Pirmajos sešos mēnešos Latvijā iegādāts par 22 % vairāk jaunu vieglo automobiļu salīdzinājumā ar 2024. gada attiecīgo periodu. Savukārt līzinga apjoms šajā segmentā audzis vēl straujāk – par 39 %, liecina Citadele Leasing apkopotie dati.
Pirmā pusgada rezultāti iezīmē nozīmīgu izaugsmi jaunu auto tirgū – Latvijā reģistrēti 12 447 jauni vieglie automobiļi. Tas ir par 2268 vairāk nekā tajā pašā periodā pērn, un faktiski pielīdzināms apjomam, kas iepriekš tika sasniegts septiņu mēnešu laikā.
Arī mēneša griezumā tendence ir ļoti iepriecinoša – gan maijā, gan jūnijā jaunu auto reģistrācijas apjoms pārsniedzis pēdējo gadu rekordus. Līdzīga aktivitāte šajos mēnešos pēdējo reizi novērota 2007.–2008. gadā, sasniedzot vēsturiski augstāko līmeni.
“Pirmā pusgada dati apliecina augošu dinamiku Latvijas jaunu auto tirgū un iedzīvotāju pārliecību un finansiālo gatavību iegādāties jaunus transportlīdzekļus. Salīdzinājumam – Lietuvā jaunus auto iegādājas vēl aktīvāk, un pirmajā pusgadā fiksēts 42 % pieaugums, kamēr Igaunijā reģistrāciju skaits sarucis par 45 %. Šo kritumu lielā mērā ietekmējušas nodokļu izmaiņas, kas stājās spēkā 2025. gada sākumā. Savukārt Eiropā būtiskas izmaiņas nav vērojamas – kopējais reģistrāciju skaits pieaudzis vien par 0,1 %,” norāda Citadele Leasing valdes priekšsēdētājs Ģirts Glāzers.
Privātpersonu segmentā 2025. gada pirmajā pusgadā redzamas būtiskas izmaiņas modeļu topā. Līderpozīciju saglabā “VW Tiguan”, kas bija topa virsotnē jau pērn, savukārt 2. vietā ierindojas jauns modelis – “VW Tayron”, kas Latvijas tirgū ienāca tikai šogad. Arī trešajā vietā jaunpienācējs – “Toyota Corolla”. No topa izkrituši tādi iepriekš populāri auto kā “Toyota RAV4” un “Škoda Kodiaq”.
Juridisko personu segmentā visaugstāk novērtēts šogad topā ienākušais “Toyota Yaris Cross”, kam seko “Toyota Corolla”, bet trešajā vietā “VW T-Cross”. Iepriekš populārie modeļi “Toyota Hilux” un “Škoda Octavia” vairs nav starp trīs pieprasītākajiem.
Šajā segmentā būtisku lomu spēlē arī auto koplietošanas uzņēmumu iepirkumi, kas 2025. gada pirmajā pusē tika iegādāti lielākā apjomā kā tādā pašā periodā iepriekšējā gadā.
Pieaugums vērojams automobiļiem ar dažādiem degvielas tipiem un piedziņas veidiem, izņemot dīzeļdegvielas automobiļiem, kas vienīgie uzrāda 14 % lejupslīdi. Līdzīga tendence vērojama arī lielākajā daļā citu Eiropas valstu. Visstraujākā izaugsme vērojama elektroauto (BEV) reģistrācijās – 32%pieaugums salīdzinājumā ar 2024. gada 1. pusgadu, taču vēl lielāku izrāvienu piedzīvojuši plug-in hibrīdi (PHEV) – +397 % pieaugums.
“Latvijā iedzīvotāju pieaugošo interesi par alternatīvās piedziņas automobiļiem būtiski veicinājis valsts atbalsts EKII programmas ietvaros. Šī tendence saskan ar kopējo dinamiku Eiropā, kur samazinās pieprasījums pēc klasiskajiem iekšdedzes dzinējiem – benzīna un dīzeļdzinēja, un arvien lielāku tirgus daļu iegūst videi draudzīgākas alternatīvas: plug-in hibrīdi, hibrīdi un elektroauto. Šogad pašuzlādes hibrīdi (HEV) pirmo reizi kļuvuši par populārāko dzinēja tipu Eiropā, apsteidzot benzīna automobiļus reģistrāciju skaita ziņā – pretēji situācijai pirms gada. Šī patēriņa uzvedības maiņa novērojama visā reģionā, tostarp Apvienotajā Karalistē,” norāda Ģirts Glāzers.
Auto krāsas izvēlē lielu pārsteigumu nav – pelēka, balta un melna joprojām dominē, kopā veidojot 73 % no tirgus. Savukārt spilgtākas krāsas, piemēram, sarkanā, ir sastopamas salīdzinoši reti – tikai 4,2 % no visiem reģistrētajiem jaunajiem auto.
Motociklu segmentā 2025. gada pirmajā pusgadā reģistrēts neliels kritums – par 6 % mazāk nekā pērn. Iespējams, tas skaidrojams ar vēlo pavasari un vēso, lietaino vasaru. Citadele Leasing joprojām saglabā līderpozīcijas motociklu līzinga finansējumā, aptverot 70 % tirgus.
Jaunais Tiguan modelis ir izdevies. Gads ir paskrējis ātri kopš braucu ar tādu. 2.0TDI versijā tas ir pietiekami jaudīgs un tai pat laikā ekonomisks (~5.6 l/100 km). Ērts, pārdomāts un ergonomisks salons. Ļoti daudz vietas aizmugurē sēdošajiem. Precīza stūres un bremžu sistēma. Nepatīk tas, ka no iepriekšējā Tiguan modeļa ir “mantota” adaptīvā kruīzkontrole ar visiem tās “gļukiem”