Lai gan degvielas tirgotāji norāda, ka tuvākajā laikā degvielas cenas Latvijā, visticamāk, saglabāsies esošajā līmenī ar iespējamām mērenām svārstībām, autovadītāju paradumi liecina, ka aizvien aktuālāks kļūst jautājums par ekonomisku braukšanu.
Lielākā daļa Latvijas autovadītāju (70%) izmanto ieteikumus ekonomiskai braukšanai – 51% no viņiem norāda, ka cenšas braukt taupīgi, bez pēkšņiem paātrinājumiem vai bremzēšanas, 16% - ir iepazinušies ar ieteikumiem ekonomiskai braukšanai un cenšas tiem sekot, bet 4% ir izgājuši atbilstošas apmācības un ikdienā seko šiem padomiem, liecina “Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” dati. Salīdzinot ar situāciju pērn, par 26% pieaudzis to autovadītāju skaits, kuri cenšas braukt ekonomiski.
“Principi, kas jāievēro ekonomiskai braukšanai, ir ļoti līdzīgi tiem, kas jāievēro, lai brauktu droši. Lai gan daudzi autovadītāji aizvien maldīgi uzskata, ka ekonomiska braukšana ir lēna braukšana, patiesībā ekonomiskas braukšanas pamatā ir spēja domāt uz priekšu un pārredzēt situāciju. Piemēram, ja redzam, ka nākamajā luksoforā tūliņ iedegsies sarkanā gaisma, nav jēgas strauji paātrināt ātrumu, lai pēc tam tikpat strauji bremzētu. Tas nav nedz ekonomiski, nedz droši,” skaidro Drošas Braukšanas Skolas vadītājs Jānis Vanks.
Analizējot aptaujas datus sieviešu un vīriešu vidū, novērojams, ka lielāku uzmanību ekonomiskai braukšanai pievērš vīrieši – 53% cenšas braukt bez pēkšņiem paātrinājumiem vai bremzēšanas (šādu atbildi sniedz 47% sievietes), bet 17% ir dzirdējuši ekonomiskas braukšanas padomus un cenšas tos ievērot (šādu atbildi sniedz 16% sievietes).
Savukārt, aplūkojot pētījuma rezultātus dažādās vecuma grupās, iespējams secināt, ka visekonomiskāk brauc autovadītāji vecumā no 60 līdz 74 gadiem (82%), kam seko šoferi vecumā no 50 līdz 59 gadiem (75%), kā arī vecumā no 40 līdz 49 gadiem (71%). Vecumā no 18 līdz 29 gadiem 64% norādījuši, ka izmanto ieteikumus ekonomiskai braukšanai, bet vecumā no 30 līdz 39 gadiem šādu atbildi sniedz 58% respondentu. Šādi rezultāti liecina, ka vecāki autovadītāji, iespējams, ir pieredzējušāki, mierīgāki satiksmē un vairāk apzinās ilgtermiņa ieguvumus no ekonomiskas braukšanas. Viņi var būt arī finansiāli piesardzīgāki vai apzinīgāki attiecībā uz vidi. Jaunākie autovadītāji, iespējams, brauc impulsīvāk un vairāk orientējas uz ātrumu.
“Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indekss” ir bezalkoholiskā alus “Carlsberg 0.0” pētījums, kas tapis sadarbībā ar Drošas Braukšanas Skolu un pētījumu centru Norstat. Pētījumā, kas veikts 2025. gada aprīlī, piedalījās 1000 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem. Pētījums veikts ar mērķi sekmēt atbildīgu braukšanu un izpratni par to, kas rada papildus riskus uz ceļiem, un kā tos novērst.
Pizdjož viss. Lielākā daļa iedomājas ka brauc ekonomiski velkoties uz 60 pie atļautajiem 90, velkot 5jā robā. Ja jums ir pietiekoši attīstīts auto, tad skatieties momentālo patēriņu. Ne sūda jūs tā neekonomējat, tikai pišat smadzenes pārējiem.