Katru gadu no jauna autobraucēji saskaras ar vējstiklu bojājumiem, kas īpaši aktuāli kļūst pavasarī un vasarā. 2025. gada pirmajos četros mēnešos apdrošināšanas akciju sabiedrība BALTA (PZU grupa) jau izmaksājusi teju vienu miljonu eiro par šāda veida bojājumiem, un dārgākais stikla maiņas gadījums sasniedzis pat 4800 eiro.
Gandrīz miljons eiro četros mēnešos
Statistika rāda, ka 2025. gada pirmajos četros mēnešos apdrošināšanas akciju sabiedrība BALTA saņēmusi 1628 KASKO atlīdzību pieteikumus par bojātiem vējstikliem un izmaksājusi 995 706 tūkstošus eiro atlīdzībās.
“Atlīdzību skaits mēnesi no mēneša mainās - ziemas periodā tas ir zemāks, bet pavasarī un vasarā pieaug, ko ietekmē gan ceļu remontdarbi, gan intensīvāka braukšana,” skaidro AAS BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks. Viņš arī norāda, ka aprīlis un maijs tradicionāli ir mēneši ar augstākajām izmaksām.
Kristaps Liecinieks stāsta, kopumā 2025. gadā vējstiklu bojājumu atlīdzību līmenis saglabājas augsts. “Tirgū ienāk arvien vairāk elektroauto un luksusa klases spēkratu ar tehnoloģiski sarežģītākiem vējstikliem, līdz ar to pieaug arī bojājumu novēršanas izmaksas,” viņš skaidro, norādot uz ilgtermiņa izmaiņām autoparka struktūrā un klientu paradumos.
Augstākā vējstikla maiņas atlīdzība - 4800 eiro
Pēc BALTA speciālista teiktā, viena vējstikla atlīdzība vidēji ir ap 650 eiro, taču ir arī izņēmumi. “Dārgākais mums zināmais vējstikla maiņas gadījums bija 4800 eiro. Tas labi ilustrē, cik plašā diapazonā var svārstīties izmaksas mūsdienu transportlīdzekļiem - jo īpaši jaunākiem premium klases un elektroautomobiļiem ar vējstiklā integrētām tehnoloģijām, piemēram, kamerām, sensoriem un citām papildfunkcijām,” norāda Kristaps Liecinieks.
Viņš arī piebilst, ka stikla maiņas vidējās izmaksas būtiski pārsniedz potenciālās izmaksas par tā remontu - tās parasti ir pat četras līdz piecas reizes zemākas. Vējstikla remonts sniedz ievērojamu ietaupījumu potenciālu gan laika, gan finansiālā, gan vides resursu ziņā, ja bojājums tiek savlaicīgi salabots.
Katrs ceturtais vējstikla bojājums - labojams
Liecinieks stāsta, ka “apmēram 25% vējstiklu bojājumu tehniski būtu iespējams labot, bet tikai ceturtā daļa no tiem, kam tas ir iespējams, izvēlas remonta opciju. Pārējos gadījumos notiek pilnīga vējstikla maiņa, kas ir resursu un materiālu ziņā ietilpīgāks un dabai nedraudzīgāks process.”
Tehnoloģija vējstiklu remontam ir gājusi uz priekšu, un tā var būt racionālāka izvēle gan no ekonomiskā, gan vides viedokļa. Kristaps Liecinieks norāda, ka vējstikla labošanas vai nomaiņas izvēlē nedominē šaubas par atteikšanos no kvalitātes, bet vairāk - par informētības trūkumu.
“Redzam, ka daudzi autobraucēji nav informēti par vējstikla remonta tehnoloģiju attīstību, drošību un efektivitāti. Vēl aizvien pastāv stereotips, ka remontētam vējstiklam plaisa var atgriezties vai izplesties,” tā Liecinieks, piebilstot, ka arī servisi biežāk klientiem piedāvā maiņu kā vienkāršāko risinājumu. Šeit jāpiemin, ka AAS BALTA veiktajiem remonta darbiem ir divu gadu garantija, un arī ja bojājums progresē, AAS BALTA atlīdzina atkārtotu zaudējumu rašanos.
Viņš arī norāda, ka ilgtspējības aspekts pagaidām sabiedrībā nav būtisks motivātors starp vējstikla labošanu un pilnīgu nomaiņu.
Kādēļ vējstiklu labot, ja var nomainīt?
Vējstikla maiņa nozīmē jaunu stiklu ražošanu un veco stiklu pārstrādi vai, sliktākajā gadījumā, to izmešanu. Tas ir videi mazāk draudzīgs risinājums nekā, piemēram, esošā stikla labošana, kas pagarina kalpošanas laiku.
Jautāts, kādēļ vējstiklu labošana nav autobraucēju iecienīta izvēle Latvijā, BALTA pārstāvis atzīst, ka sabiedrībā pastāv nepietiekama uzticēšanās vējstikla remonta tehnoloģijai un kvalitātei. “Klienta prātā ir stigma - ja man ir apdrošināšana, labāk nomainīšu stiklu uz jaunu.”
Ja gadās vējstikla bojājums - ielido akmens no priekšā braucošas mašīnas, un tas nav liels, tad, lai mazinātu tālāku plaisāšanu, BALTA pārstāvis aicina uz “ātro palīdzību” - vienkārši vietu pārlīmēt ar līmlenti. “Tā nav panaceja, bet nereti izšķir, vai stiklu vēl varēs salabot, kamēr tiksim līdz darbnīcai,” norāda Kristaps Liecinieks.
Kā pasargāt automašīnas vējstiklu?
· Vienmēr izvēlies laikapstākļiem un ceļa segumam atbilstošu drošu distanci no priekšā braucošā;
· Iespēju robežās plāno maršrutu tā, lai ceļā būtu mazāk remontdarbu zonu;
· Ātrā palīdzība – līmlente uz plaisas – nedaudz palēninās plaisāšanu un neļaus iekļūt mitrumam tajā, līdz tiksi uz servisu;
· Neatliec vizīti servisā – ja plaisa neliela, iespējams, to varēs vēl salabot;
· Izvairies mazgāt ieplaisājušu vējstiklu ar augstspiediena aparātu – mitrums un slodze paātrina plaisāšanu;
· Iegādājies KASKO, lai pasargātu sevi no neplānotiem izdevumiem
4800 eiro! Tā taču ir velosipēda cena. Mazlietota. Un par to auto var nomainīt tikai vējstiklu?