Visi komentāri - Ko elektroauto īpašniekiem vajag vairāk nekā superātru uzlādi

Ko elektroauto īpašniekiem vajag vairāk nekā superātru uzlādi 5

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 18.oktobris 2022 15:50

“Uzlādēsies pusstundā”, “100 kilometriem nepieciešamo enerģiju iegūs 5 minūtēs” un “varēs lādēt ar īpaši lielu jaudu” – runās par jaunākajiem elektroauto šādi un līdzīgi apgalvojumi izskan diezgan bieži. Tomēr jauna auto izvēlēšanās procesā īpaši ātrai akumulatora uzlādei ne vienmēr jābūt noteicošajam faktoram.

Premium segmenta elektroauto, piemēram, Porsche Taycan un tā radinieku Audi e-Tron GT, tik tiešām var uzlādēt ārkārtīgi ātri, jo tie spēj uzņemt uzlādi pat ar 350 kW jaudu. Insideevs.com ir izpētījuši, ka, papildinot rezerves no 20 līdz 80 procentiem, šie luksusa spēkrati minūtes laikā iegūst enerģiju 12–14 kilometriem. Taču auto ar šādām spējām pagaidām ir izņēmumi. Daudz populārāki un plašam pircēju lokam domāti braucamie, piemēram, Citroën ë-C4, pieņem 100 kW jaudu. Tas nozīmē, ka ātrās uzlādes stacijā akumulatoru līdz 80 procentiem var uzpildīt aptuveni pusstundā, un tāds ātrums vairumam automobilistu ir pilnīgi pieņemams.

Kad ātrums ir svarīgs un kad nav

“Optimāls veids, kā uzlādēt akumulatoru un lieki netērēt laiku, ir to uzpildīt vietā, kur jums jābūt tāpat – mājās, birojā vai kur citur. Citiem vārdiem – lādējiet tad, kad nebraucat,” saka žurnālists un pieredzējis autoceļotājs Vitolds Miļus, kam pieder vairāki elektriskās braukšanas rekordi.

Protams, ikdienā tas ne vienmēr ir iespējams un daudz kas ir atkarīgs no braucēja specifiskajām vajadzībām. Piemēram, ja mašīnu izmanto uzņēmums un tā darba uzdevumos regulāri veic lielus attālumus, iespēja uzlādēt ātri ir ļoti svarīga, pretējā gadījumā stacijās tiek pavadīts pārāk daudz laika, un tas ietekmē pakalpojumu pašizmaksu.

“Savukārt, ja elektroauto tiek izmantots parastām ikdienas vajadzībām, proti – tipiskiem skrējieniem pa pilsētu un piepilsētu, tad patiesībā nav nepieciešams ne īpaši liels nobraukums, ne ļoti ietilpīgs akumulators, ne superātra uzlāde. Te der arī atcerēties, ka cilvēki ar auto vidēji dienā veic vien kādus 50 km,” saka Vitolds Miļus.

Turklāt lēnāka uzlāde nenozīmē lēna. Piemēram, izmantojot 11 kW iebūvēto lādētāju un privāto staciju, Citroën ë-C4 50 kWh akumulatoru mājās var pilnībā piepildīt piecās stundās. Ar to pietiks gandrīz 350 kilometriem.

Svarīgi veidot jaunus paradumus

Turpinot par ātras uzlādes nepieciešamību, Vitolds norāda, ka daudzi elektroauto īpašnieki atkal un atkal atkārto vienu un to pašu kļūdu, proti – publiskajās stacijās uzlādē pēc iespējas vairāk, lai aizbrauktu pēc iespējas tālāk. Šāda stratēģija, pēc eksperta domām, nav loģiska – saprātīgāk ir akumulatorā iepildīt tik, cik vajag, lai nokļūtu līdz galamērķim, savukārt, jau esot galā, pielādēt pilnu. “Ja cilvēkam braucami 50 kilometri, tad tādam attālumam arī vajag palādēt. Pārējais ir lieka laika un naudas tērēšana,” Vitolds piebilst.

Nepieciešams plašāks tīkls un infrastruktūra

Pie elektriskās stacijas pavadītā laika ilgums ir atkarīgs no uzlādes jaudas, bet laika lietderīgums – no vietas, kur tā iekārtota, precīzāk – no apkārtējās infrastruktūras. Tās daudzveidība īpaši svarīga ir tajos gadījumos, kad stacija piedāvā nelielu vai vidēju uzlādes jaudu, kas nozīmē, ka uz vietas būs jāuzturas ilgāks laika sprīdis.

“Ir svarīgi, lai stacijas tiktu veidotas vietās, kur cilvēki var patīkami un vērtīgi pavadīt laiku. Mēs, baltieši, esam lieli dabasmīļi, taču kvernēt 40 minūtes pļavas vidū nemaz nav tik feini. Daudz patīkamāk ir tad, ja turpat pie stacijas ir kafejnīca, veikals vai rotaļu laukums mazajiem pasažieriem. Tur laiks paies, gandrīz vai nemanot,” saka Vitolds.

Kā stāsta Vitolds, kurš ar elektroauto ir apceļojis Baltiju un Ziemeļvalstis, kaimiņzemēs šis jautājums ir atrisināts ļoti praktiski. Ārpus pilsētām stacijas ir ierīkotas vietās, kur jau ir infrastruktūra, piemēram, parastās degvielas uzpildes stacijās, tāpēc cilvēkam nav jākavē laiks, vienkārši mīņājoties uz vietas. “Piedevām šādu pieturvietu ir daudz, tāpēc gandrīz nekad nav jāgaida, jo kāds jau ir aizņēmis termināli. Pie mums parasti ir viens punkts, tāpēc var nākties stāvēt rindā, izturēt prašņāšanu, cik tad ilgi tev tas viss vilksies, un tas dienu padara visai nervozu. Kad punktu ir daudz, tādu problēmu vienkārši nav, un viss rit relaksēti,” pieredzē dalās Vitolds.

Viņš norāda uz vēl kādu lietu, kas saistīta ar superātras uzlādes elektroauto un jaudīgām stacijām. Lai gan šādu modeļu skaits pieaug, labākas perspektīvas pagaidām ir mašīnām, kas pieņem līdz 100 kW jaudu, – tiem piemērotu staciju gluži vienkārši ir un būs vairāk. “Iekārtot staciju, kas ļautu pilnībā izmantot Porsche, Audi un Tesla iespējas, izmaksā daudz dārgāk. Tāpēc nelielajās Baltijas valstīs būs vien daži lieljaudas punkti, un, objektīvi skatoties, ar to arī varētu pietikt. Daudz vērtīgāks ir plašs tīkls ar lēnajām un vidēji ātrajām stacijām, jo tas vairāk atbilst reālajām vajadzībām,” pārliecināts ir Vitolds.

 

 

 
Visi komentāri
 
progress 18.oktobris 2022 17:13
2 0 Atbildēt

Visvairāk vajaga pilnvērtīgu baterejas apdrošināšanu, ko apdrošinātāji neveic! Pēc pirmā nopietnākā ceļa negadījuma, vai pat pēc iebraukšanas dziļākā bedrē, batereju nevis mainīs bet remontēs, un tas nozīmē, ka sākotnējie tehniskie raksturlielumi vairs nebūs sasniedzami.

WALA 18.oktobris 2022 17:57
3 0 Atbildēt

Atkal tas sviests par "paradumu maiņu" ... kas būtu traucējis ražot tādu auto kā klients pieprasa ... ja kāds grib būt "paŗleiku zalš" - droši, bet ja gribi to no manis prasīt - tad ej "uz poda" ...

MMX 19.oktobris 2022 9:51
1 0 Atbildēt

Tieši uz šo gribēju norādīt - tehnisku uzlabojumu vietā piedāvājam pilsētas putekļu sūcēju (Audi e-tron blakus rakstā) un paradumu maiņu. Ok, pieņemsim ka es pilsonis parastais esmu gatavs nākt pretī ražotājam un mainīt tos savus paradumus, bet tad kāpēc tas ražotājs nenāk pretī man pilsonim parastajam un savu elektromobīļa cenu neizdala ar 2? Sanāk man ir jāmaina savi paradumi, jāpērk hiotekārajā līzingā e-mobīlis lai aizstātu esošo iekšdedzes dzinēja auto un jājūtas pateicīgam par iespēju par lielu naudu glābt vidi? Šāda domāšana gadījumā neatbilst loha definīcijai?

Un ja elektroauto tiešām paredzēts vides glābšanai, tad nafig tas ir pilns ar displejiem, gadžetiem un visādām citādām ērtību ekstrām? Loģiski jau būtu ka vidi glābjošs auto ir 100% pārstrādājams, attiecīgi tur nevajadzētu būt kaudzei lieku mikroshēmu un LED lentu, tīri stūre, sēdekļi, panelis ar mazu displeju, primitīva klimata kontrole un spēka agregāti. Nafig buržujiem vides glābšanai apkārtskata kameras un skārienjūtīgs panelis pa visu salonu, 3 spoguļus un pāris knibuļus ir vieglāk pārstrādāt.

eidis 19.oktobris 2022 12:27
2 1 Atbildēt

Jādomā, ka jebkurš vides glābšanas (t.i. jaunu tehnoloģiju adaptācijas) paņēmiens būs dārgāks par veco.

Turklāt patērētāji ar plānprātīgo investēšanu SUV (nekādi neattaisnojams izmaksu pieaugums) visai pārliecinoši apliecina gatavību maksāt vairāk. E-auto cena gan laikam ir izrādijusies drusku par traku - pāreja samērā lēna.

didzisk 20.oktobris 2022 15:20
1 0 Atbildēt

Paradumu maiņa nepalīdz, ja galapunktā lādēšanas iespējas nav!

Kad Purčikā un Juglā pie katra trotuāra un pie katra koka uz izbraukātajiem mauriņiem būs lādētāja kontakts, tad varēsim sākt runāt.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Geely EX5 – vēl viens Ķīnas modelis Eiropas tirgum (+ FOTO) 1

Ar Volvo radnieciskais Ķīnas autoražotājs Geely uzsācis elektriskā krosovera EX5 pārdošanu Eiropas tirgū. Lasīt vairāk

 

Mercedes-Benz Arocs ar koksnes smalcinātāju (+ VIDEO) 6

530 Zs Mercedes-Benz Arocs apvienots ar Heizohack koksnes smalcinātāju. Kravas auto īpašās iezīmes ir kabīne ar rotējošu sēdekli, 3 m² panorāmas logs aizmugurē, kas izgatavots no drošības stikla, aizmugurējā jūgvārpsta, dažādi hidrauliskie savienojumi un iespēja pielāgoties smalcinātājam, izmantojot īpašas vadības ierīces. Lasīt vairāk

 

Elektroauto tirgus Eiropā 2025. gada maijā – Tesla ir atpakaļ 4

2025. gada maijā Eiropā par visvairāk pirkto elektriskās piedziņas transportlīdzekli kļuvis Tesla Model Y. TOP-10 arī trīs Volkswagen un divi Škoda modeļi. Lasīt vairāk

 

EK piedāvā līdz 2040.gadam izmešus samazināt par 90% 16

Eiropas Komisija (EK) trešdien piedāvājusi jaunu saistošu mērķi siltumnīcefekta izraisošo gāzu emisijas samazināšanai Eiropas Savienībā (ES) nākamajiem 15 gadiem, lai bloks līdz 2050.gadam kļūtu oglekļa emisijas ziņā neitrāls. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti