām. Maršruts standarta - jāveic ikdienas pārtikas preču piegādes noteiktam veikalu tīklam Rĩgā. Kopējā viena apļa kilometrāža ~250 km…Auto knapi atvilkās atpakaļ līdz bāzei!!! Un kā Jūs domājat, cik maksā šāds auto startā??? Ne daudz ne maz, bet tikai nieka 400 000 EUR (bez PVN 21%)… Vai vēl ir kaut kādas ilūzijas vai komentāri?

650 14.marts 2025 15:27
6 0 Atbildēt

Elektrisks auto "maksājot 3x dārgāk" kā (jauns..) parastais štrunta dd auto.Atvainojos, bet kurš LOHs (protams, par savu naudu) tagad no laba prāta pirks 3x dārgāku auto to pašu savu jau esošo pārvadājumu veikšanai.Kur (no kā) viņš "paņems" (konpensēs) to 3x lielāko tukšumā izgāzto summu? 

Pie šādas mākslīgi uzpūstas trauksmes sajūtas,tīšas tirgus graušanas un vispārējās globālās dd motoru antireklāmas- KAM diez (kādiem lohiem, un par cik "izdevīgu" cenu) tagad (visi korī, massveidā) "pārdosim" savus esošos komerc (un arī privāt) dd hlamus?

Mehs 14.marts 2025 16:48
3 0 Atbildēt

Šobrīd kravas auto ar 1milj km vēl var pārdot mazākam uzņēmējam ar kaut cik vērā ņemamu atlikušo vērtību. Kāda vērtība būs smagajam ar 60% bateriju?

650 14.marts 2025 17:21
4 1 Atbildēt

Mazākajam tam uzņēmējam neko nevaig pārdot, viņš tāpat diez vai ko pirks.Jo ir nolemts pakāPeniski sistemātiskai plānotai izputināšanai.

Jebkuram daudzmaz spriestspējīgajam būtu jābūt skaidrībā- ka gandrīz visi grand-plāni balstās tieši uz to, ko "mazais" uzņēmējs vairs nevarēs "pavilkt".Taču cerība uz šādu sapratni diez vai piepildīsies, jo daļa lohu cer tomēr iefiltrēties kādā tādā "noderīgo" statusā.Ja (pagaidām) slauc kaut kādu tur kaimiņu vai "kolēģi", tas ir ok.Kamēr līdz "manīm" nonāks, sazin vēl kā tur būūs, un tāa, un Jāa.

1984 14.marts 2025 18:06
4 0 Atbildēt

Komunisms ir padomju vara plus visas zemes elektrifikācija (Ļeņins lielais, Voldis)

650 15.marts 2025 0:09
2 1 Atbildēt

Jā. Poka buģet onnaņizm, ņe pastrojim kammuņizm.

Onsis 15.marts 2025 9:16
2 2 Atbildēt

Mēs jau tagad nespējam saražot sev elektrību. tātad tā kļūs vēl dārgāka.

W12 16.marts 2025 10:50
1 1 Atbildēt

Kādos “mītos” tu tur dzīvo? Par kādiem “mēs” tu tur runā??? Latvija viennozīmīgi spēj sevi pilnībā nodrošināt ar pašu mājās saražoto elektroenerğiju. Mums ir trīs HES’i, termoelektrostacijas, vēja turbīnu parki, tā saucamie “saules paneļu” parki, ļoti aktīvi pēdējo gadu laikā ir bijuši privātmāju īpašnieki, kas ir uzstādījuši “saules paneļus” uz savu māju vai saimniecības ēku jumtiem. Problēma ir tā, ka esam saslēgti kopējā Nordpool elektropārvades tīklā un Latvija diemžēl ir spiesta daudz no savas saražotās elektroenerğijas novirzīt leišiem un igauņiem…

Valdis 17.marts 2025 16:39
3 0 Atbildēt

Pagaidām mēs spējam nodrošināt Latviju ar elektrību. Vidējais patēriņš 1000 MW un to +/- spējam nodrošināt lielāko daļu. Ja viena smagā uzlāde vajag jaudu 1 MW, tad tikai 1000 smagie būs prasīs otru Latvijas patēriņu. Infrastruktūra x2 un, galvenais, no kurienes ņemsim to elektrību?  Neesam Norvēģija,visa Daugava izmantota un TEC vajag gāzi...

Kādu vieglajiem auto uzlādi nodrošināsim, ja to mums reģistrēto ir 700 000 gabalu? ja katrs dienas vidū izdomās lādēt ar optimālo 50kW jaudu, tad kopējā jauda būs 35 000 MW. Kur ņemsim to? Zaļie mīti ir jāpamato.

1984 17.marts 2025 18:02
1 0 Atbildēt

Latvijā ir apmēram 15k kravu pārvadājumiem licencētu transporta līdzekļu

1984 17.marts 2025 21:24
17 0 Atbildēt

Zaļie mīti ir jāpamato.

Nekas nav jāpamato, tā ir reliģija, tai ir tikai un vienīgi JĀTIC

Rexx 16.marts 2025 9:39
2 0 Atbildēt

Atbildot jautājumam virsrakstā- šobrīd necik.

Ne jau tāpēc, ka nespētu saražot elektrību, nē. To jau mēs protam itin labi. Infrastruktūras trūkuma dēļ gan.

krix 16.marts 2025 11:31
3 0 Atbildēt

Papildināšu.

Arī ES tam nav gatava.

Kabinetā, klabinot excell, viss ir rožaini.

 500km noskrējienu dienā nozīmē, ka vajadzēs vismaz 1 uzlādi katru dienu.

ACEA dati uzrāda 6 miljonu kravas auto vienību. Kādas uzlādes vietas, ja šobrīd vienkārši stāvvietas nespēj nodrošināt?

1984 16.marts 2025 23:35
2 0 Atbildēt

Vai kāds var pastāstīt lohiem parastajiem - cik droši ir gulēt milzu elektromobilī lādēšanas procesa laikā?

krix 16.marts 2025 11:35
1 0 Atbildēt

Un vēl vairāk tam nav gatavi Latvijas ražotāji, kuri beigs darbību, jo elektriskie nespēs aizvest produkciju par tām kapeikām, ko šobrīd prasa leiši.

650 16.marts 2025 21:12
1 0 Atbildēt

Te taču pie katras mazākās iespējas klanīsies jebkurai "ieviešanas" vai "apgūšanas" iespējai.Ierēdnis ar "algu" 5k vienā mēneš reizē nevar neklanīties.Tāds parakstīsies pat uz klaju izputināšanu,pado tik iespēju.Lai tik nāk, visi kam nav slinkums- leiši,ķīnieši, indieši,boltisti.

1984 16.marts 2025 23:34
3 0 Atbildēt

Te pirms kāda laika bija atbraukuši kungi no Centrālā Centra (Brasseles) - par EU regulu (dažādu un visvisādu) ieviešanu esot teikuši - šajā lietā Latvija ir kā priekšzīmīga skolniece, kura sēž pirmajā solā

Vernons 10.aprīlis 2025 17:17
0 0 Atbildēt

Un ziemā mīnus 20⁰ līdz mīnus 30⁰ salā, kas notiek ar auto vadītāju, kuram atvēlēts nosalt?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Nissan Frontier Pro piedzīvo pirmizrādi Šanhajas autoizstādē (+ FOTO) 1

Nissan pikaps kļūs par pirmo japāņu zīmola uzlādējamo hibrīdu. Sadarbībā ar Nissan Ķīnas partneri izstrādātais pikaps jau līdz gada beigām nonāks pārdošanā vietējā tirgū, bet vēlāk arī citur pasaulē. Lasīt vairāk

 

BMW piesaka elektrisko universālu i3 Touring 2

Nākamās paaudzes 3. sērija apvienos vairākus virsbūves veidus, iekšdedzes un elektriskos modeļus, ieskaitot elektriskas piedziņas universālu. Lasīt vairāk

 

"Volkswagen" peļņa pirmajā ceturksnī sarukusi par 40,6% 2

Vācijas autobūves koncerns "Volkswagen" šogad pirmajā ceturksnī strādājis ar 2,19 miljardu eiro tīro peļņu, kas ir par 40,6% mazāk nekā attiecīgajā laika periodā gadu iepriekš, teikts trešdien publiskotajā uzņēmuma paziņojumā. Lasīt vairāk

 

Riepas komerctransportam un no pārstrādātām izejvielām (+ VIDEO)

Izvēloties riepas komercautomašīnām, sevišķi vasarā, kad saķerei nav tik liela nozīme, reti pievēršam uzmanību zīmolam un raksturlielumiem - ka tikai lētāk. Šodien mums ir iespēja salīdzināt divas pēc skata vienādas Continental riepas ar atškirīgiem raksturlem un mērķauditorijām. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti