Ar odometru rādījumu sagrozītājiem jācīnās, grozot tehniskās apskates noteikumus, aģentūrai LETA pauda Saeimas deputāts un Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs (AS).
Viņš norāda, ka ir nosūtījis oficiālu vēstuli Satiksmes ministrijai (SM) ar lūgumu grozīt tehniskās apskates noteikumus, nosakot, ja odometra rādījums ir mazāks nekā fiksēts iepriekšējā tehniskajā apskatē, tad šāds trūkums tiek novērtēts ar otro vērtējumu, nevis pirmo vērtējumu, kā rezultātā transportlīdzeklis tehnisko apskati nevarēs iziet.
Kulbergs pauž, ka tas samazinātu transportlīdzekļu odometru manipulācijas un veicinātu lielāku drošību uz ceļiem.
Līdzīgs regulējams noteikts un darbojas Lietuvā, kas paredz, ka līdz 2025.gada 7.jūlijam transportlīdzekļi, kuriem veiktas odometra manipulācijas, varēs piedalīties ceļu satiksmē, un šāds pārkāpums tiks fiksēts kā nebūtisks, tomēr pēc minētā datuma spēkrats ar samazinātu odometra rādījumu satiksmē piedalīties nevarēs, papildina deputāts.
Vienlaikus viņš piebilst, ka Lietuvas regulējums paredz arī divus izņēmumus, ko varētu piemērot arī Latvijā - ir sasniegts maksimālais uzrādāmais nobraukums vai kļūmes dēļ nācies nomainīt odometru.
Pēc Kulbergs teiktā, Lietuvā pieņemtais regulējums attiecībā uz odometru rādījumu manipulācijām ir piemērs, kā šo problēmu varētu risināt arī Latvijā.
"Diemžēl Latvijā joprojām pastāv būtiska problēma ar odometru rādījumu samazināšanu, un pašreizējā administratīvā atbildība šo problēmu pilnībā nerisina. Ir nepieciešams meklēt jaunus un efektīvākus risinājumus, lai nodrošinātu patērētāju aizsardzību un godīgu auto tirgu," skaidro Kulbergs.
Atsaucoties uz Iekšlietu ministrijas Informācijas centra sniegto informāciju par Sodu reģistra datiem, Kulbergs atzīmē, ka ne 2021.gadā, ne 2022.gadā nav sākta ne viena administratīvā pārkāpuma lieta un neviens nav sodīts ne par odometru atgriešanu, ne par piedāvāšanu atgriezt odometrus, kā to paredz Ceļu satiksmes likuma 81.pants.
Vienlaikus viņš norāda, ka odometru "tīšana" jeb faktiski krāpšanās ar patieso nobraukumu spilgti atspoguļojas lietotās automašīnas cenā. 2022.gadā Latvijā ir reģistrētas 44 345 lietotas vieglās pasažieru automašīnas, no kurām 24 957 automašīnas jeb 56%, ir vecuma grupā virs 11 gadiem, kas norāda, ka ik gadu Latvijā tiek reģistrēts ievērojams skaits ar lietotām automašīnām.
"Pērn portāla "autoDNA" sagatavotajās automobiļa vēstures atskaitēs neatbilstības nobraukumā mērāmas 2,5 miljardu kilometru apmērā - naudas izteiksmē tie ir no dažiem simtiem līdz pat 6000 eiro," uzsver Auto asociācijas prezidents.
Jau ziņots, ka patlaban Latvijā autovadītājam, izejot auto tehnisko apskati, CSDD reģistrē odometra nobraukuma datus un tos fiksē. Ikviens bezmaksas var pārbaudīt automašīnas odometra rādītājus CSDD datubāzē, atrodot auto pēc valsts numura zīmes vai transportlīdzekļa reģistrācijas numura.
Likums paredz, ka par transportlīdzekļa odometra rādījumu izmainīšanas pakalpojuma piedāvāšanu vai sniegšanu piemēro naudas sodu fiziskajai personai līdz 40 naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai - līdz 400 naudas soda vienībām. Naudas soda vienība ir pieci eiro.
Auto asociācija apvieno mehānisko transportlīdzekļu ražotājus, mehānisko transportlīdzekļu komponenšu un rezerves daļu ražotājus, importētājus, pilnvarotos auto tirgotājus, autorizētos mehānisko transportlīdzekļu remonta un tehniskās apkopes pakalpojuma sniedzējus.
Odometrs ir palīgiekārta bez ietekmes uz satiksmes drošību. Tad jau varētu nedot TA ja auto ir izdiluši paklājiņi vai salons smird pēc cigaretēm.
Tiešām viņiem tajā CSDD nav ar ko nodarboties? Cilvēks aizdzen auto uz servisu un tur viņam pastāsta par stāvokli, tak pie vienas vietas kas ir odometrā.