Elektroauto Latvijas uzņēmumos izvēlas tikai ārēju faktoru dēļ, saka eksperts - iAuto

Elektroauto Latvijas uzņēmumos izvēlas tikai ārēju faktoru dēļ, saka eksperts 13

 

Foto: Publicitātes foto

UP PR | 11.aprīlis 2025 8:51

Latvijas autoparka elektrifikācijā iestājusies stagnācija, secināms pēc Eiropas Auto ražotāju asociācijas jaunāko datu publicēšanas.

Lai gan elektroauto ekspluatācijas izmaksas jau pielīdzināmas iekšdedzes dzinēja automobiļiem, to izvēle uzņēmumu autoparkiem joprojām notiek galvenokārt ārēju prasību dēļ, atzīst ilgtermiņa auto nomas uzņēmuma "Mobire" vadītājs Jānis Trēziņš.

“Latvijas uzņēmumi elektroauto izvēlas galvenokārt trīs gadījumos – kad to pieprasa starptautisku uzņēmumu mātes kompānijas, kad valsts vai pašvaldību iestādēm jāizpilda "zaļā iepirkuma" prasības, vai kad uzņēmumam ir īpaši izstrādāta korporatīvās sociālās atbildības politika,” tendenci ilgtermiņa elektroauto nomas tirgū iezīmē Trēziņš.

"Zaļā kursa ieviešana autoparkā notiek, reaģējot uz ārējām prasībām, nevis brīvprātīgi," uzsver Jānis Trēziņš. 

Latvijas elektroauto statistika norāda uz piesardzību

Nule kā publicētā Eiropas Auto ražotāju asociācijas (ACEA) statistika apstiprina, ka Latvijā elektroautomobiļu izvēle joprojām ir relatīvi zema salīdzinājumā ar daudzām citām Eiropas valstīm – 2025. gada pirmajos divos mēnešos reģistrēti tikai 164 akumulatoru elektroautomobiļi, kas ir tikpat, cik bija 2024. gada pirmajos divos mēnešos.

Tikmēr vislielākais tirgus pieaugums vērojams pieslēdzamajiem jeb plug-in hibrīdiem ar 333,3% pieaugumu. Trēziņš norāda, ka šī tendence ir cieši saistīta ar ekonomiskiem apsvērumiem, jo īpaši ar zemākām UVTN likmēm. "Jaudīgām automašīnām ar iekšdedzes dzinēju UVTN var būt vismaz piecas reizes lielāks nekā identiskas veiktspējas plug-in hibrīda automobilim," skaidro Trēziņš. Tādējādi šī tehnoloģija kļūst par loģisku pārejas soli Latvijas tirgū, kur uzņēmumi vēl gatavojas pilnīgai pārejai uz transportlīdzekļiem tikai ar akumulatoriem.

Latvijas elektroautomobiļu tirgus joprojām ir agrīnās attīstības stadijā salīdzinājumā ar līderiem – Vāciju, Franciju vai Čehiju, kur vērojams augstāks procentuālais pieaugums. "Citur Eiropā uzņēmumiem tiek piedāvāti dažādi valsts atbalsta mehānismi, kas mudina pāriet uz elektroauto, bet Latvijā šī sistēma ir nepilnīga," norāda Trēziņš. "Lietuvā atbalsta programmas paredzētas gan privātpersonām, gan uzņēmumiem, kas atspoguļojas arī elektroauto kopējā tirgus pieaugumā," piebilst eksperts.

Nekonsekvents valsts atbalsts kavē progresu

Kā būtisku stagnācijas faktoru Trēziņš min pretrunīgo valsts atbalsta sistēmu jaunu elektroauto iegādei. Latvijā valsts finansējumu var saņemt, iegādājoties no ārzemēm ievestu lietotu elektroauto, taču, ja uzņēmuma īpašumā esošs elektroauto tiek pārdots privātpersonai, šāds atbalsts vairs nav pieejams.

Nozares pārstāvja ieskatā Latvijai būtu nepieciešama skaidra un prognozējama stratēģija ar mērķtiecīgām atbalsta programmām zaļās mobilitātes veicināšanai. "Bez konsekventas stratēģijas un valsts atbalsta uzņēmējiem Latvijas autoparka elektrifikācija stagnēs, bet uzņēmumi turpinās izvēlēties tikai ārēju faktoru ietekmē, nevis stratēģisku apsvērumu vadīti," iezīmē Trēziņš.

Mīti par elektroauto izmaksām neatbilst realitātei

Viens no iemesliem, kādēļ sabiedrība kopumā vilcinās izmēģināt vai pāriet uz elektroauto, ir mīts par augstajām izmaksām. Taču Trēziņš uzsver, ka kompakto elektroauto mēneša ekspluatācijas izmaksas jau pielīdzināmas līdzvērtīgiem iekšdedzes dzinēja modeļiem. "Reālais elektroauto tirgus piedāvājums tā saucamajā kompaktā klasē neatšķiras no iekšdedzes dzinēja auto izmaksām," viņš norāda, atsaucoties uz mēneša lietošanas izmaksas abiem transportlīdzekļu veidiem.

Tomēr lielākiem uzņēmumu autoparkiem izaicinājums joprojām pastāv – īpaši SUV segmentā, kas Latvijā ir populārs. "SUV klases elektroauto cena var būt pat divreiz augstāka nekā analogiem iekšdedzes dzinēja modeļiem," piebilst Trēziņš. Tādēļ mērķtiecīga atbalsta programma uzņēmumiem šāda elektroauto tipa iegādei būtu vērtīga.

Foto: Publicitātes foto

 
13 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Damn 11.aprīlis 2025 11:11
10 1 Atbildēt

imo, izmaksas nav mīts.

Ja dzīvo dzīvoklī un jālādējas no publiskā uzlādes tīkla + speciāli jādodas lādēt (var, protams, mēģināt apvienot ar iepirkšanos lielveikalā, bet tas nav 100% gadījumi, tātad jātērē savs laiks tikai uzlādei), tad uzlāde nemaz tik lēta nav. Kā arī brīdvienu izbrauci jāplāno stipri rūpīgāk - sanāk vairāk laika tērēt nevis ģimenei, bet auto. 

Zem 15k eur nopirkt sakarīgas distances un izmēra auto praktiski nav iespējams, bet ice tā cena ir zem 10k eur.

Valdis 11.aprīlis 2025 11:08
6 0 Atbildēt

Ja parēķina izmaksās - tad Elektroauto ar patēriņu 20 kwh/100 km un dīzeļauto ar patēriņu 7 L / 100km, pie cenām ātrajā uzlādē 36centi/kwh un dīzeļa cenām 1.5 eur/l , tad iznāk, ka 100km elektrouto maksās 7.2 eur, bet dīzelis 10.5 eur. Iet runa par jaunas mašīnas vienādas izmaksas, tad elektroauto KASKO ir ievērojami dārgāka (piemēram 1200 eur elektriskajam un 700 eur dīzelim) un līdz ar to elektroauto izmaksas nemaz nav ievērojami lētākas. Tehniskā apkope arī elektroauto nav lēta...

Pasaulē ir bubulis - beigsies nafta, vajadzēs ko likt vietā. Parēķināju, cik Latvija ieved (imports mīnus eksports) natas benzīnu un dīzeļdegvielu 2023 gadā (dati no Statistikas pārvaldes mājas lapas) un pārliku to enerģiju uz elektrības enerģiju. Man sanāca, ka vienmērīgi sadalot vajag 32 000 MW. Aprēķnos nepieskaitīju škidro gāzi propānu-butānu un to, ka var-būt kādu naftas produktu lieto citur. Taču novērtējums rāda, ka šodienas Latvijas patēriņs ir ap 1000 MW, tad ir jautājums, kur ņemsim 2030 gadā, kad pēc likuma pāriesim uz 100 % elektroauto, nepieciešamos vēl 31 000 MW ? Norvēģija ta sevi nodrošinās, mums būs jāpērk par bargu naudu - tikai no kā?

Onsis 11.aprīlis 2025 12:11
6 0 Atbildēt

Atslēgas vārds, ir Valsts atbalsts, jo Valstij jāmaksā par neekonomiskiem elektroauto, tā vietā lai glābtu piemēram slimus bērnus!

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Degviela Spānijā vēl lētāka kā Latvijā? Dīzelis 1.289, bet 95 benzīns 1.359 eiro - 6.05.2025jā (+ VIDEO) 4

iAuto.lv uzpilda degvielu Spānijā un secina, ka cenu starpība ar Latviju ir ievērojama. Lasīt vairāk

 

Pie vainas elektromobiļi: Volkswagen pārdod vairāk, bet saņem mazāk 12

Volkswagen grupas peļņa pēc nodokļu nomaksas 2025. gada pirmajā ceturksnī saruka par 40,6%, līdz 2,9 miljardiem eiro. Lasīt vairāk

 

Seat un Cupra teicams pirmais ceturksnis, taču peļņa dramatiski sarūk

Spānijas autobūves uzņēmums pirmajā ceturksnī spējis kāpināt automobiļu noietu, taču peļņas rādītāji ir dramatiski kritušies. Lasīt vairāk

 

Renault 5 E-Tech Electric un Dacia Bigster debitē izstādē Auto 2025 (+ VIDEO)

Jaunāko Renault un Dacia modeļu Baltijas pirmizrāde noritējusi auto izstādē Rīgā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti