Visi komentāri - Elektroauto ekspluatācijas izmaksas - kam pievērst uzmanību pirms pirkuma

Elektroauto ekspluatācijas izmaksas - kam pievērst uzmanību pirms pirkuma 14

 

Foto: Ekrānbilde no Google.com/maps

Latvijas e-auto | 18.jūnijs 2025 13:23

Elektroauto kļūst arvien populārāki Latvijas ceļos - pateicoties valsts atbalstam, draudzīgākai nodokļu politikai un zemākām ilgtermiņa izmaksām.

T

omēr, pirms pieņemt galīgo lēmumu par kāda konkrēta elektroauto iegādi, būtiski ir rūpīgi izvērtēt ar tā ekspluatāciju saistītās izmaksas. Elektroauto īpašniekiem jāņem vērā virkne aspektu, kas atšķiras no tradicionālajiem iekšdedzes dzinēju transportlīdzekļiem.

Tehniskās apkopes īpatnības

Viens no būtiskākajiem elektroauto ieguvumiem, salīdzinājumā ar iekšdedzes dzinēja automobiļiem, ir zemākas tehniskās apkopes izmaksas. Elektroauto konstrukcijā ir mazāk kustīgu daļu un nav nepieciešama motoreļļas maiņa.

Tāpat arī bremžu uzliku un disku kalpošanas laiks ir ievērojami ilgāks, pateicoties rekuperācijas sistēmai, kas bremzēšanas laikā izmanto elektromotoru enerģijas atgūšanai, tādējādi samazinot mehānisko bremžu noslodzi un nodilumu. Šī tehnoloģiskā priekšrocība nozīmē ne tikai retākus servisa apmeklējumus, bet arī mazākus ilgtermiņa izdevumus auto īpašniekam. Līdz ar to elektroauto izvēle bieži vien kļūst ekonomiski pamatotāka no uzturēšanas viedokļa, īpaši intensīvā vai pilsētas satiksmē, kur bremzēšana ir bieža un enerģijas atgūšana notiek regulāri.

KASKO apdrošināšanas apsvērumi

Sabiedrībā joprojām mēdz izskanēt pieņēmums, ka elektroauto KASKO apdrošināšana ir būtiski dārgāka nekā iekšdedzes dzinēja automobiļiem, taču praksē šī atšķirība vairs nav tik izteikta un pakāpeniski samazinās.

KASKO polises cenu var ietekmēt vairāki faktori - transportlīdzekļa vērtība, remonta izmaksas, rezerves daļu pieejamība un arī izmantoto tehnoloģiju sarežģītība. Tieši tādēļ elektroauto īpašniekiem ir īpaši svarīgi izvērtēt ne tikai apdrošināšanas cenu, bet arī polises segumu.

Kā norāda If Apdrošināšanas Transportlīdzekļu atlīdzību grupas vadītājs Latvijā Ģirts Kubliņš: "Elektroauto ir populāra transportlīdzekļu izvēle Latvijā - to veicina gan valsts atbalsts un labvēlīgāka nodokļu politika, gan zemākas ekspluatācijas izmaksas. Vienlaikus elektroauto īpašniekiem ir svarīgi padomāt arī par piemērotu KASKO apdrošināšanu. Izvēloties polisi, nevajadzētu fokusēties tikai un vienīgi uz cenu - būtiski ir izvērtēt, cik visaptverošu aizsardzību tā sniedz tieši konkrētajam elektroauto." Viņš arī uzsver, ka "mūsdienu elektroauto ir aprīkoti ar dažādām tehnoloģijām un augstvērtīgiem komponentiem, piemēram, akumulatoru, kas var būtiski ietekmēt remonta izmaksas. Līdz ar to KASKO cena un segtās riska pozīcijas var atšķirties dažādu marku elektroauto ar līdzīgu vērtību. Tomēr, ja salīdzinām elektroauto ar iekšdedzes dzinēju automašīnām, KASKO polises cena elektroauto vairs nav būtiski augstāka - šī atšķirība pakāpeniski samazinās."

Piemēram, ir vairākas priekšrocības, ko If piedāvā saviem elektroauto klientiem:

● atlīdzību līdz 2000 eiro bojājumiem, kas radušies publiskajās uzlādes stacijās vai uzlādes kabeļos;

● diennakts evakuāciju izlādēta akumulatora gadījumā, atlīdzību pilnā tirgus vērtībā pilnīgas bojāejas gadījumā;

● kā arī 0 eiro pašrisku stiklojuma maiņai un sadursmēm ar dzīvniekiem.

Šāds plašs aizsardzības spektrs var būtiski ietekmēt kopējo elektroauto īpašumtiesību drošību un ilgtermiņa izmaksas.

Riepas un to specifika elektroauto

Vēl viens būtisks, taču bieži vien nepietiekami novērtēts faktors elektroauto ekspluatācijā ir riepas - gan to cena, gan tehniskās specifikācijas.

Daudzi elektroauto, īpaši sportiskākie vai premium klases modeļi, tiek aprīkoti ar nestandarta izmēra riepām, kas mēdz būt platākas, ar lielāku diametru vai īpašiem slodzes rādītājiem. Šādas riepas var būt dārgākas nekā tās, ko izmanto līdzīgas klases iekšdedzes automobiļi, taču tas nav vispārējs likums.

Katrs riepu ražotājs izvēlas savu pieeju, un kā piemēru var minēt Goodyear, kas ražo "EV Ready" riepas, kas ir piemērotas gan iekšdedzes, gan elektroauto - šādos gadījumos cena ir vienāda visiem patērētājiem neatkarīgi no automašīnas dzinēja veida. Tāpēc elektroauto iegādes brīdī ir vērts pievērst uzmanību ne tikai riepu izmēram, bet arī citiem būtiskiem parametriem.

Eksperti iesaka vienmēr izvēlēties tieši tādu riepas izmēru, kādu ir norādījis konkrētā auto ražotājs, jo tas nodrošina ne tikai komfortu, bet arī drošību un optimālu veiktspēju. Īpaši svarīgi elektroauto gadījumā ir pievērst uzmanību slodzes indeksam, jo elektroauto konstrukcijas dēļ parasti ir smagāki nekā līdzvērtīgi iekšdedzes modeļi, un līdz ar to tiem nepieciešamas riepas ar augstāku nestspēju.

Ja elektroauto ir sportisks, būtiski ir izvēlēties riepas ar ātruma indeksu, kas atbilst maksimālajam automobiļa ātrumam. Šādas nianses ne tikai ietekmē ekspluatācijas izmaksas, bet arī veicina auto ilgmūžību un vadības stabilitāti.

Gudra izvēle ilgtermiņā

Lai arī elektroauto iegāde bieži tiek saistīta ar emocionāliem motīviem un vēlmi dzīvot videi draudzīgāk, šāds lēmums vienlaikus ir arī nozīmīgs finansiāls ieguldījums, kura ietekme izpaužas ilgtermiņā. Tādēļ pirms auto iegādes ir svarīgi ne tikai pievērst uzmanību sākotnējai cenai un valsts sniegtajam atbalstam, bet arī detalizēti izvērtēt visas ar ekspluatāciju saistītās nianses, kas ietver gan tehniskās apkopes īpatnības, gan riepu un KASKO apdrošināšanas izmaksas.

Rūpīgi izpētot apdrošināšanas piedāvājumus, izvēloties auto ražotāja ieteiktās riepas ar atbilstošu slodzes un ātruma indeksu, kā arī izprotot potenciālās remonta izmaksas, iespējams izveidot precīzāku priekšstatu par reālajām auto uzturēšanas izmaksām ikdienā. Tikai balstoties uz šādu vispusīgu izvērtējumu, elektroauto iegāde kļūst ne tikai par ilgtspējīgu un videi draudzīgu soli, bet arī par ekonomiski pārdomātu lēmumu, kas ļauj auto īpašniekam ilgtermiņā ietaupīt, vienlaikus saglabājot komfortu, drošību un uzticamību ikdienas lietošanā.

 
Visi komentāri
 
nabagiem 19.jūnijs 2025 15:46
0 2 Atbildēt

ja braukās bērni tajā mikrovilņu krāsnī jāizvēlas garšvielas un jāpierakstas pi laba onkologa.

Kanibaals 19.jūnijs 2025 21:09
2 0 Atbildēt

Jā labāk ostīt dīzeļa kvēpus, kas pierādīti izraisa vēzi. Kā zināms elektromagnētiskais lauks neatstāj nekādu ietekmi uz cilvēku, tas pat to nejūt, pie tam, ubag, elektroauto darbojas ar līdzstrāvu.

nabagiem 20.jūnijs 2025 10:49
1 0 Atbildēt

atbildēšu ar klasisko - pats tāds =) tu esi kā pirmatnīgais cilvēks ar rungu, kas pūlas pierādīt , ka elektromagnētiskie viļņi nepastāv jo mēs tās neredzam... un neviens tev narkomān nespiež ostīt dūmgāzes. un atklāšu brīnumu- jaunās paaudzes motoriem vairs atgāžu praktiski nav bet nu grūti ko pierādīt plakanpieriem

Kanibaals 21.jūnijs 2025 1:35
0 0 Atbildēt

Viļņi pastāv, bet elektromagnētiskais lauks ko tie izraisa neietekmē. Tas kā jau 30 gadus mēģina pierādīt, ka mobilie telefoni izraisa vēzi, nu kā nesanāk tā nesanāk. 

Tikai nedirs par jaunajiem motoriem, tiem tās atgāzes pat ja ir mazākas ir niknākas, jo saķep nevis lielākā kvēpā, bet izfiltrētas nāk mazās daļiņas pa tiešo nāsī. Tā kā ej paostīt vien pats.

Fon 21.jūnijs 2025 14:02
0 0 Atbildēt

nepaslinkoju un pirmais ko izsvieda google tai skaitā par mobilajiem - izraisa bet kamēr tas procents cilvēku ir normas robežās neviens mobilos neaizliegs  asv uzlikuši veto tādiem pētījumiem. STUDIES OF THE EFFECTS OF ELECTROMAGNETIC RADIA TION ON THE HUMAN

BODY

M.N. Oreshina, E.Yu. Savenko

Juris 19.jūnijs 2025 16:41
0 1 Atbildēt

Propagandoņi. Kongo, Ķīnu, Indonēziju pieķēzījuši ar EV bateriju ražošanas atliekām, te jūtas baigi zaļie. No nebremzēšanas ierūsē vadīklas, sarūsē bremžu diski. Elektromotorā jāmaina oglītes. Jānovērš eļļas noplūdes no diferenciāla korpusa.

Kanibaals 19.jūnijs 2025 21:10
1 0 Atbildēt

>Elektromotorā jāmaina oglītes

nav tur tādas, tās nesauc par oglītēm. Un tieši tā, nevienu dīzelistu nesatrauc kā tiek iegūta degviela, kāpēc elektro auto braucējam par to būtu galva jālauza. Pietiek ar to, ka pašam nav jāosta.

Juris 20.jūnijs 2025 15:18
0 0 Atbildēt

To sauc HLDR-BRUSH, ELEC TRACTION MOTOR.

Nafta - dabīgs atjaunojamais resurss. Nafta neradās no presētiem dinozauriem.

Juris 20.jūnijs 2025 16:22
0 0 Atbildēt

Replacement of the electric traction motor brushes

120000 km, 2 years

Kanibaals 21.jūnijs 2025 1:40
0 0 Atbildēt

Ko tu tur murgo, tādas tur nav, tie ir maiņstrāvas motori vai bezsuku līdzstrāvas motori.

Šis toties ir - Shaft Grounding Rings

ZZZZ 19.jūnijs 2025 17:24
2 0 Atbildēt
GTD2 20.jūnijs 2025 9:59
0 0 Atbildēt

Kas tur tāds īpašs, mašīna ar defektiem tapēc tiek tirgota vismaz uz pusi lētāk par tās tirgus vērtību. par ielietojumu grūuti spriest, varbūt atradīsies kāds kas gribēs salabot, iespējams kāds perekups atradīs iespēju nopelnīt, varbūt kādam projektam noderīgs, katrai precei savs pircējs

Kanibaals 19.jūnijs 2025 21:07
0 0 Atbildēt

Brauc un taupi.

Valdis 2.jūlijs 2025 13:21
0 0 Atbildēt

Ja ir privātmāja ar saules paneļiem, vietējais uzlādētājs, tad elektroauto ir labais. 

Protams, uzladēt var arī publiskajās vietās, tikai tas tad ir nedaudz dārgāk (+ laiks arī ir nauda, ko jāgaida uzlādi). Protams, uzliek uzlādēt un iet veikalā.

Par strāvas magnētisko lauku. Akumulatori ir, protams, līdzstrāvas avots, taču to pārveido vairākkārtīgi vairākfāzu maiņstrāvā un strāvas ir pamatīgas. Ja vilce sasniedz, piemēram, 240 kW un akumulators 740 V, tad strāva ir ap 300 A, kam magnētiskais lauks ir ievērojams un iespējams, nav nemaz tik nekaitīgs. Tiesa, lielākā daļa vadu ir ekranēti vai atrodās blakus.

Vēl elektroauto ir vairāki maiņstrāvas avoti - pārveidotājs, kas lielā sprieguma akumulatora enerģiju pārveido uz 12 V, tāpat uzlādē no mainstrāvas vai līdzstrāvas ir pietiekoši daudz konvertoru līdzstrāva-maiņstrāva-līdzstrāva. 

Elektroauto ir eļļas - no elektromotora reduktors uz riteņiem, tāpar ir speciāls dzesēšanas škidrums motoram, akumulatoram un salona sildīšanai / dzesēšanai. Visa tā periodiska maiņa apkopē tāpat labi maksā.

Tā kā vilces moments ir liels (tas ir pluss), riepām ir jābūt speciālām (parasti apzīmē ar "elektro") lai protektoru tik ātri nenorautu...

Kasko cipari ir lieli, vismaz krietni lielāki kā benzīna mašīnām.

Kā lielākais mīnus ir attāluma ierobežojums, kad jāmeklē ilgāks laiks un vieta lādēšanai. 

Ātrā uzlāde labi strādā (vismaz Li polimēru batarejām) kad temperatūra ir vismaz 22 grādi. Pie zemām ir vai nu jāsilda batareja ~ 30 minūtes vai uzlādes jauda nepārsniegs 50kw.

Braucam!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Pirmais testa brauciens ar jaunākajiem "Latvijas Gada auto 2026" pretendentiem t/c Mols - Kungu rija (+ VIDEO) 7

Sākušies konkursa "Latvijas Gada auto 2026" testi - iAuto.lv piesaka pirmā testa dalībniekus, bet eksperti dalās ar pirmajiem iespaidiem. Lasīt vairāk

 

Nevietā apdzinējs liek kūpēt bremzēm pretējā joslā (+ VIDEO) 16

Apdzenot līkumā, furgoniņa vadītājs liek nobremzēt vieglajam auto pretējā joslā, bet aiz tā braucošajam vadītājam situācija veidojas vēl bīstamāka. Lasīt vairāk

 

Kravas automašīnas kļūs vēl drošākas mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem (+ VIDEO) 14

Kravas automobilis ir ne vien darbarīks un ekonomikas dzinējspēks, bet arī 40 tonnas smags paaugstinātas bīstamības objekts satiksmē. Scania Latvia apmācību meistars Gints Vārtukapteinis: “Kaut arī kravas auto skaits sastāda tikai 1,5 % no kopējā transportlīdzekļu skaita, 15% iekļūst negadījumos ar nāvējošām sekām.” Lasīt vairāk

 

Sadursme ar velosipēdisti (+ VIDEO) 83

No video komentāra: "Mēs nekādā veidā neaizstāvam autovadītāju, taču velosipēdiste noteikti varēja labāk parūpēties par savu drošību. Tāpat kā gājēju un velosipēdistu gadījumā, iebraukšana/iebraukšana pārejā/pārejā, nepārliecinoties, ka visi autovadītāji jūs redz un bremzē, ir katastrofas cēlonis." Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti